Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla "äitiriippuvaisia" lapsia?

Vierailija
08.12.2010 |

Jotenkin alan olla vähän poikki... Tyttäreni on nyt 1-vuotias, ja on aivan kiinni äidissä, ei kelpuuta hoitajakseen ketään muuta, ei edes isäänsä. On ollut tällainen n.2-kuisesta lähtien. Vaikka hänellä on paljon tuttuja, läheisiä ihmisiä, kenenkään muun sylissä ei suostu olemaan kuin minun. Hän ei toistaiseksi ole ollut hoidossa kenelläkään "ulkopuolisella", isänsäkin kanssa vain n. 10 kertaa, ja joka kerta on huutanut koko sen ajan kun olen ollut poissa.

Esikoiseni oli samanlainen, mutta tässä yksivuotiaana alkoi jo kelpuuttaa isovanhempia hoitajakseen. Olen usein miettinyt, mitä ihmettä olen tehnyt väärin, kun lapseni näin kovasti roikkuvat äidissä kiinni... Tuntuu, että "kaikki" muut lapset käyvät hoidossa isovanhemmillaan, heitä voi jättää kuntokeskuksien lapsiparkkiin, puistotädille jne. mutta minun lapsilleni ei kelpaa edes isä! Olemme olleet paljon sukulaisten kanssa, harrastuksissa jne. joten ihmisiin he ovat tottuneet.

Nyt siis alan olla vähän loppu, kun omaa aikaa ei ole ikinä. Toki isä hoitaa lasta jos pyydän, mutta tunnen huonoa omaatuntoa, kun jätän lapsen huutamaan kotiin. Mieheni on viimeisen vuoden aikana ollut paljon työmatkoilla, joka on vieraannuttanut lasta entisestään isästä. Minä hoidan miehen kotona ollessakin lapsen KAIKKI jutut, syöttämiset, nukuttamiset jne. Olen useasti sanonut miehelle, että hänen pitäisi osallistua enemmän (häntäkin harmittaa, ettei lapsi "hyväksy" häntä), mutta kun se kuulemma sujuu minulta niin paljon helpommin...

Tiedän, että tätä kestää vain aikansa, esikoisemme on nyt reipas 5-vuotias, joka käy mielellään hoidossa isovanhemmilla ja kummitädillä. Reipastui päivähoitoon mennessään 2-vuotiaana, kun "pakosta" tottui vieraiden hoitoon. Nyt vaan itselläni on joku "masennus" tämän asian takia... Kai meistä kaikki silloin tällöin kaipaavat omaa aikaa!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pikkuhiljaa menee puistoissa jne leikkimään, myös siis vieraissa paikoissa, mutta tarkastaa välillä että äiti on lähellä. Saa nähdä miten eskari ensivuonna sitten sujuu? Tämä on ollut tällainen aina, ja perhekeskeinen myös. Kävisin tuon kanssa vaikka missä mutta ei halua lähteä kahden vaan koko perheen kanssa. Jos oikein ympäripuhun niin sitten saattaa lähteä kanssani päiväreissuun tms. Kaupat onneksi sujuu ja tuollaiset arkirutiinit muuten : ) Tämä on ihan toista maata kuin sisaruksensa.

Joskus huomaan oman pinnan kiristyvän kun tuntuu ettei saa hetkenkään rauhaa mutta yllättävän hyvin sitä jaksaa... yritän kuitenkin jatkuvasti ja huomaamatta rohkaista itsenäisemmäksi.

Noh, koska on nuorin, tiedän että kyllä nää tuppaa itsenäistymään, isommat kun ei enää edes halaile (murkku) eli yritän vain nauttia jokaisesta päivästä erikseen.

Vierailija
2/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on luonnollinen, etkä ole varmaan tehnyt mitään varsinaisesti väärin vaan vastannut lapsen tarpeisiin. Minusta kannattaisi tehdä niin, että miehesi ensin lisäisi lapsen hoitamista sinun kotona ollessasi. Ole passiivinen niissä tilanteissa, älä mene auttamaan. Lapsi hiljakseen tottuu paremmin turvautumaan isään, kun huomaa saavansa tältä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehesi ei ylipäätään ole alusta asti ollut mukana kovinkaan aktiivisesti lapsenhoidossa. Ja tuollaisena se sitten näkyy. Meillä alusta asti mies on ollut mukana hoitamassa lasta. Imetyksen hoidin luonnollisesti minä mutta myös pullolla annettiin maitoa. Isä on alusta asti vaihtanut vaippaa, nukuttanut jne. Olen päässyt käymään omissa harrastuksissa. Alusta asti mukana on myös olleet isovanhemmat, jotka ovat saaneet osallistua hoitoon.

Totta kai lasten luonteessakin on eroja. MInunkin lapseni on aika arka ja on hyvin paljon ollut kiinni äidissä juuri näinä eroahdistuskausina, mutta väitänpä, että isän aktiivinen rooli on vähentänyt sitä pelkästään äidissä roikkumista. Meillä pahimpinakin äiti-kausina isi on aina kelvannut. Väittäisin, että jos meillä oltaisiin myös alusta asti menty pelkällä äidin hoidolla, olisi meidän lapsi ihan samanlainen.

Vierailija
4/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kakkonen on tosi äitiriippuvainen, mutta hänellä se ilmenee vain silloin, kun olen paikalla. Mummot ja hoitotäti on monesti naureskelleet, miten narina ja valitus alkaa heti, kun palaan kotiin tai tulen hakemaan...

Kotonakin haluaa olla minun lähelläni, vaikka jää kyllä hyvin isänsäkin kanssa. Esikoinen taas on ihan erilainen, viihtyy kenen tahansa kanssa eikä ujostele yhtään. pojjat ovat nyt 6 ja 3 v ja luonteet ovat näkyneet ihan vauvasta asti selvästi. Isänsä on läsnä ja hoitaa ihan yhtä hyvin kuin minäkin, mutta kuopuksen kanssa remontti on pitänyt miehen kiireisenä ja siten vähän vähemmän perheen kanssa.

Mutta jätä vaan isänsä kanssa, se on aplvelus myös isälle, kun joutuu ottamaan kontaktia ja tekemään hoitopuuhia käytännössä. monesti se on vaan niin helppo sanoa, että tee sinä, kun se sujuu paremmin.

Vierailija
5/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on 10kuukautta ja aivan äitissä kiinni.kun on pirteä niin kyllä vieraita vähän tutkiskelee ja syliinkin voi laittaa kunhan laittaa "väärinpäin" ja on seisaalleen ja on kateltavaa,mutta heti kun vähänki rupee pirteys hiipumaan ni äiti on ainoa.mä huomaan että olen itse sen aiheuttanut,ei ole koskaan ollut hoidossa paitsi isänsä kanssa on jäänyt ja on mennyt hyvin kunnes näkee äidin tulevan ovesta ni ikävähuuto alkaa.jos vähänkin satuttaa ja alkaa itkemään niin olen ottanut syliin,en halua itkettää kun kerta olen saatavilla ja koen että vauva tarvitsee lohduttajaa. itse koen sen hellyyttävänä vaikka kaikki siitä sanookin että teet tosta ihan nössön. mutta ymmärrän kyllä että se voi mennä yli,voimia kovasti ja koita vaan aina välillä jättää(ihmiselle ketä olette paljon yhdessä nähneet,joka ei oikeasti ole vieras)kyllä lapsi siitä rohkaistuu...tai sitten se haluaa sut mukaan hääyönäkin samaan hotelliin=)=)

Vierailija
6/6 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta hänellehän se lapsen hoitaminen onkin vaikeampaa, jos lapsi kerran huutaa hänen kanssaan koko ajan. Ei siis ihme, ettei paljon kiinnosta viettää aikaa hänen kanssaan.

Mutta jos tilannetta halutaan korjata, niin kyllä isän nyt vaan on yritettävä osallistua enemmän, jotta lapsi tottuu isäänkin. Ja isän vastuulla tuo asia on. Ei ole lapsen tehtävä olla ihana isälle, jotta isä suostuu hoitamaan, vaan isän on haluttava yhteistä aikaa enemmän kuin mitä lapsi haluaa kiukutella.

Ja vielä sanoisin sen, että karaiseminen ei tuossa asiassa auta, vaan saa lapsen roikkumaan äidissä enemmän. Päinvastoin lapselle on annettava turvallisuutta, jotta hän rohkenee laajentaa elinpiiriä. Karaisemalla tulee vain entistäkin aremmaksi. Ja karaisemisella tarkoitan siis sitä, että työnnetään lapsi vieraan ihmisen syliin huutamaan vain siksi, että oppisi "tavoille".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi