Työ, jota EN halua.
En haluaisi olla epäkiitollinen, mutta minulle tarjottiin äsken työkkäristä työtä, jota en kyllä yhtään haluaisi. Kävin siis ilmoittautumassa työttämäksi. Työn saannilla ei olisi kiirettä, koska olisin mielelläni äitiysloman päätteeksi vielä lasten kanssa edes kuukauden kotona.
Ilmoittauduin työttömäksi, koska työttömyyskorvaus on niin paljon suurempi kuin kotihoidontuki. Luulin todella, ettei kukaan saa töitä työkkärin kautta vaan itsenäisellä asenteella. Minun tuurillani kuitenkin työtä löytyisi heti.
No, minut velvoitettiin siis työtä hakemaan. Miten ihmeessä välttyisin koko hommalta? En minä nyt voi ihan lekkeriksi hakua heittää, koska papereissa lukee, ettei työnhakija saa omalla menettelyllään aiheuttaa työn menetystä.
Risoo, kun täällä on varmaan lukuisia työttömiä, jotka haluaisivat jo töihin ja sitten sitä tarjotaan minulle, kun minä tahtoisin olla hetken kotona.
Onko kohtalotovereita ja muuten vaan vinkkejä mitä teen?
Kommentit (8)
ja haukottelet ja valittelet ku väsyttää, lapset valvottaneet, ollu vähän korvatulehdusta jne.
haet sitä paikkaa ja mietit mitä tehdä sit jos haastattelu tulee eteen. Voihan se olla, ettei ne edes muutenkaan valitsis sua siihen. Vaikutat senverran flegulta ihan yrittämättäsikin.
Oikeastihan asia on niin, että jos sä et halua töitä niin sun ei pidä ilmoittautua työkkäriin työttämäksi, vaan maksaa itse olemisesi ja/tai tyytyä siihen tokihoidontukeen. Ei se ole mikään peruste työttömyyskorvauksen hakemiselle, että se on isompi kuin kotihoidon tuki. Niin onkin, mutta jälkimmäisellä sun ei tarvit lähteä töihinkään.
Nii-i. Totta kai tiesin, että työttömänä voit joutua/päästä töihin, mutta yllätyin kuinka nopeasti töitä löytyi. Jatkuvasti kun julkisuudessa marmatetaan, ettei töitä löydy vaikka kuinka etsii.
Itsekäs ehkä olen, mutta totta mooses hain työttömyyskorvausta enkä kotihoidontukea, koska taloudellinen ero tukien välillä on niin suuri. Tiesin, että näin voi käydä, mutta niin paljon parjatun toimiston ripeys kohdallani yllätti minut.
Niin ja töitäkin todella haluan jatkossa tehdä.
Olisin vaan toivonut, että olisin saanut etsiskellä mieleistä työtä rauhassa ja tietenkin lisäaika muksujen kanssa ei olisi ollut pahitteeksi ;). Nyt joudun laittamaan paperit koulutukseni perusteella työhön, joka ei minua kiinnosta. Voi todellakin olla, ettei minua valita, mutta aivan yhtä hyvin voi käydä toisin. Onko siis vinkkejä/kokemuksia kuinka muille on käynyt.
itse olen aktiivinen työnhakija, ja käynyt vuoden aikan n. 30 työhaastattelussa.
Täällä edelleen nyhjään...
haet työtä, käyt haastattelussa ja jos saat paikan, otat sen vastaan. Jos työnaloituksenkin jälkeen haikailet kotiin, voit jäädä hoitovapaalle.
Eipä oo tainnu ite olla tuossa tilanteessa pienillä rahoilla kotona laskukasan kanssa. Ja miettiä että mistä sais seuraavan 20e kauppareissua varten!
Koita selittää sinne työkkäriin että nyt tää työ ei kiinnosta kyllä yhtään.
Ja jos joudut haastatteluun niin sanot siellä että tää ei oo oikein sun kaipaamaas hommaa tähän tilanteeseen. Että toivot että ne löytäs jonku enemmän innostuneemman. Turhaa esittää sinne innostuneempaa ku on. Ja jos ne tarvii sut niin sitten ottaa mutta luulen että löytävät jonku toisen. Oot vaan rehellinen työkkäriinki. Sano että sulle sopii olla työtönki hetken. Ei oo hätä-hätä töihin kun on kuiten lapsetkin kotona ja ei ole hoitopaikkaa tuosta vaan järjestettävissä.
Eipä oo tainnu ite olla tuossa tilanteessa pienillä rahoilla kotona laskukasan kanssa. Ja miettiä että mistä sais seuraavan 20e kauppareissua varten! Koita selittää sinne työkkäriin että nyt tää työ ei kiinnosta kyllä yhtään. Ja jos joudut haastatteluun niin sanot siellä että tää ei oo oikein sun kaipaamaas hommaa tähän tilanteeseen. Että toivot että ne löytäs jonku enemmän innostuneemman. Turhaa esittää sinne innostuneempaa ku on. Ja jos ne tarvii sut niin sitten ottaa mutta luulen että löytävät jonku toisen. Oot vaan rehellinen työkkäriinki. Sano että sulle sopii olla työtönki hetken. Ei oo hätä-hätä töihin kun on kuiten lapsetkin kotona ja ei ole hoitopaikkaa tuosta vaan järjestettävissä.
Ei työkkäriin voi sanoa, että ei halua työtä, voin hyvin olla työttömänäkin... Ja lapsille on kunnalla/kaupungilla velvollisuus löytää hoitopaikka 2 viikossa jos vanhemmat työllistyy. Työkkäristä tarjotaan sitä työtä, joka katsotaan sopivaksi hakijalle eli sen mukaan mitä asiakas on itse kertonut, mikä koulutus ja työkokemus hänellä on. Rehellinen toki pitää olla, mut jos ei oikeasti ole valmis töihin niin sit ei kannata työkkäriin mennä. Käykääs katsomassa, että aika paljon on avoimia työpaikkoja, toki on myös työttömiä, mut jos omalta alalta löytyy avoimia paikkoja niin on todennäköistä, että työkkäri niitä paikkoja tarjoaa. Työkkäri palvelee myös työnantajia, eli etsii työnhakijoista sopivia asiakkaita avoimiin työpaikkoihin.
up