Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pitäisikö 2,5-vuotiaan osata jo:

Vierailija
17.10.2005 |

a) syödä itse

b) pukea itse

c) riisua itse

d) tehdä palapelejä

e) piirtää muutakin kuin töherrystä

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja

g) tuntea numeroita/kirjaimia

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa

mielipiteitä???

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se, että osaa leikkiä, on kuule TODELLA iso asia. Vaikka se voi tavallisen taitavan lapsen äidistä tuntua mitättömältä jutulta, jota jokikinen iikka tekee.

Rinnakkain leikistä esimerkki: keinutaan vierekkäin, istutaan metrin päässä ja äiti tekee kakkuja ja välillä silmäillään toista vauvaa. Eiköhän tämän nyt osaa lähes jokainen.

Yhteisleikit esim piilosilla olo, palloilu, kotileikit tulevat sitten toisilla 1,5-v. ja toisilla yli 4 v.

Vierailija
22/34 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin normaaliahan on, että 2,5v osaa leikkiä rinnan. Eikä vain esimerkiksi keinuta itseään tai tuhoa paikkoja. Koska paljon on " lähellä normaalia" olevia lapsia, jotka eroavat ensimmäisenä näistä " ihan normaaleista" siitä, että vaeltelevat ympäriinsä eivätkä asetu leikkimään edes rinnan.

Mutta se on ihan mahdotonta tajuta, jos oma lapsi ON normaali eikä ympäristössä ole sillä lailla poikkeavia lapsia. Kun sitten vain verrataan näin, että

Liisa-äiti: " joo, meillä oppi ryömimäänkin vasta 8,5kk"

Tiina-äiti " voi kauheeta"

Liisa-äiti " ja sitten se leikki hippaa vasta 3,5-vuotiaana"

Tiina-äiti " no meillä vasta 3v7kk

L&T " Voi kaaheeta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä hyvin vähän vanhempana. Silloinhan just on usein toimintaa. Kerätään risuja ja tehdään maja. Leikitään hippaa. Juostaan kilpaa.

Vierailija
24/34 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö itse.

Vierailija
25/34 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim leipää syödessä siitä tulee koira, jonka hännän sitten syö ja sitten pään jne. Tarjoaa näkymätöntä ruokaa. Ei puhu kunnolla. Ei pue, riisuu vähän. Legoista tekee vaikka mitä, ne kaikkein pikkuisimmat parhaita (siitä 4 v. pakkauksesta) . Sotkua piirtää ja sitäkin selittää esim koiraksi. Syö lusikalla, haarukkaa pelkää. Voitelee leivän. Leikkaa perunaa paloiksi.

Vierailija
26/34 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) syödä itse OSAA

b) pukea itse OSAA

c) riisua itse OSAA

d) tehdä palapelejä OSAA (16-palainen ilman taustaa suurin)

e) piirtää muutakin kuin töherrystä KOVASTI AINAKIN KERTOO MITÄ KUVAT ESITTÄÄ, MUTTA TÖHERRYSTÄ ON :)

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja OSAA

g) tuntea numeroita/kirjaimia TUNNISTAA OMAN NIMENSÄ JA MUUTAMAN MUUN SANAN, EI SILTI TUNNE NUMEROITA/KIRJAIMIA

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa OSAA

Vierailija
27/34 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

riisua muutaman helpon vaatekappaleen, pukea college-housut, pipon ja helpot tarrakengät, tehdä 6-palaisen palapelin avustettuna (ja senkin vain jos kuva kiinnostaa erityisesti). Ihan normaalina olen häntä pitänyt, mutta onkohan sittenkään...ap

Meidän 2v3kk palapeliennätys on 8 palaa, jos tosi hyvä " innostusputki" sattuu päälle - yleensä ei jaksa keskittyä - ja osaa pukea ja riisua sukat ja löysät housut, sekä riisua pipon, hanskat ja melkein paidan. Kenkiä tykkää laittaa päälle ja pois, mutta ei tee käskettynä. Eli ihan just samaa tasoa mennään jos aattelen, mitä tuleman pitää 3kk kuluttua.

Vierailija
28/34 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhetta myös tullut tosi kauan jo. Hyppii myös korkealta ja menee itse keinuun ym.

Ja ajatelkaahan - ollut jo yli vuoden päiväkodissa!!!! Hih :)

Vierailija
29/34 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, älä suotta huolestu. Kaikki lapset kehittyvät eri tahtia, ja alle kolmivuotiailla taitoerot voivat olla todella valtavia. Toiset oppivat tietyt asiat myöhemmin.

Vierailija
30/34 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäkin jos jotain toimintaa on pelkästään, eikä sitten mitään muuta. Esim on normaalia ettei lapsi jaksa keskittyä pitkiä aikoja, mutta ei ole normaalia ettei jaksa/pysty keskittymään ikinä. Samoin ei ole normaalia jos 2,5v ei koskaan asetu leikkimään mitään, vaan pelkästään vaeltaa edes takas. Eikä todella osaa tehdä mitään muuta kuin vaikka heittää äidin tavaroita vessan pönttöön tai hiplata jotain yhtä ja samaa tavaraa kuukaudesta toiseen.

Vierailija
31/34 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs turhaa miettikö lapsukaistenne taitoja.Päiväkodissa näen joka lähtöön näitä alle 3v eikä ketään voi sanoa epänormaaliksi.

Kyllä se taito kasvaa iän myötä ja ei todellakaan ole vaatimuksia että 2v olisi pakko osata jotain noista.Sen ikäinen on kuitenkin vielä pieni ja opettelee vasta näitä taitoja.Yksi pukee itse, toinen ei.Se kolmas osaa pukea jotain itse...kaikki yhtä nomaaleita.

Vierailija
32/34 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pienten lasten parissa työskentelevä ihminen ja olen nähnyt 1,5v lapsen, joka pukee itse kaikki vaatteet, kenkiä myöten itse ja nähnyt yli 3v, jotka ihan normaaleja ja terveitä, mutta ulkovaatteet ei ainakaan ilman apua mene.

Joitain lapsia palapelit kiinnostaa, oma esikoiseni teki 2-vuotiaana jo 10-20 palan palapelejä, oma kuopus ei ole koskaan jaksanut edes tehdä yhtä nuppipalapeliä loppuun asti.

Piirtämisessä usein kyse siitä paljonko lapsi harrastaa sitä. Toiset tekee jo nuorempana todella hienoja, joidenkin töhryjä vielä 5-vuotiaana.

USAssa todella pienille opetetaan aakkoset jne, mitä en ymmärrä laisinkaan. Ehtii sitä myöhemminkin. Meillä keskitytään oppimaan vaikkapa voileivän tekoa itselle tai imurointia mieluummin kuin aakkosia/numeroita. Eri asia, jos lapsi itse osoittaa kiinnostusta siihen suuntaan, sitten tietenkin valveutunut henkilö opettaa lapselle.

Erilaisia lapsia, erilaisia oppijoita. Ei pidä hätääntyä ja hermostua.

Vierailija
33/34 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisiä esteitä ei oikein tunne. Kielellisesti ollut aina edellä ikäisiään, nykyään hurja tarinoiden kertoja. Ero on hurja siinä, että toinen lapseni joutui käymään miltei 2 kertaa vanhempana puheterapeutilla eli samankin perheen lapsissa voi olla eroja.

Oppi kesällä pyöräilemään, osaa tanssia " arabialaisittain" ; tuntuu, että lantio jotenkin irrallinen ko lapsella. Mielikuvitus on todella huimaa, junassa hatusta muuntui krokotiili, joka uhkasi syödä pienen vauvahämähäkin jne. Mielikuvitusleikit aina olleet tärkeitä ja leikkinyt niitä jo vuoden.

On todella vaikeaa joskus äitinäkin, kun esikoinen tarvitsi apua pitkään kaikessa ja kehittyi ikäisiinsä nähden superhitaasti ja toinen on sitten ihan vastakohta... Ei meinaa pysyä perässä. :D

Tää 2v näki kahden ihmisen kadulla imuttelevan naamojaan irti ja mitä hän sanoi? " Ne lakastaa." No joo... :D

Vierailija
34/34 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukee collegehousut, pipon ja saappaat. Riisuu kyllä kaikki ja usein.

Piirtää töhryjä. Jos piirrän auton, piirtää siihen renkaat hienosti. Värittää viivojen sisältä. Täydentää katkoviivat piirustukseksi.

Syö itse jos viitsii, lusikalla tai haarukalla. Kaataa kannusta vettä itselleen, voitelee leivän itse, leikkaa juustoakin jos en vahdi.

Legoista mm. autoja yms. koneita

Palapelit 20 palaa max yksin, isompia vähän avustettuna.

Kirjaimet ja numerot osaa kaikki, automerkkejä lukemattomia. värit kaikki.

Puhuu selvästi ja taivuttaa sanoja. Jos ei tiedä jonkun asian sanaa keksii itse (laiva jonka mastossa on lippu = lippulaiva)

Ei laula, muistaa vain kaikki sanat ja lorut. Ei taida olla nuottikorvaa. Ei tanssi paljonkaan, ei taida olla rytmitajuakaan. Hyppelee ja kiipeilee.