Teille vanhemmat, opetelkaa lapsenne hoitajien nimet, ÄLKÄÄKÄ SANOKO TÄTI.
Ällöttää vanhemmat jotka sanovat esim. mene TÄDIN syliin vilkuttamaan.. hemmetti. Ja nämä lapset ovat olleet jo jonkun aikaa hoidossa. ONKO PALJOA VAADITTU?
Kommentit (24)
Kaikki vanhemmat kutsuvat meitä meidän etunimillä.
T:edellinen
Naiset ovat naisia, tyttöjä, rouvia, neitejä jne... eikä mitään tätejä, ellei ole sukulaisuussuhde kyseessä.
Juuri sen takia, että lapsikin ne oppisi. Meillä 3v. ja puhuu usein tädeistä ilman nimeä. Siksi onkin tärkeää, että " hoitotädit" itsekin jaksavat lapsille muistutella nimestään ja kertoa, että nimeni on siis " Jaana" eikä vain hoitotäti.
Eiköhän lapset siitä aika nopsaan sen opi...
te päiväkodin työntekijät muistutella niitä myös vanhemmille. Esittelette itsenne nimellä myös kun tervehditte....
Minua saa tädiksi sanoa tai hoitotädiksi, olen kumpaakin. :)
Hoitolapset kutsuvat usein etunimeltä tai sitten xxxx-tädiksi. Itse puhun lapsille tyyliin " Nyt tulee xxx:n äiti" , mutta puhutellessa vanhempia käytän tarvittaessa heidän etunimiään.
Oikein kivan kuuloista! Hoitajat opettavat lapset itse heitä kutsumaan niin, ei siinä vanhempien opetuksia tarvita. Näin on meilläkin tullut hoitajat paljon tutummaksi, kun lapset heistä nimellä kotona kertovat. Ehkä hoitotäti tässäkin voisi katsoa peiliin, ja opettaa lapsille itse, miksi häntä tulee kutsua. Vanhemmat eivät ihan oikeasti voi kaikkia jatkuvasti vaihtuvien hoitajien nimiä muistaa.
Kuvat seinälle ja nimet siihen.
Nimet tarroilla näkyviin rintaan.
Leikki lapsille: tarrat pöydälle ja hakemaan kenen tarra. Oppii kirjaimien / kuvamuistin harjoittelun.
Se on ammattinimike, en mä kaupan kassaakaan nimeltä kutsu.
hyvä kun muistan omien lasten ja miehen nimet, syntymäpäivät on jo liikaa vaadittu. Ei vaan kiinnosta sellaiset asiat.
vanhemille ihmisille, se on osa hyviä käytöstapoja. Siksi meillä käytetään sanaa täti, eikä siinä ole tippaakaan mitään halventavaa vivahdusta. Asianomainen saisi olla tyytyväinen saamastaan kunnioituksesta.
Kerran on esittelyt hoidettu puolin ja toisin, suomenkielessä kun ei ole tapana nimeltä puhutella, niin helposti unohtuu. Valitan, sanon edellenkin TÄTI sellaisen henkilön kohdalla, jonka nimen olen unohtanut.
opetelkaa tekin sanomaan muutakin kuin joonan äiti
, eriasia muistaakoon 46 lapsen vanhemman nimeä.
lisäksi päiväkotiapulaiset, keittäjät ym. Useimpien nimiä en ole koskaan edes kuullut, enkä muidenkaan nimiä välttämättä kertaesittelyllä muista. Minun mielestäni sana " täti" on yleisnimitys aikuiselle naiselle, joka ei ole perheenjäsen vaikka se onkin myös erityisnimitys äidin tai isän siskolle. Ruotsin kielessä tämä on helpompaa, kun " oikeiden tätien" nimitykset ovat moster ja faster ja tant-sanaa käytetään yleismerkityksessä.
Helpottaisiko, jos rupeaisin käyttämään sanaa " tantta" ?
Hoitajat on hoitajia ei niiden tartte olla liian tuttuja mun mielestä.
Hyvä pointti tuo joltakin että lopettakaa itse se xxx:n äidiksi sanominen..
Kuka on pihatätinä, kuka jumppatätinä. Kauheaa vai mitä?!?!?! ; )
On Anna-täti, Laura-täti, Mirkku-täti, Ulla-täti, Paula-täti ja monta muuta. Meille olisi riittänyt pelkät etunimet, koska nuo tädit eivät tosiaan ole lapselleni mitään sukua.
Kun lasta vie ensimmäistä kertaa hoitoon, on tuo vanhemmalle niin jännittävä paikka, että ei hoitajan nimi todellakaan jää välttämättä muistiin. Ei tuota nimeä kehtaa sen jälkeen ruveta kyselemäänkään, kun tietää kuitenkin tulleensa esitellyksi.
Onko tuo nyt todellakin niin ärsyttävää? Minä saatan käyttää täti-nimitystä vaikka tietäisinkin toisen henkilön nimen!
Meillä ainakin sanotaan vanhemmista esim. että sen ja sen äiti, sen ja sen isä jne. kun puhutaan lasten vanhemmista toisten hoitajien kanssa. Esim. saatetaan huikata toiselle, että nyt seb ja sen äiti tulee, tuotko sen ja sen lapsen tänne portille (ja kyseinen äiti on vasta noussut autosta eikä edes kuule meitä). Ainakin musta on ihan outoa alkaa puhumaan lasten vanhemmista tyyliin, Maija Meikäläinen, Niina Nimetön jne.
Meidän päikkärissä ainakin on kaikkien lasten kuvat seinällä sekä meidän hoitajien. Kuvien alla on myös lasten nimet, mutta myös meidän hoitajien sekä laitosapulaisen nimi (ja kuva tietty).
Meidän päikkärissä on yhteensä 24 isompaa lasta ja 16 pienempää, meidän puolella (eli pienten) on yksi harkkari sekä 3 hoitajaa, isompien puolella on 3 hoitajaa, harkkari + laitosapulainen.