MIssä vaiheessa vauvan syömis- ja valvomisrytmejä voi alkaa muuttaa?
Moi!
Meille syntyi 2 viikkoa sitten pieni ihana poika. Hänen rytminsä vaan on hivenen kuluttava.. :-/ Eli nukkuisi paljon päivällä, ja valvoisi yöllä. Lisäksi valvoo hyvin pitkiä aikoja kerrallaan, samoin nukkuu kyllä sitten pitkät pätkät... Onko se ihan normaalia vastasyntyneelle?
Eli hän herää n. klo 24 tankkaamaan. Viime yönä nukahti viimein klo 3:30 ja nukkui sitten 5h putkeen kunnes taas heräsi syömään. Syömiset ei ole mitään puolen tunnin sessioita, vaan tissittelee sitten helposti muutaman tunnin (välillä rinnalla, välillä valvoo ja pällistelee ympärilleen) ennenkuin taas ottaa unipätkän.
Tuntuu että vauvan pitäisi nukkua enemmän, tai että 3,5h valvominen on hänelle TOSI pitkä aika. Mutta viimekin yönä ihan silmät kirkkaina katseli ympärilleen. Ei itkeskellyt tms. Ja nytkin on aamusyönnin jäljiltä hereillä kopassaan, siellä silmät auki ihmettelee. Luulin että vauvat vaan suunnilleen syö ja nukkuu. Tämä valvoo ihan hurjasti! Onko normaalia?!
Mietin, että missä vaiheessa voin alkaa siirtämään tuota rytmiä niin, että heräisikin vaikka jo klo 22 ja valvoisi siten vain klo 1 saakka jolloin saisin nukkua tuon kaikista synkimmän yön... Vai onko vaan odotettava että lapsi itse rytmiään muokkaa? Tiedän kyllä että on vielä ihan kamalan pieni :)
Kiitos jos kommentoit :) (asiallisesti ;))
Kommentit (6)
nyt on kolmas 3kk vanha ja rytmi on tosi hyvä. Öisin kun ovat halunneet valvoa olen ottanut viereen nukkumaan ja syömään ja torkkunut itse samalla.
Vauva on helppo herättää vaikka vaippaa vaihtamalla. Kokeile sitä herättämista klo 22 vaikka peppupesulla.
ettei vauva suostu imemään rintaa makuullaan. Eli minun on imetettävä istualtaan... Jotenkin vauva on vielä niin käppyräinen, hento ja veltto, ettei syöminen vaan makuullaan luonnistu. MItenhän pitkään menee, että vauva vähän voimistuu niin että rinnalla olo helpottuu? Olisi niiiiin ihanaa jos saisi olla pötköllään - vaan ei. Istua pitää jotta imetys onnistuu.
- ap
Öisin kun ovat halunneet valvoa olen ottanut viereen nukkumaan ja syömään ja torkkunut itse samalla.
Voit toki yrittää selkeästi erottaa yön ja päivän. Eli illalla (joka ilta) samat rytmit esim. iltapesu, vaipan ja yökkärin vaihto --> sänkyyn vaikka ei ois väsyny. Yöllä jos tarvii vaippaa vaihtaa niin mahdollisimman hiljaa ja niin pienellä valolla kuin vain voi. Yöllä vauvalle ei puhuta, katsota silmiin yms. Koska niistä virkistyy. Aamulla sitten aamupesut, päivävaatteiden vaihto yms. Ja päivällä seurustellaan paljon jne.
Aina kannattaa yrittää =) Mutta voi olla että rytmit löytyy vasta reilun 3kk iässä =)
Jaksamisia!
ettei vauva suostu imemään rintaa makuullaan. Eli minun on imetettävä istualtaan... Jotenkin vauva on vielä niin käppyräinen, hento ja veltto, ettei syöminen vaan makuullaan luonnistu.
Nyt päivät ja yöt tuntuu sulla aika pitkiltä, mutta vauva jämäköityy päivä päivältä. 1-2 kk:n ikäinen vauva on jo aikamoinen junttura kaksiviikkoiseen verrattuna. Ota ihan iisisti, päivä kerrallaan. :)
Kyllä kai sitä jaksaa, viikon toisen perään kunnes vauva oppii makuullaan syömään... :) Kovasti varmasti helpottaa sitten, kun voi olla itse pötköllään ja jonkinlaisessa horroksessa.
Nyt kun pitää istualleen valvoa se 3,5h keskellä yötä, ei se tosiaan onnistu pimeässä (kuten joku tuolla neuvoi - siis pimeää, ei katsekontaktia, ei puhetta, joka kyllä kuulostaa järkevältä ja toimivalta). Minun on pakko katsoa tv:tä tai lukea kirjaa jotta pysyn tolkuissani.
Mutta ehkä jo pian yöt rauhoittuu :) (toivoa aina sopii ;))
Ap
ettei vauva suostu imemään rintaa makuullaan. Eli minun on imetettävä istualtaan... Jotenkin vauva on vielä niin käppyräinen, hento ja veltto, ettei syöminen vaan makuullaan luonnistu.
Nyt päivät ja yöt tuntuu sulla aika pitkiltä, mutta vauva jämäköityy päivä päivältä. 1-2 kk:n ikäinen vauva on jo aikamoinen junttura kaksiviikkoiseen verrattuna. Ota ihan iisisti, päivä kerrallaan. :)
Notta siitä vain päiviä laskemaan. :) Tuo on se yleisin nyrkkisääntö, eli ekat 3 kk on sellainen pimeähkö putki, jonka päässä alkaa vähitellen näkyä valoa. Vauvat syövät ja nukkuvat, joo, mutta se rytmi voi olla ihan mitä tahansa vähintään 3 ekan kuukauden ajan ja vasta sitten alkaa olla jotain ennustettavaa tolkkua siinä menossa.
2-viikkoinen on ihan ressukka rääpäle, joka ei tajua mistään mitään. Se valvoo, nukkuu, syö, kakkaa ja pissaa ihan miten sattuu, yöt ja päivät ovat sekaisin niin vauvalla kuin vanhemmillakin, eikä vauvasta tiedä milloin se meinaa nukkua 30 min, milloin 3 h ja paljonko se valvoo niiden uniensa välissä. :)
Meillä on molemmat lapset olleet sieltä mahtiparhaasta päästä, eli ovat 3-kuisina jo löytäneet päivä-yö -rytmin, päiväunilla on selkeä rytmi (heräämisen jälkeen valvoo max. 1,5 h ja nukkuu 40 min, valvoo 2-3 h ja nukkuu 4 h, valvoo 2 h ja nukkuu 30 min -tahtia kunnes nukahtaa yöunille klo 22 maissa) ja öisin ei ole tarvetta herätä kuin pari kertaa tuttia laittamaan. MUTTA nämä vauvat eivät ole niin yleisiä ja moni hakee rytmiä vielä siellä ekan vuoden loppupuolellakin.
Sanotaan, että pikkulapsilla unirytmit voivat hakea muotoaan kahden ekan vuoden ajan ja se on vielä aika normaalia. :) Tervetuloa lapsiperheen elämään!