Joululahjoista...
Eli tilanne on se, että miehelläni on kaksi veljenpoikaa. Toinen myös mieheni kummilapsi. Näille pitäisi tietysti ostaa lahjat, mutta mutta.. Minä olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa, mies opiskelee, eli rahaa ei liiemmin ole. Onko ok, jos minä ostan jotkin suht edulliset lahjat, vaikka epäilen että miehen veli vaimoineen panostaa meidän perheeseen enemmän? Ja sanon miehelleni että ostaa vaikka itse, jos kokee tarpeelliseksi, jotain pientä kummipojalleen?
Meillä siis tuo lahjominen jotenkin "jäänyt" minun vastuulleni, mies ei kauheasti osallistu. Sinänsä tuntuu hassulta ostella lahjoja puolin ja toisin, veljekset eivät erityisen läheisiä ole, serkut nähneet toisiaan vain muutamia kertoja. Siksikään en viitsisi vähistä rahoista paljon laittaa, tuskin osaan hankkia mitään erityisen mieluista, sillä etenkin ko lasten äitiä on kovin vaikea miellyttää. Mitäs sanotte? Täältä saa ainakin puolueettomamman vastauksen kuin lähipiiristä joka meidän rahallisen tilanteen huomioiden ei kehtaisi sanoa että rahaa palamaan vaan:) Luotan että te kehtaatte:D
Kommentit (12)
Ihan järjetön tilanne minusta! Tietysti mies ostaa ja maksaa tai sitten kukaan ei osta!. Voit tietysti tehdä niin että valitset lahjat valmiiksi tai käytte yhdessä ostoksilla mutta MIES MAKSAA! (oletan tässä siis että teillä on omat rahat)
Me ostettiin pari vuotta sitten myös tosi halvat lahjat (alle 10e) ja pelkästään lapsille, kun oli tiukka rahatilanne. Jos joku siitä loukkaantuu niin on kyllä oma moka.
Inhoan "lahjojenvaihtoa", jossa lahjojen täytyisi vastata sentilleen toistensa arvoa. Minulla on varaa kalliisiinkin lahjoihin, mutta en odota vähävaraiselta yhtä kallista vastalahjaa. Lahjan arvo ei yleensäkään liity rahallisiin syihin vaan siihen, että lahja olisi mieluisa ja käyttökelpoinen.
Osta siis huoletta edulliset lahjat, mies maksakoon. Jos toiset vanhemmat huomaavat, että olipa erihintaiset lahjat, he voivat halutessaan ensi vuonna hankkia teidän lapsille edullisemmat lahjat.
Sen verran täytyy miestä puolustaa, että sillä on pienemmä tulot (kaikki "yhteiset" tulee mun tililleni) ja antaa niistäkin mulle osan, eli mä olen meidän perheessä se joka hoitaa alousasiat. Ei tosin muutenkaan ostaisi kuin omille lapsille ja mulle, mä en vaan jotenkin kehtaa, kun tiedän että muualta tulee meille lahjoja:)
joten voisitko ostaa vaikka jonkin kivan vaatteen, vaikka vähän reilumpaa kokoa, että ei ole liian pieni.
isommalle lapselle (ikä?) sitten jotain muuta pientä. Jos on jo isompi, niin leffaliput vaikka, jos asuu elokuvateatterin tuntumassa. Tai jokin video, jos tiedät, että saa jo katsella. DVD:tä saa kaupoista 5-10 eurolla tosi hyviä.
Ja ei miehesi mielestäni tarvitse enää ostaa kummipojalleen mitään sen lisäksi, kyllä yhdet paketit riittää. 1-vuotiaalle voi ostaa esim. palapein, saa edullisesti. Vanhemmalle esim. lautapeli, iästä riipppuen. Tai taskulamppu.
Halvallakin saa tosi kivoja lahjoja lapsille.
Ostaisin pojille yhteiseksi lahjaksi jonkin hyvän lautapelin, siinä on koko perheelle puuhaa Joulunpyhiksi. Lautapelejä on monen hintaisia ja toki vähän riippuu lasten iästä millainen on sopiva. Meillä on ollut tykättyjä Inkan Aarre 19.90, Muuttuva labyrintti 34.90 (hiukan jo kalliimpi kyllä) ja nämä uudet Lego pelit 10e-35e niin ja myös Ubongo niminen lautapeli 24.90. Vanhempien miellyttämistä ei kannata ajatella vaan tärkeintähän on muistaminen ja lapsia ilahduttava lahja :)
palapeliä voisi harkita, vaatteet ei käy: lasten äiti on sanonut ettei halua vaatelahjoja, kukaan muu ei osaa ostaa kuulemma sellaista että hän suostuisi lapsilleen pukemaan, eli hän sitten lykkää ne takaisin. Pelkät sukat tuntuisivat hieman surkealta lahjalta, ja ne taitaisi olla ainoat jotka uskaltaisin ostaa:D
lahjoja saa oikeasti tosi halvallakin! Eli alle kympillä. Ostakaa budjettiinne sopivat lahjat älkääkä miettikö mitä joku muu niistä ajattelee jos uskotte saajien niistä pitävän.
mutta kun nuorempi on vasta vuoden, niin en oikein keksi mitään molemmille soveltuvaa. Mutta kaipa sitä jotain löytyy:))
ei lasten äidille kelpaa ostamanne lahjat, niin voi voi, hänen oma mokansa! Tietysti ostat lahjat oman budjettinne mukaan, ei kai joululahjojen vuoksi pidä mitään pikavippejä ottaa tai tehdä visalaskuja, joita ei sitten pysty maksamaan. Ja pitäähän teille jäädä rahaa myös omaan jouluunne, satsatkaa mieluummin siihen vähät rahanne!
eiköhän ne lapset saa paketteja muualtakin, ettei ne niin rippuvaisia ole just teidän lahjoista!