Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppilasta ja joulusta, yksi pohdinta vielä..

Vierailija
02.12.2010 |

Että pitää taas päätään vaivata, mutta kun en haluais itse pahoittaa omaa mieltäni enkä kenenkään muunkaan.. mitä sinä tekisit jos olisit minä?

Aina ennen, kun meillä ei ollut omaa taloa, vietimme jouluaattoja sekä minun vanhemmillani että miehen vanhemmilla ja joka jumalan joulu siitä tuli kauhea debatti minun äitini toimesta, draamakuningatar veti hernettä nenään kun ei menty sinne vaikka oli sovittu vuorottelu.

No sitten tuli rauha maahan kun pääsimme muuttamaan omaan taloon ja kerroimme, että tästä lähtien vietämme joulun omassa kotona ja kutsuimme isovanhempia meille aatoksi. No appivanhemmat ei koskaan halunneet tulla aattona, tulivat syömään vasta joulupäivänä tai tapanina jos ollenkaan, josta syystä omat vanhempani ovat olleet meillä 7 aattoa putkeen.

Meidän lapset ovat vanhempieni ainoat lapsenlapset ja minäkin ainoa lapsi nyt kun siskoni kuoli jokunen vuosi taaksepäin. Appivanhemmilla on mieheni lisäksi 2 tytärtä ja näiden lapsia peräti 12 kpl.

Olin jo aloittanut jouluruokien valmisteluja pakkaseen ja kuvittelin joulun sujuvan entiseen malliin... kunnes anoppi kutsuikin meidät heille aatoksi ja voisimme jättää lapset heille joululoman viettoon saman tien.

Nyt tuli miniälle pulmia.. Ensinnä, en halua lähteä jouluksi anoppilaan, heillä on joko 40 neliön mökki tai saman kokoinen yksiö, missä joulu vietetään. Ahtaus ja kuumuus on kammottavaa! Toiseksi, meillä ei sitten olisi lapset kotona jouluna lainkaan!! Kolmanneksi, mitäpä sitä sitten kotiin joulua laittaakaan, mitä teen puolivalmiille jouluruuille, otanko anoppilaan mukaan vai..? Neljänneksi, mitäs mun vanhemmat sitten...

Anopille kyllä kerroin nuo seikat, miksi ei tultaisi ja sanoi ymmärtävänsä.. mutta ymmärtääkö sittenkään? Ja mies kuitenkin vetää hernettä nenää, miksi ei voitaisi mennä... Ehdotin, että mentäisiin Tapanina anoppilaan ja sit lapset voisi jäädä mummolaan. Minusta kaikkein paras vaihtoehto, mutta sitten suosin taas omia vanhempiani.. Kräääh!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkään sun vanhempia tässä ollenkaan, draamqueen hoitaa sen sun puolesta...

Vuosien tauon jälkeen varmaan ottaisin kutsun vastaan, ja kysyisin, voisko niitä ruokia tuoda mukana, joita olet jo alkanut tekemään.

Vierailija
2/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entistä iloisempi siitä päätöksestä, että meidän perhe viettää joulua omassa kotona, omalla perheellä!

Näin ollaan tehty jo 10v ja hyvin toimii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona, anoppilassa tai omien vanhempien luona ja kukaan kitise asiasta.

tsemppiä ap!

Vierailija
4/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluatko sä olla kotona vai et? Ihan oikeasti vaiko vain vanhempiesi takia? Mä en tossa nähnyt vielä mitään kummempaa ongelmaa, meillä kun on paljon hankalammat kuviot sumplittavana tänä jouluna...

Vierailija
5/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi sanoi ymmärtävänsä, älä siis yritä lukea rivien välistä, sanottu mitä sanottu. Tapanina anopille on paras ratkaisu! Että lapsetkin saa olla kotona jouluna.

Vierailija
6/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitellen kieltäysin joulukutsusta ja sanoisin, että vietetään aatto kotona kun vanhempasi tulevat teille jouluksi, mutta samalla tähdennät, että ehdottomasti tullaan käymään joulupäivänä/tapanina miten anopille sopii(varmaan toi tapani hyvä, jos lasten tarkoitus jäädä mummilaan. vai onko anoppila kaukana, voisitteko käydä siellä osan aattoa vanhempiesi kanssa syömässä ja sitten siirtyä kotiin jatkamaan omaa joulua ja viedä lapset myöhemmin mummilaan

Vierailija
7/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä itse vilpittömästi haluan olla kotona ihan koko joulun, _kaikki pyhät_. Mutta kompromissina ja sukulaissuhteiden ylläpidon takia muuallakin on käytävä, tosin monesti me olemme isännöineet myös muut pyhäpäivät sukulaisten vieraillessa meillä, se on todella mukavaa (minusta ainakin).

Hirmuisen vaivalloista lähteä ainakin aattona muualle, ottaa kaikki lasten kamat, ruuat, lahjat sun muut mukaan, koirakin tietenkin.. Anoppilaan on matkaa 150km suuntaansa eli ihan pikaisesti ei pysty käymään.

Nää on oikeesti hirmu vaikeita asioita mulle, oma äiti on todellakin pitänyt aina huolen siitä, että syyllisyys omista valinnoistani ei tule olemaan kevyt..

Tapanina anoppilaan ja lapset jää sit sinne, tämä olisi mun kompromissi tähän jouluun, katsotaan saanko myytyä sen myös miehelle..

ap

Vierailija
8/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vietän jouluni tasan siellä, missä haluankin eli omassa kodissani perheeni kera. Vieraita saa tulla käymään (ei yöksi mielellään), mutta täysihoitoa en heille takaa. Jouluna en stressaa vaan nautin.

Vierailija
9/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kerran jo vuosikausia sitten ilmoittaneet, että olette aaton kotona (eihän sun vanhempasi liity tähän mitenkään). Pieneen asuntoon en todellakaan menisi joulunviettoon isolla porukalla + koiran kanssa. Käymään, mutta en olemaan. En ikinä.

Vierailija
10/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vietän joulun aina heidän kanssaan, ei tulis mieleenkään mennä anoppilaan.

Tosin monta kertaa joulu on ollut meillä, jolloin on ollut isompi porukka. Anoppilassa on miehen siskon perhe sit kuitenkin, vaikkkei me oltais.

Vierailija
11/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien on vietetty joulut kotona. Ne jotka haluavat meidät nähdä, tulevat meille. Välillä pöydässä on ollut 20 henkeä, välillä vain oma perhe ja anoppi. Joku meinaa aina silloin tällöin vetää hernettä nenään, mutta mulle joulu on tärkeä asia enkä tosiaankaan ala rasittamaan itseni raahaamalla lahjoja, lapsia jne. jonnekin muualle.

Vierailija
12/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joululle on annettu noin suuri merkitys. Ihan kuin se olisi vuoden ainoa kohokohta.

En ymmärrä, miksi juuri se jouluaatto on se Juttu. Me ollaan monet vuoden oltu joulu ihan oman perheen kesken ja vieraillaan vanhemmilla sitten pyhinä tain just ennen joulua. Kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
13/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joululle on annettu noin suuri merkitys. Ihan kuin se olisi vuoden ainoa kohokohta. En ymmärrä, miksi juuri se jouluaatto on se Juttu. Me ollaan monet vuoden oltu joulu ihan oman perheen kesken ja vieraillaan vanhemmilla sitten pyhinä tain just ennen joulua. Kaikki on tyytyväisiä.

Esim. tuo mun dramaqueen-äitini eräänä joulupäivänä, kun mentiin väännön ja urputuksen jälkeen heille syömään oltuamme aaton anoppilassa, ei viitsinyt edes tulla ruokapöytään vaan makasi sohvalla kun "joulu oli jo ohi". Olisi siis jälleen kerran sovitusta anoppilana vuorosta poiketen halunnut, että menemme heille aatoksi.

Meillä (siis äidillä lähinnä) tuo jouluaatto on aina ollut elämän ja kuoleman kysymys. Se ärsyttää ja saa niskavillat pystyyn..

ap

Vierailija
14/14 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (siis äidillä lähinnä) tuo jouluaatto on aina ollut elämän ja kuoleman kysymys. Se ärsyttää ja saa niskavillat pystyyn..

ap

Ehkä sun vaan pitää asettaa niitä rajoa äidillesi. Kerrot, että olet aikuinen ja teet asiat oman perheenne kannalta järkevästi ja mukavimmin.

Toki onhan se ymmärrettävää, jos olet äitisi aiona lapsi ja teillä on ne ainoat lapsenlapset, mutta on toi jo vähän liikaa lapsensa perheen kautta elämistä, jos ei jouluaattoa osaa muulla tavalla kiukuttelematta viettää.

Rajojahan juuri asettelit anoppilaan päin. Kerroit järkevästi aikuisten tavalla, miksi tulisitte vasta tapanina. Tee näin myös äitisi kanssa, äläkä ota hänen kiukutteluaan omaksi syyksesi.

Toki miehesi kanssa teidän pitää päästä yhteisymmärrykseen. Mitä hän tykkää muuten siitä, että vietätte aina joulun vanhempiesi kanssa?

Ymmärrän hyvin tuon että olemme erilaisia, mutta jos vähän ns. nostaa tiseään aian yläpuolelle, niin näkee sen ristiriidan, mikä joulun vietossa tuntuu monilla olevan: Perhe- ja sukukekseista rauhallista ja iloista juhlintaa vaikka hampaat irvessä ja väkisin :)

Minullekin joulu on todella tärkeä. On aina ollut. Nyt viime vuosina olen myös oppinut olemaan stressaamatta siitä suuremmin. Nyt siitä on tullut vielä tärkeämpi ja ihanampi ;)

Mukavaa joulua teille!

13