Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätinen lapsi

Vierailija
09.12.2010 |

Kummassa kädessä vasenkätinen pitää lusikkaa tai pelkkää haarukkaa kun syö? Entä kun syö haarukalla ja veitsellä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää lusikkaa vasemmassa kädessä ja kun syö haarukalla ja veitsellä, pitää niitä niin kuin kaikki muutkin.

Vierailija
2/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin minäkin sen ajattelen, mutta koulussa ope vaatii että lapsi syö lusikalla oikealla kädellä, koska "niin kuuluu tehdä kätisyydestä huolimatta".

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuten myös vasenkätinen lapseni - pidän lusikkaa tai haarukkaa vasemmassa kädessä ja myös haarukalla ja veitsellä syödessä haarukkka on vasemmassa kädessä. Nämä tavat voivat kuitenkin vaihdella. Älä tee siitä ongelmaa..

(Virkkuukoukku minulla sen sijaan on oikeassa kädessä.)

Vierailija
4/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini on kuullut samat perustelut siitä, että oikeassa kädessä kuuluu lusikkaa pitää. Tuosta on aika monta vuosikymmentä..

Ei tulisi mieleenikään vaatia ketään syömään tai kirjoittamaan itselle "väärällä" kädellä.

Vierailija
5/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa.

Lapsesi opettaja vaikuttaa jäänteeltä.

Vierailija
6/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin opettajani ala-asteella vaati, että teen kaiken muun oikealla (esim. lyön pesäpallossa samalta puolelta kuin muut). Olin kaikessa tällaisessa luokan huonoin. Kun ope vaihtui, sain tehdä vasurilla ja yhtäkkiä olinkin luokan paras.

Vaadi lapsellesi oikeutta olla vasuri. Siinä ei ole mitään vikaa.

Vierailija
7/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin itsekin opettajan kommenttia ja jäin miettimään että olenko itse näin pahasti ulalla "tapakulttuurista"....

ap

Vierailija
8/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko niitä noudatetaan tai sitten ei.

Vasenkätinen oppii kyllä syömään oikealla kädellä lusikalla jos siihen opetetaan, ihan samoin kuin oikeakätinenkin oppii syömään vasemmalla kädellä haarukalla.

Olen itse vasuri, ja luontaisesti laitan niin haarukan kuin lusikankin vasempaan käteen, mutta osaan syödä myös oikealla lusikalla. Eli mielestäni ope on ihan oikeassa, mutta jos tuntuu liian hankalalta, ettekä pidä asiaa tärkeänä, voitte sanoa opettajalle, että antaa tytön syödä vasemmalla.

Vierailija
9/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... miten sinua koulussa opastettiin ruokailussa?

ap

Vierailija
10/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei koulussa muistaakseni opetettu ruokailussa mitenkään, tai sitten ne oli jo tuttuja asioita. Kotona sen sijaan opetettiin kummassa kädessä mitäkin pidetään ja miten. Ja oltiin jokseenkin tarkkojakin siitä muistaakseni.

On ainakin itsellä varma olo hienommassakin tilaisuudessa, koska on ihan tosiasia, että pöytätavat ovat tänäkin päivänä yksi sivistyksen osa-alue, ja tietyissä tilanteissa saattaa olla aika kurjaa, ellei edes tiedä miten tulisi toimia. Kotona tulen usein syöneeksi edelleen vasemmalla.

Vierailija
11/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi vielä ekaluokallakin vaihtaa sujuvasti kättä esim. kesken kirjoitustehtävän. Toimintaterapeutillakin käytiin eikä tuo kätisyys sieläkään selvinnyt. Ollaan ohjattu, että käyttäisi oikeaa kättä, mutta silti kynä eksyy jskus vasuriin. Jälki molemmilla on samanmoista.

Palloa lapsi potkaisee aina vasurilla ja samoin heittää palloa vasemmalla kädellä.

Kommentteja, ajatuksia?

Vierailija
12/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kotona asiasta ei olla mitenkään tarkkoja. Suvussa on vasenkätisiä ja on totuttu että kukin "taplaa tyylillään"...

Vierailija
13/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vasenkätisyyden toteuttaminen häiritsee pöytäseuruetta? Vai onko kyse siitä että lapset istuvat niin lähellä toisiaan että kyynärpäät kolisevat vastakkain jos vieruskavereista toinen syö oikealla ja toinen vasemmalla?

Vierailija
14/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kotona asiasta ei olla mitenkään tarkkoja. Suvussa on vasenkätisiä ja on totuttu että kukin "taplaa tyylillään"...

hienoja illallisia sun muita. Aivan varmasti (toivottavasti ainakin) lapsesi istuu aikuisena hienoissakin ruokailutilanteissa, joissa on äärimmäisen epämukavaa olla se maatiainen, joka taaplaa tyylillään, eli ei tiedä miten kuuluu olla.

Oikeakätisen lusikankäytön treenaaminen ei varmastikaan ole minkäänlaista kiusaamista. Mä tosiaan en oikein ymmärrä millä tavalla se eroaa siitä, että oikeakätiset opettelevat käyttämään haarukkaa vasemmassa ja veitseä oikeassa ja oikeanlaisessa otteessa. Se ei välttämättä alkuun ole kovin luontevaa, mutta siihen oppii. Jos ette vaadi lasta syömään niin, muistakaa ainakin opettaa, että niin kuuluisi oikeasti tehdä.

Vierailija
15/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vasenkätisyyden toteuttaminen häiritsee pöytäseuruetta? Vai onko kyse siitä että lapset istuvat niin lähellä toisiaan että kyynärpäät kolisevat vastakkain jos vieruskavereista toinen syö oikealla ja toinen vasemmalla?

missä kädessä ja miten välineitä pitäen erikätiset mielestäsi sitten saavat toteuttaa kätisyyttään?

Ruokailuvälineitähän on monia, ja usein niitä on kädessä peräti kaksi yhtä aikaa, jolloin on hiukan mahdotonta käyttää molempia sillä vahvemmalla kädellä.

Vierailija
16/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää syön ainakin just niin kuin parhaaksi näen. Ja annan siihen oppilaillekin mahdollisuuden. Olen itse ope ja vasuri. Ei helvata sentään, ihan liikaa vasurit joutuu jo muutenkin joustamaan...Esim. tölkinavaajat, kirjoitussuunta ym...Lapsena opettelin virkkauksen, tikkaamisen ja pallonheiton sekä saksien leikkuun oikeakätisesti ja vieläkin kärsin siitä. Ne aivopuoliskot kun ei käänny minnekään!

Jos joku pitää etikettivirheenä, niin siitä vaan. Mulla on suu, jolla osaan asian perustella. Ehkä osaan kompensoida muulla käytökselläni tätä pientä erilaisuuttani: )

Eli ap, pyydä opea ottamaan yhteys esim. toimintaterapeuttiin/ fysioterapeuttiin ja vääntämään rautalangasta, mistä vasenkätisyys johtuu, ja ettei se ole vamma!

Vierailija
17/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vasuri voi pitää sitä lusikkaa vasemmassa, ja kun syö kahdella ruokailuvälineellä niin vasemmassa veitsi ja oikeassa haarukka. Tai kuinka vain, pääasia että ruokailu sujuu siististi ja varmasti sujuukin kun saa toteuttaa sen itselleen taidokkaimmalla tavalla :)

missä kädessä ja miten välineitä pitäen erikätiset mielestäsi sitten saavat toteuttaa kätisyyttään?

Ruokailuvälineitähän on monia, ja usein niitä on kädessä peräti kaksi yhtä aikaa, jolloin on hiukan mahdotonta käyttää molempia sillä vahvemmalla kädellä.

Vierailija
18/20 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko niitä noudatetaan tai sitten ei.

Vasenkätinen oppii kyllä syömään oikealla kädellä lusikalla jos siihen opetetaan, ihan samoin kuin oikeakätinenkin oppii syömään vasemmalla kädellä haarukalla.

Olen itse vasuri, ja luontaisesti laitan niin haarukan kuin lusikankin vasempaan käteen, mutta osaan syödä myös oikealla lusikalla. Eli mielestäni ope on ihan oikeassa, mutta jos tuntuu liian hankalalta, ettekä pidä asiaa tärkeänä, voitte sanoa opettajalle, että antaa tytön syödä vasemmalla.

Tämä oli kyllä hämmästyttävin näkökulma johon olen aikoihin törmännyt. Että ihan pöytätapojen rikkomista olla vasenkätinen?

Minun maailmassani kyllä pöytätavat tarkoittavat ennen kaikkea niitä kaikkia tapoja, miten pöydässä käyttäydytään ja esim. huomioidaan toiset ruokailijat, ei sitä, kummassa kädessä vasenkätinen pitää lusikkaa. Hienolla aterialla, jossa joku poikkeaa pöytätovereistaan VAIN JA AINOASTAAN sen osalta, kummassa kädessä pitää lusikkaa, ainoastaan todella turhantärkeä tiukkapipo paheksuu häntä sen vuoksi.

Minusta sivistys ja kauniit käytöstavat sisältävät myös hyvän syyn oikeuttamia minimaalisia poikkeuksia, muuten ne ovat menettäneet tarkoituksensa.

Vierailija
19/20 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa, tai sitten pelkkää haarukkaa tai lusikkaa vasemmassa. Eikös oikeakätiset pidä veistä oikeassa kädessä siksi, että veitsellä leikkaaminen on vaativampaa kuin haarukan laittaminen suuhun? Samalla logiikalla vasuri voi pitää veitseä vasemmassa kädessä. Olen kysynyt asiaa tapakouluttajalta ja on ihan 'luvallista' etiketin mukaan vaihtaa veitsen ja haarukan paikkaa kätisyyden mukaan"

Olisi kiva kuulla kommentteja. Poikamme on suvun ainoa vasuri...

-ap

Vierailija
20/20 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku on näämmä vastannut puolestani...

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän