Millaiset ovat harjoitussupistukset?
Millaisia ovat ennakoivat ns. harjoitus supistelut?
Miltä niiden pitäisi tuntua ja missä vaiheessa odotusta niitä voi alkaa ns. odottelemaan?
Laskettuun aikaan jäljellä alle 10viikkoa.
Otan mielelläni kokemuksia vastaan :)
Kommentit (2)
minulla olkoi harjoitussupistuset jo ennen raskauden puoltaväliä. Ihmettelin, kun alavatsa tuntui kipeältä ja kovalta. Hieman myöhemmin tajusin niiden olevan supistuksia. Niitä tuli sitten koko raskauden loppuajan. Vatsa kovettui kauttaaltaan ja tuntui epämiellyttävältä. Piti hengitellä syvään ja istua alas, kunnes helpotti. Usein lenkillä, töissä, siivotessa tai jonkin fyysisen ponnistelun aikana supistuksia tuli useammin. Jäin sairaslomalle juuri näiden supistelujen takia reilu kaksi kuukautta ennen la. Yksi supistus saattoi kestää minuutin ja toinen supistus saattoi tulla heti perään. Eli jos supistee niin huilii jonkin aikaa! Pitäisi kyllä mennä ohi. Mutta jos supistukset ovat kivuliaita,voimenee ja pitenee, niin sitten ei ole enää kyse harjoisussuppareista. Näiden kahden eron kyllä sitten huomaa ;)
Yleensä alkaa vasta raskauden viimeisellä kolmanneksella, mutta toisilla alkaa jo toisella kolmanneksella. Ne ovat epäsäännöllisiä ja kuuluvat kehon tapaan valmistautua synnytykseen:) Parhaiten niitä mun mielestä kuvaa niin että vatsa menee kovaksi epäsäännöllisesti, ne ei satu, ei muutu kovemmiksi, ei tihene eikä vahvistu ajan myötä. Joskus niihinkin liittyy paineen tunne alavatsalla, sisäreisissä, alapäässä... Kaikilla niitä ei edes hirveesti ole, itse kuulun sellaisiin odottajiin:) myöskään en ole hirveästi kärsinyt ennakoivista supistuksista ja siksi onkin ollut ihan helppo sanoa koska on tullut aika lähteä sairaalaan:) tälläsiä kokemuksia!
mami 35+5