Laskettu aika on kohta, enkä tiedä miten ihmeessä pääsen synnyttämään
Mies pitää urheiluleirejä ympäri Suomea. Olen kaiket päivät yksin, mies käy vain nukkumassa kotona. Viikonloput hän on aina poissa.
Asumme maalla keskellä ei mitään. Mulla ei ole autoa käytössä, eikä tänne mitkään taksit tule. Ystävistä tai sukulaisista kukaan ei pääse avuksi omien kiireidensä takia. Sairaalaan on parin tunnin matka. Tuleeko ambulanssi hakemaan, jos soitan?
Entäpä synnytyksen jälkeen? Mies ei ole kotona, eikä pidä mitään lomaa. Saanko mitään apua kotiin kunnalta tms?
Kommentit (52)
Mutta jos ei ole, niin ota ap huomioon että joissakin tapauksissa synnytyksestä ei toivu ihan hetkessä, itsellänikin oli se tilanne että eläinten takia halusin nopeasti kotiin, mutta kyllä siinä silti kolme tai neljä vuorokautta meni. Olin hyvässä kunnossa ja olisin lähtenyt aiemminkin, mutta koska maito ei meinannut nousta niin jouduimme siellä sairaalassa olemaan.
Toinen on että jos joudutkin vaikka hätäsektioon, nyt synnytystapa-arviossahan tuo selviää että pystytkö ylipäätään synnyttämään alateitse, niin leikkauksen jälkeen et ole parissa päivässä reippaana hoitamassa eläimiä. Et välttämättä pysty edes vauvaa nostamaan pitkään aikaan, joten voi olla että ilman apua et pääse edes kotiin sieltä sairaalasta, eivät siis välttämättä päästä vaikka haluaisitkin. Tai jos lapselle käy jotain ja hänet joudutaan ottamaan tehohoitoon, pystytkö lähtemaan vain himaan ja sieltä sitten joskus kuuakuden päästä käyt hakemassa vauvan.
Sinuna ottaisin äkkiä yhteyttä esim. alueesi 4h-yhdistykseen, jos sieltä saisi apua eläinten hoidossa, sosiaalityöntekijöihin, eläinsuojeluun, sinne taksifirmoihin, ihan mihin vaan mistä voisi saada jonkinlaista apua. Lähellä sijaitsevat maatalot yms., miten paljon ja miten vaikeasti hoidettavia eläimiä sinulla on, pystyisikö joku lähitalo ottamaan ne hoitoonsa tarvittavaksi ajaksi? Sehän ei välttämättä ole pari päivää, vaikka kuinka toivoisit itse niin.
Kun itse asuin Kittilän kunnassa, 200km synnäriltä, meille sanottiin, että synnyttämään mennään aina ambulla. Se soitetaan kun on 15min supistusväli. Matkan varrelta haetaan terkka kyytiin ja sillä porukalla Rovaniemelle.
että kun alkaa tuntua siltä, että on aika lähteä sairaalaan niin puhelin käteen, soitto hätänumeroon 112 ja ambulanssilla matkaan - mitään taksia ei kuulemma edes saa harkita vaan suoraan piipaa-auto tilaukseen.
t: 130km sairaalaan
Nykyään junat eivät pysähdy enää kaikista korpisimmilla asemilla, eli siellä mihin juna pysähtyy, myös varmasti taksit kulkee.
Ja jos ap:n kotoa on juna-asemalle 3km, varmasti taksi tulee myös kotipihaan.
Huonosti suuniteltu provo! Provojen kirjoittelu on taitolaji, johon kaikki ei kykene.
niin tuo tilanne on ihan mahdollinen, että taksi ei tule hakemaan. Äitini asui eräällä pienellä paikkakunnalla. Olin menossa seuraavaan isompaan kaupunkiin juna-asemalle. Soitin ko. kaupungin taksiin, mutta sanoivat, että eivät tule sieltä hakemaan. Seuraavaksi soitin pienen kylän ainoalle taksille (kännykkänumero, ei mitään keskusta) ja hän ei ollut paikalla. Että silleen.
Autolla en kyllä itse olisi voinut synnytyksen käynnistyttyä pystynyt ajamaan!
Ihan sama kävi itsellä mielessä joskus, että entä jos synnytys vaikka käynnistyisi ajoissa ja mies ei olisi kotona, eikä taksia saisi, vaikka pikkujouluruuhkan takia. Huonolla tuurilla kaikki ystävätkin olisi päissään pikkujouluissa.. Joo, ehkä aika epätodennäköistä, mutta kuitenkin. Varmaan ambulanssilla sitten..?
Miksi teit miehen tuossa tilanteessa?
REPS!
siellä on myös melko vilkas taajama. Junat eivät yhden mummon kylässä pysähdy.
Ja jos siellä on melko vilkas taajama niin kyllä sieltä kolmen kilsan päähän tulee myös taksi. Ei se ole taksille matka eikä mikään, ne suhaavat syrjäkylien mummoja joka päivä, ja kolme kilsaa ei ole edes syrjässä.
Meepä jonnekin Ryttylän asemalle ja eti sieltä taksi.. Katsos kun kaikki asemat ei ole Pasilan kaltaisia.
Viikot kursseilla ja viikonloput myös poissa?
Parempi olisi olla yksin.
ylipäätään synnytystapa-arvioon? jos ei sinulla ole autoa.
Mihin ei edes taksit tule, ja yhtäkkiä junalle ei ole kuin 3km o_O Junat eivät pysähtele keskellä ei mitään.
mutta soittamalla saa ihan varmaan sen taksin sinne asemalle tai muuallekin päin Ryttylää. Taksin numero 019 767 158
Kyllähän noiden eläinten hoitoon olisi muuten ollut joku suunnitelma jo tuossa vaiheessa.
No, jos ei ole provo, niin sitten myyt eläimet, muutat jonnekin taajamaan/keskustaan ihmisten ilmoille ja eroat lusmumiehestä.