Mitä lahjaksi perheelle joka on itseä paljon paremmin toimeentuleva?
Mitä ihmettä keksisin lahjaksi perheelle, joka on meitä paljon paremmin toimeentuleva? Kovin vaatimatonta lahjaa ei viitsi antaa, kun sieltä aina tulee jotain arvokkaampaa (ainakin 50 euron juttuja), mutta meillä taas ei oikein ole varaa tuollaisia ostaa. Käsitöitä tms. en osaa tehdä.
Lapset heillä jo isoja, joten ei leluja tms. Mitä ihmettä tässä keksisi?
Kommentit (22)
Noh, anna jotain mihin on varaa.
Ylipäänsä tietysti voi miettiä, pitääkö aikuisten kesken vaihdella enää lahjoja. Viemisiksi yleensä voi viedä viinipullon tai kahvipaketin ja suklaarasian (ei halvinta). Useimmat hyvätuloiset eivät halua tavaraa nurkkiin pyörimään.
mielestä aikuiten kesken ei edes tarvitsisi, mutta tuo perhe haluaa aina antaa jotakin, enkä minä taas kehtaa olla antamatta vastalahjaa. Se vasta olisi noloa.
Arvaan kyllä, etteivät halua tavaraa nurkkiin enkä osaisi oikein heidän makunsa ja tarpeensa mukaan ostaakaan. Viinipullo tai suklaarasia tuntuu kovin vaatimattomalta, vaikka ostaisi kalliimpaakin, kun heidän lahjansa ovat arviolta aina vähintään tuon 50 euroa.
t. ap
tai tee pipareita ja koristele ne kauniisti, tai yksi iso piparkakku(tikkari).
Jos on varakas, ei välttämättä ole itsellä aikaa tehdä tollaisia (siis jos se varakkuus tulee palkkatyöstä) ja sellaista osaa sitten arvostaa enemmän.
ollaan saatu usein lapselle jotain leluja, vaatteita, tuliaisia ulkomailta, muistaakseni jotkut pellavaiset keittiöpyyhkeet, joskus varmaan jotain syötävääkin. Ihan mitä milloinkin.
ketään joka osaisi tehdä nättejä käsitöitä? Voisit pyytää jotain tuttua tekemään juuri noille henkilöille sopivaa käsityötä ja itse vaikka vastineeksi vahtisit käsityöntekijän lapsia joku ilta tms. Ei menisi rahaa mutta lahja olisi ajatuksella valittu ja arvokas
mä mietin, mutta en ole mikään erityinen leipuri ja tuttavat taas ovat aika kulinaristeja. Eli osaavat varmasti arvostaa hyvin itse tehtyjä leivonnaisia, mutta on ihan eri asia onko mun leipomiseni kovin onnistuneita.
t. ap
Osta jotain aiheeseen sopivaa laadukasta. Osta vaikka glögipullo (alkoholittomia hienoja saa 13 e pullo, alkoholilliset maksaa jotain 10 e hintaan kalleimmatkin).
Tai osta jotain hienoja joulukoristeita. Vaikka Aarikan puisia joulukoristeita tms.
Hienoja vois olla myös joku oma leipoma juttu tai joku syötävä - vaikka kaksi purkkia jotain luomuhilloa tms.
Jatkossa tsekkaa alet joulun jälkeen. Sieltä voi löytää vaikka miten hienoja juttuja puoleen hintaankin.
ens vuodesta lähtien teette sopimuksen, että ei lahjoja.
kauheeta antaa sitten jotain sellaista, mistä saaja tuntee vaan myötähäpeää ja tunkee kaapinnurkkaan ja ottaa esiin, vain kun te menette kylään tai laittaa lahja kiertoon heti eteenpäin.
ei mitään
yritetty ehdottaa, että ei annettaisi lahjoja, mutta aina sieltä kuitenkin jotain tulee. He kun ilmeisesti tykkäävät ostaa lahjoja ja osaavat vielä tosi hyvin ostaa meille sopivia.
Kiitos melba ja muutkin aiemmin vinkeistä, eiköhän näistä jotain saada aikaiseksi.
t. ap
kauniissa kassissa (ehkä löytyis jonku itse tekemä esim myyjäisistä jos et osaa itse tehdä) jokusen reilunkaupan tuotteen esim kaakaota, suklaata, kahvia jne.
Tarjoustalosta pieni kori, johon sit esim.jouluservettejä, kahvipaketti, mantelilastuja, rusinoita ja suklaata. Sit vaan nätisti sellofaaniin.
Itselläni on tapana ostaa jokin vähän parempi ja kalliimpi lahja tarpeeseen tuttavaperheen lapselle, kun vanhemmat pienituloisia ja isovanhemmilla jo paljon muistettavia lapsenlapsia. Minulla ei omia lapsia eikä kummilapsia, joten mielellään muistan.
En silti odota vastalahjaa tai ainakaan mitään suurta. Mutta pieniä palveluksia tai vaikka leipomuksia (en osaa itse leipoa eikä ikinä aikaa) arvostan todella paljon!
Itse mietin, että kehtaanko antaa lahjaa juuri siksi, etteivät toiset jäisi vastalahjavelkaan, vaikka tarkoitukseni ei todellakaan ole pröystäillä tai saada tuntemaan toisia vaivaantuneeksi.
toivossa. Samoin oletan, että jos joku antaa minulle lahjan, se on annettu antamisen ilosta, enkä ota paineita vastalahjasta.
Ap:n tapauksessa tekisin itse kortin tai valitsisin huolella jonkun ostokortin ja sitten kirjoittaisin siihen jotain kaunista - jotain kivaa kuluneen vuoden yhteisistä muistoista tai jos runosuoni ei sykkisi, niin etsisin kauniin jouluaiheisen tai ystävyysaiheisen valmiin runon.
Jos jotain ehdottomasti haluaa antaa, niin ei sillä rahallisella arvolla ole merkitystä. Kaunis joulukoriste tai just glögipullo. Mitä järkeä on lahjojen antamisessa, jos se menee "annoin sulle 50 euron arvosta, anna sä nyt mulle 50 euron arvosta"? Paine pois ap!
kiinni miksi lahjan saajien varallisuus vaikuttaa siihen minkä hintainen teidän lahja on. Mikä logiikka siinä on? Jotenkin tulee mieleen, että sä pidät tuota perhettä kovin moukkamaisena kun eivät sun mukaan arvostaisi sydämestä annettua lahjaa, vaan katsovat hintalappua vain.
Minä antaisin heille ihan "tavallisen" lahjan, riippumatta heidän varallisuudestaan.
Kortin väliin voi laittaa myös jonkun kivan valokuvan kuluneelta vuodelta.
Tai ehkä he arvostaisivat lahjoitusta jollekin tarvitsevalle? Esim. jo 15 eurolla voit antaa koulutarvikepaketin pienelle etelä-afrikkalaiselle koululaiselle ja auttaa häntä näin koulunkäynnissä. Minä ainakin tykkäisin tuollaisesta lahjasta! Kts. www.interpedia.fi/tilaukset/lahjapuoti
toivossa. Samoin oletan, että jos joku antaa
minulle lahjan, se on annettu antamisen ilosta, enkä ota paineita vastalahjasta. Ap:n tapauksessa tekisin itse kortin tai valitsisin huolella jonkun ostokortin ja sitten kirjoittaisin siihen jotain kaunista - jotain kivaa kuluneen vuoden yhteisistä muistoista tai jos runosuoni ei sykkisi, niin etsisin kauniin jouluaiheisen tai ystävyysaiheisen valmiin runon. Jos jotain ehdottomasti haluaa antaa, niin ei sillä rahallisella arvolla ole merkitystä. Kaunis joulukoriste tai just glögipullo. Mitä järkeä on lahjojen antamisessa, jos se menee "annoin sulle 50 euron arvosta, anna sä nyt mulle 50 euron arvosta"? Paine pois ap!
enkä haluaisi mitään kaveriperheiltämme, jotka ovat meitä selvästi varattomampia, kiusaantuisin erityiseti, jos he ostaisivat meille jotain kallista.
yleensä sanon jo hyissä ajoin että "eihän sitte osteta mitään", jotta vältyttäisiin juuri tälläiseltä kiusalliselta vatvomiseelta.
Mutta jos nyt on ihan pakko jotain ostaa, niin juurikin erikoiskahvi tms on aina hyvä lahja - ja jos maltat ostaa siihen kylkeen vaikkapa jonkun pienen ja edullisen joulutähden ( 8€ ? ), niin eikös siinähän sitä jo ole kiva lahja, kenelle tahansa?
ja toinen silti ostaa, minusta ei tarvitsisi kyllä ottaa siitä paineita.
Mutta jos joku ottaa paineita minun lahjomisestani, niin minulle toimii aina esim. viinipullo. Ei tarvitse olla mikään viidenkympin pullo myöskään.
niin heitä ei hirveästi kiinnosta, minkä hintaisen lahjan annatte. Köyhiä kiinnostaa.
antaa ystäville lahjoja tai tuliaisia, mutta en todellakaan odota vastalahjoja keneltäkään (varakkailta tai vähemmän varakkailta). Annan lahjoja ihan antamisen ilosta, jos tiedän että voin ilahduttaa. Jos joku minulle haluaisi antaa mieleisen lahjan, tykkäisin erityisesti pussista erikoisteetä, -kahvia, itsetehdystä viinimarjamehusta, hillosta, joulukakusta, villasukista jne.