Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko hormonikierukan poistosta apua jatkuvaan pahantuulisuuteen ja

Vierailija
29.11.2010 |

mielialanvaihteluihin?

Olen kuullut jo useammalta tuttavaltani, että hormonikierukan poiston jälkeen mieliala parani. Itse olen jo kuukausia kärsinyt hirveästä ärtyisyydestä ja jatkuvasta "pinna kireällä" olosta, varsinkin suhteessa mieheen. Olisiko järkeä kokeilla hormonikierukan poistoa ennen kuin hermostun tähän parisuhteeseen aivan totaalisesti (ja kyllä, valtaosa parisuhteemme ongelmista tuntuu olevan lähtöisin minun herkästä ärtymisestäni ja jatkuvasta naputuksesta)? Kokemuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen hulluksi hormoneista.

Kokeiltuja valmisteita:

evla- ehkäisylaastarit

Microgynon-pillerit

Trikvilar-pillerit

Femoden-pillerit

Tri-Femoden pillerit

Primolut (hormonitasapainon korjaamiseen)

Sama juttu kaikista. Tulen itkeskeleväksi, masentuneeksi, nalkuttavaksi raivohulluksi. Itse kärsin ja kaikki ympärillä olijat. Hormonikierukkaa en ole kokeillut, enkä kokeile.

Ota se kierukka pois, voin luvata että olosi kohenee ja 3 päivässä.

Vierailija
2/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantaako uusi tilanne parisuhdettanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikierukan samaisista syistä. Tällä hetkellä syön Microgynon-pillereitä ja ihan on samanlainen olo kuin olisi hormonikierukka.. Joulukuussa menen kuparikierukan laittamaan ja toivon, että saan olla taas oma normaali itseni ja sitä totisesti miehenikin odottaa =)

Tällä hetkellä syön herkkuja saadakseni itselleni edes hetkellisesti hyvän mielen, mutta tätä menoa painan kohta AIVAN liikaa.. Toivon, että kuparikierukka tuo myös tähän ongelmaan apua.

Vierailija
4/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi. Olin itkeskelevä, mielialaoireinen. Tiuskin miehelle ja taaperolleni. Vaihdoin kuparikierukkaan. Gyne väitti, ettei ole hyötyä, mielialalääkkeet ne tarvitaan. Oli miten oli, viikossa alkoi vointi petrata ja nyt koen olevani taas oma itseni. Tämä oli minulle pakkorako, seuraavaksi olisi ollut pakko alkaa hakea muuta tukea perheelle.

Vierailija
5/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi. Olin itkeskelevä, mielialaoireinen. Tiuskin miehelle ja taaperolleni. Vaihdoin kuparikierukkaan. Gyne väitti, ettei ole hyötyä, mielialalääkkeet ne tarvitaan. Oli miten oli, viikossa alkoi vointi petrata ja nyt koen olevani taas oma itseni. Tämä oli minulle pakkorako, seuraavaksi olisi ollut pakko alkaa hakea muuta tukea perheelle.

Minun ärsyyntymisherkkyyteni käy jo koko perheen voimille ja viime viikolla sattunut ikävä riitatilanne ja miehen avautuminen omista tuntemuksistaan sen jälkimainingeissa todella avasivat silmäni. Kokeilen siis tämän ennen muita ratkaisuja.

ap

Vierailija
6/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan hirveän pahantuulinen ja nalkuttava akka nykyään. Toisaalta, ikää on yli 40 v. enkä tiedä, mitä hormonikierukan tilalle. Uusi asennettiin vajaa vuosi sitten, ja gynen tutkimuksen mukaan mulla täysin mahiksia tulla raskaaksi, joten ehkäisyn pitäisi olla varma. Se, että ei kuukautisia, on plussaa. Mutta tämä ärtyisyys, sen kanssa on kauhea elää. Kertokaapa kokemuksia, kiitos.

Vierailija
7/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantaako uusi tilanne parisuhdettanne?

Mutta ehkä on kuitenkin parempi elää vaikka sitten kondomien varassa olevan seksielämän kanssa kuin kokonaan ilman seksiä, mikä on nyt tilanne jatkuvan huono tuuleni vuoksi! Miksi pitää hormoniraivoja aiheuttavaa ehkäisyvälinettä, jolla ei edes ole tarvetta niiden aiheuttamiensa raivojen vuoksi?

Ehdotelkaa rakkaat ihmiset ihmeessä mulle ehkäisyä! Kuparikierukka ei sovi, homronaalista ehkäisyä en halua, mies ei suostu steriloitavaksi... Itse menisin steriloitavaksi muuten, mutta yksi lääkäri sanoi minulle, että ei suosittele leikkausta ylipainon vuoksi. Kannattaisiko kysyä toisen lääkärin mielipide?

Vierailija
8/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan hirveän pahantuulinen ja nalkuttava akka nykyään. Toisaalta, ikää on yli 40 v. enkä tiedä, mitä hormonikierukan tilalle. Uusi asennettiin vajaa vuosi sitten, ja gynen tutkimuksen mukaan mulla täysin mahiksia tulla raskaaksi, joten ehkäisyn pitäisi olla varma. Se, että ei kuukautisia, on plussaa. Mutta tämä ärtyisyys, sen kanssa on kauhea elää. Kertokaapa kokemuksia, kiitos.

ajan gynelle. Täytyy siellä sitten vakavasti keskustella tuosta ehkäisyasiasta. Mikä olisi todellinen vaihtoehto yli 40-vuotiaalle, jolla on jo lapsia eikä todellakaan halua raskauden riskiä!

t. ap

Vierailija
9/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sovi. Hormonikierukan kanssa nyt 8kk taisteltu, nyt on 2kk ajan kuukautiset jääneet väliin, mutta kivut ovat olleet aivan sietämättömät ja mielialani heittää häränpyllyä jatkuvasti. Tilanne on raskas niin minulle kuin perheelle. Ikää kuitenkin vasta 29v, miehellä 34, hän suostuisi vasektomiaan, mutta minua pelottaa, jos se alkaakin kaduttaa, vaikka nyt tuntuu, että 3 lasta riittää.

Kuparikierukka mietityttää vuotojen takia, niitä vihaan kaikista eniten!! Kuparikierukan käyttäjiltä toivoisin kokemuksia, etenkin verrattuna hormonikierukkaan.

Vierailija
10/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukan käyttäjiltä toivoisin kokemuksia, etenkin verrattuna hormonikierukkaan.

Aiemmin minulla oli käytössä kuparikierukka. Muuten ok, mutta vuoto oli runsasta ja kesti monta päivää. Parin vuoden käytön jälkeen alkoi ilmetä tiheitä hiivatulehduksia, jotka loppuivat kuin seinään kierukan poiston jälkeen. Samaa olen kuullut muiltakin. No, sitten tuli hankittua kaksi nuorinta lasta ja sen jälkeen päätin kokeilla hormonikierukkaa. Hormonikierukka on muuten sopinut minulle erinomaisesti (ei kipuja, ei menkkoja, ei tulehduksia), mutta tuo mielialavaikutus on vuosien kuluessa lisääntynty! saa nähdä helpottaako, kun sen poistatan. Sain juuri ajankin varattua.

t. ap

Vierailija
11/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuli e-pillereistä hitaasti 2-vuoden aikana pahentuen masennusta, haluttomuus yms. tyytymättömyyttä elämään, kun lopetin ne jo kuukaudessa tuntui että olin taas oma itseni. Minipillereistä tuli jatkuvaa vuotoa. Nyt kuparikierrukka ja kaikki hyvin. Vuodot eivät runsastuneet, ei ole kipuja, halut ovat hyvät ja mieliala kunnossa.

Vierailija
12/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei kokemusta kun kuparikierukasta, mielialavaihtelut hirveitä, jatkuva pahantuulisuus.

Muuten toiminut 4v hienosti.

Olin aaatelut vaihtaa hormooni mut nyt jäin kylläpahasti miettimään jos ei kerran apua ärtyisyyteen.

Vierailija
13/14 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko ehkäisyksi riittää ehkäisyvaahto huolella käytettynä? Ikää meillä on jo päälle 40, joten tuskin aivan helposti edes tulisin raskaaksi. Kondomi ei houkuta kumpaakaan, siis se kerta kaikkiaan pilaa tunnelman. Kierukka on siis poissuljettu (kumpikin vaihtoehto) enkä haluaisi muutakaan hormonaalista ehkäisyä. En keksi enää muita vaihtoehtoja kuin sterilisaatio tai ehkäisyvaahto (tai se inhottu kondomi). Keksiikö joku muu?

t.ap

Vierailija
14/14 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erehdyin ottamaan hormonikierukan kuukausi sitten, mutta avioero on hyvin lähellä, jos tätä vihaisuutta jatkuu edes pari kuukautta lisää. Hullu olin, kun tiesin, että olen herkkä mielialavaihteluille. Mutta kuparilla vuoto on niin tiheää.

Eli ehkäisyvaihtoehdoiksi ei oikein jää kuin sterilisaatio, miehellä se tuskin paljon vaikuttaisi? Itse pelkään senkin vaikutuksia, miten yleinen terveys ja hormonitasothan siinäkin muuttuu.

Hullua muuten, että koskaan ei mitata tai edes ehdoteta mitään hormonitasojen mittauksia, niitähän pystyy mittaamaan. Veljeni eli helvetissä murrosiästä asti, kunnes noin 30 v. osasi vaatia hormonimittauksia. Hänen elämänsä muuttui täysin, kun sai testosteronikorvaushoidon. Minäkin taidan lähteä vaatimaan vihdoin jotain mittauksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän