Onko lapseni kuiva?
Lapsi on 2,5v. Pissit tulee pottaan ja välillä jopa itse ilmoittaa hädästään. Käytän säännöllisesti potalla, joten ei usein ehdi siinä välillä hätä tulemaan. Pissivahinko käy ehkä kerran viikkoon. Kakat tulee useimmiten housuun. On kahdesti kakannut pottaan.
Vaippa on käytössä ainoastaan pidemmillä automatkoilla, pitkään ulkoiltaessa tai pidemmillä ostosreissuilla. Muuten on aina ilman vaippaa.
Ystäväni sanoi, ettei lapsi ole vielä kuiva, koska kakkaa housuun. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (11)
kun osaa _itse_ mennä vessaan (tai pyytää vessaan) kun on hätä. Tiedän useampia, jotka pissattavat vauvaansa. Tuskin kukaan sanoo silti puolivuotiasta kuivaksi, vaikkei vaippoja tarttiskaan...?
Meillä tyttö oppi (ihan itse) kuivaksi 1,5-vuotiaana. Alkoi ensin pyytää potalle ja sitten käydä siellä ihan omatoimisesti (kun jätettiin bodyt pois). Kakkavahinkoja ei sattunut kertaakaan ja pissavahinkoja ekan kk aikana muutama.
Nyt 1v10kk ei ole tullut vahinkoa kuukausiin. Pidättelee tuntikausia tarvittaessa ja kauppareissuilla ym. kertoo kun tarvitsee päästä vessaan. Myös yövaippa jäi pois muutama viikko sitten.
Minun 2v tekee kaikki kakat pottaan ja pissalla käy potalla itse. Pieniä pissavahinkoja on tullut leikin tohinassa satunniasesti niin, että vähän lorahtanut housuun ja loput sitten pottaan. Vaippaa emme pidä kotona ollessa, ulkoillessa vaippa vain, jos olemme yli 1,5 ulkona. Ja mielestäni lapseni on päiväkuiva. Vai?
Yövaippa jäi pois silloin. Hän kyllä viikonloppuisin ilmoittaa hätänsä, mutta en usko, että hänelle ehtii hätä tulla, kun käy arkisin niin usein potalla. Olen pph ja lapsi käy tietyssä rytmissä potalla. Vaippaan ei koskaan tule sitä pissiä vaan laitan sen vaipan kakan varalta.
Lapsella on ongelmia suoliston kanssa. Ei kakkaa mitenkään säännöllisesti. Vatsa saattaa olla kovalla monta päivää ja sitten seuraavan viikon ihan ripulilla.
En millään haluaisi palata takaisin vaippoihin, koska mielestäni meillä sujuu ihan hyvin. Ei se suolisto-ongelma katoa vaipoillakaan..
ap
Jos sujuu hyvin niin jatkakaa samaan malliin.
toisinsanoen ummetusta. Pakko oli vaippoja pitää kun tyttö pelkäsi kakkaamista pottaan ja oli ihan hätää kärsimässä. Haavauma kun tulee takapuoleen niin helposti kovasta kakasta ja se ei parane niin nopsaan. Suosittelen niitä veteen liotettavia seesaminsiemeniä ne pehmentää kakan.
Siis meinasitko että sinun pitää palata takaisin vaippoihin, koska kaverisi mielestä lasta ei voi pitää määritelmän mukaisesti kuivana???
Huono itsetunto?
En millään haluaisi palata takaisin vaippoihin, koska mielestäni meillä sujuu ihan hyvin. Ei se suolisto-ongelma katoa vaipoillakaan.. ap
Vaan se ärsyttää, etteivät ihmiset ymmärrä tätä välimuotoa missä me eletään.
Kaverini on sitä mieltä, että se on jokotai. Ei ole mahdollista antaa lapsen olla ilman vaippoja, jos hänelle tulee vahinkoja. Vaipat pois vasta sitten kun lapselle tule tapahtumaan yhtään vahinkoa ikinä, on hänen mielipiteensä.
Enkä aio laittaa lapselle vaippoja enää (muissa kun niissä tilanteissa missä mainitsin aiemmin). Ilmaisin itseäni huonosti.
ap
sitä että vaippoja pidetään niin kauan ettei aikoihin ole yhtään pissaa sinne vaippaan tullut. Tuhlausta ja lapsen kiusaamista sanoisin minä :) Minä otin yövaipan pois lapselta vaikka lakana kastuikin ehkä kerran kahteen viikkoon: lakana harvakseltaan pyykkiin, ja lapsi saa nauttia muut yöt mukavista pikkuhousuista sen kamalan, kutittavan vaipan sijaan...
Vaan se ärsyttää, etteivät ihmiset ymmärrä tätä välimuotoa missä me eletään.
Kaverini on sitä mieltä, että se on jokotai. Ei ole mahdollista antaa lapsen olla ilman vaippoja, jos hänelle tulee vahinkoja. Vaipat pois vasta sitten kun lapselle tule tapahtumaan yhtään vahinkoa ikinä, on hänen mielipiteensä.
Enkä aio laittaa lapselle vaippoja enää (muissa kun niissä tilanteissa missä mainitsin aiemmin). Ilmaisin itseäni huonosti.
ap
kun hän menee itse potalle silloin kun on hätä. Eli jos lapsesi ei itse ilmaise hätäänsä (+ kakkaa housuun) hän ei ole kuiva. Mun 4 kk ikäinen vauvakin olisi noilla sun kriteereillä ollut "kuiva" koska vaipat ei kastuneet ollenkaan (pissatin lavuaariin).