Meille tuli villakoira!
Se on hurmaava ja tuo meille paljon iloa! Päädyimme villakoiraan siksi kun siitä ei lähde karvaa eikä se haise koiralle:)Toki sen turkkia pitää pestä parin vkon välein ja trimmatakin välillä, mutta se on pieni vaiva. Suosittelen!
Kommentit (50)
Kaikki tapaamani villikset ovat olleet hurmaavia olentoja. Itse tykkään vähän erilaisista koirista, mutta villikset ovat kyllä aivan ihania. Etenkin mustat!
No se värihän ei vaikuta luonteeseen ;) Ja luonne on se mikä tekee tai ei tee koirasta ihanan. Terveisin mustaan villikseensä ärsyyntynyt mamma. :D
Meidän keskarivillis on samanlainen 😕
Hei! Villis on aika päättäväin luoteelta,mutta sinä olet se joka määrää.Laita kovaa vastaan jos tulee kynsien tai karvojen leikkuudessa. Minä leikaan itse karvat 4v.koiralta ja kynnet.Minun koiralla ei ole tupsuja eikä leikkata häntå villiksen näköiseksi..Muuten on aika arka kun kuulee ylimääräisiä ääniä niin äiskän syli on turvallinen enkä minä koskaan sano mitä mitä ..kuuluu. Olen ollut näillä sivuilla älkää parjatko villakoiria ne on 2 viisaimia koira rodussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohta 9-vuotias kääpiö enkä keksi oikein mitään vikaa koirassa. Ja karvankin hoidan mieluummin siinä koirassa kuin ympäri huushollia =)
Entä onko kääpiössä sitten vikaa? Koira kuitenkin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä miettimässä itsekin koiran hankkimista, rotu mietityttää. Villakoira ainakin näyttää vähä hölmöltä. Millainen on villiksen luonne?
Sirkuskoirat on aina puudeleita. Siksi, että ovat älykkäitä ja oppivat temppuja parhaiten.
Joskus vähän äksyjä.
Keskikokoinen on liikunnallisempi kuin kääpiö. Villakoiran kielteiset ominaisuudet (haukkuminen, ärtyisyys, epäluuloisuus) liittyvät lähes aina aktiviteettien puutteeseen.
Voiko trimmauksen hoitaa itse? Jos haluaa pitää turkin lyhyenä, onko vaikeaa trimmata? Ei siis mitään leijonaleikkausta. Miten usein pitää trimmata?
Mulla on kääpiövillis. Tehdään sen kanssa muutaman tunnin lenkkejä ulkona ja minä väsyn ennemmin kun se, joten on kyllä siitä kiinni mihin on opetettu.. Muutenkin nää jutut kannattaa ottaa silleen' et pitää itsellä kuitenkinjärjen päässä. Tää kyseinen yksilö ei myöskään hauku, rakastaa lapsia ja kaikkia ihmisiä.. En keksi tässä mitään huonoa. Paljon on kiinni millaisessa ympäristössä koiraasi kasvatat. Jos on turvallinen/ rakastava ympäristö niin varmasti saat ihanan koiran.
Juu ja minä leikkaan saksilla Turkkia lyhyemmäksi. Tassujen kohdalta saatan ottaa vähän omalla trimmauskoneella.
ei koiria pestä kahden viikon välei.kerran kolmessa kuukaudessa.tulee iho vaivoja-
koiran omistja kirjoitti:
ei koiria pestä kahden viikon välei.kerran kolmessa kuukaudessa.tulee iho vaivoja-
Koiran omistja nyt vaan ottaa selvää eri rotujen turkinhoidosta. On rotuja, jotka pestään kerran tai kaksi vuodessa ja rotuja, jotka PITÄÄ pestä 2-4 vkon välein.
Villakoiran parhaita puolia:
Seurakoirana aina mukana menossa.
Huonoja puolia:
AINA mukana menossa, uikuttaa, jos teljetään toiseen huoneeseen turvaan.
Hyviä puolia:
Turkki. Ei päästä karvaa, ei haise märälle koiralle ja säännöllisesti trimmattuna helppohoitoinen.
Huonoja puolia:
Turkki, jos ei ole varaa trimmaajalle (n.50-100e kerta, kampaamokäynnin verran). Menee tosi hamppuiseksi helposti ja etenkin uimista rakastavat villikset kannattaa ajella nuliksi ennen uimakelejä, muuten turkki huovuttuu ellei jaksa föönata joka päivä.
Hyvä puoli:
Pieni ruokainen.
Huono puoli:
Usein nirso. Tämä koiramaailman bulimikko oksentaa herkästi ja jalostuksen myötä on tullut sangen krantuksi eväiden suhteen. Oma poikavillis näännyttää itsensä pyörtymiseen asti, jos ei saa mieleistään ruokaa.
Otettiin villis allergioitten takia ja juuri siksi, että villis on helppo koira ottaa mukaan kyläpaikkaan kun ei aiheuta pahennusta yleensä. Pentuna ovat yleensä kilttejä, eivätkä terrorisoi kotia tai hajoita mielinmäärin paikkoja (tyyliin syö seiniä). Säännöllisellä hammaspesulla hampaatkin pysyvät hyvänä.
Itse en enää muuta rotua ottaisi kun villiksen, tottelevainen, nopea oppimaan ja nauttii ihmisten kanssa olemisesta eikä vaadi ponnisteluja. Kuten kaikki koirat, koulutettuna paras.
Oma koira on niin aamu-uninen, että ei millään jaksaisi aamulenkkejä. Ulos ei lähde mielellään kuin vasta joskus 10 jälkeen ja sittenkin palaa takaisin nukkumaan. Illasta herää henkiin ja saa sitten kunnon rallikohtauksia. Parasta on se, että kertaakaan pentuaikojen jälkeen ei ole herättänyt aamulle tarpeilleen kun on meidän perheen aamu-unisin. :D Kuorsaa kuin vietävä, koska purentavikaa löytyy.
Näen toisinaan lenkillä mustaa isoa villakoiraa. Kerran talvella se alkoi ärisemään minulle erittäin uhkaavasti. Emäntänsä sanoi, että koira ei tykkää mun piposta.
Sinänsä tykkään kyseisistä koirista, mutta minusta tuo oli outoa käytöstä. Emäntä tosin vaikuttaa aika erikoiselta henkilöltä, ehkä siinä on ongelmien alkusyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä miettimässä itsekin koiran hankkimista, rotu mietityttää. Villakoira ainakin näyttää vähä hölmöltä. Millainen on villiksen luonne?
Todella kova räkyttämään ja saattaa näykkiä. Villakoira on hyvin oppivainen rotu joka tarvitsee paljon tekemistä ja aivovoimistelua. Ellei se sitä saa, se muuttuu v-maiseksi räksyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kova räkyttämään ja saattaa näykkiä. Villakoira on hyvin oppivainen rotu joka tarvitsee paljon tekemistä ja aivovoimistelua. Ellei se sitä saa, se muuttuu v-maiseksi räksyksi.
Kaikki koirat näykkii= puree, jos antaa. Mielikuva purevista villakoirista johtuu siitä, että jotkut omistajat kohtelevat niitä kuten ei-koiraa ja villakoirilta ulkopuoliset sietävät huonoa käytöstä, koska villikset harvoin ovat ihmisen hengelle vaaraksi. Sillä on ihan koiran tarpeet ja vietit, ja jos sitä pitää kainalopussukkana ja pukee pinkkiin toppaliiviin ja lässyttää kouluttamisen sijaan, tottakai se puree.
Villakoirasta saa kouluttamalla mitä parhaimman toverin, kuten kaikista muistakin koirista. Jos ei aio opettaa tai kouluttaa koiraa, on halvempaa ja helpompaa hommata vaikka Vuittonin veska, sillä kouluttamaton villakoira on ihan yhtä raivostuttava kuin kouluttamaton dobermanni.
Paljon olette maksaneet villakoirastanne? Haluaisin oman ja mietin millaisissa hinnoissa ne yleensä ovat.
Minä haluisin kääpiövilliksen! 🐕 Meillä on tutun kääpiövillis aika usein hoidossa ja on kerrassaan ihana. Avaavaa suihketta joudun kyllä välillä ottamaan allergian takia joten ei varmaan olis fiksua ottaa omaa koiraa... 😕
Vierailija kirjoitti:
Paljon olette maksaneet villakoirastanne? Haluaisin oman ja mietin millaisissa hinnoissa ne yleensä ovat.
Yhdeksän vuotta sitten maksoimme kääpiövilliksestämme 1100 euroa.
Yleensä koirapiireissä menee että mitä pienempi sitä isompi kilohinta. Kääpiökoirien hinnat huitelevat siinä 2000€ paikkeilla. Rekisteröimätöntä ei kannata ottaa, ovat silti törkeen hintasia vaikkakin halvempia mitä paperilliset.
Kaikki tapaamani villikset ovat olleet hurmaavia olentoja. Itse tykkään vähän erilaisista koirista, mutta villikset ovat kyllä aivan ihania. Etenkin mustat!