ÄKKIÄ APUA miten saa 2-vuotiaan nukkumaan päiväunet sisällä!
Meidän 2-vuotias suostuu nukkumaan päikkärit vain ulkona rattaissa, mutta nyt on kyllä sellainen myräkkä, ettei varmaan paljon lämpöpussit ja sadesuojatkaan auta, kun tuulee ja tuiskuttaa... Onko kellään poppakonsteja? Koitettu on nukuttaa sisällä, ja tyttö vaan huutaa :(
Kommentit (14)
Tämä ulkonukkuja on meidän toinen lapsi, esikoinen nukkui aina ongelmitta sisälläkin, mutta hän menikin päivähoitoon vuoden ikäisenä ja tottui sisäpäikkäreihin siellä. Tämän kakkosen kanssa ei ole tavallaan niin suurta tarvettakaan oppia nukkumaan sisällä, kun hän on vielä kotihoidossa. Ennen ensi vuoden elokuuta pitäisi viimeistään oppia, koska silloin hän menee päiväkotiin.
Entäs jos opetat itse? EI kai se pk:n homma ole?
Kerrot sille, että nyt nukutaan omassa sängyssä, ja sitten harjoittelette. Niin lapsia kasvatetaan.
Eikö se nukkuisi sisällä rattaissa vai onko raitis ilma se juttu?
vauva on 8kk, ei osaa nukkua sisällä (yöt ovat yhtä heräilyä). Laitan pennun kohta ulos, peittelen pussiin ja laitan vilttiä vaunujan päälle. Kaipa se siitä?
Kolmas lapsi. Ei meillä tämmöisiä ongelmia enää pitänyt olla!
ja ikkuna auki.
Minä olen laittanut lapset nukkumaan tuuleen ja tuiskuunkin. Ja 23asteen pakkasessa olen myös lapseni nukuttanut kun sisällä eivät oppineet koskaan nukkumaan.
Harso vaan vaunun eteen niin kuin pikkuvauvoillekin, se suojaa ettei mene lunta naamaan.
Meidän kaksivuotias saattaa nukahtaa sisälle, jos on kipeä, tosi väsynyt ja makaan itse siinä vieressä ja pidän lasta kainalossa. Muuten nukkuu vain vaunuissa. Ei kai tuo myräkkä ulkona nukuttamista estä? Jos talon seinän viereen nukutat, onko joku vähän suojaisampi nurkkaus ehkä siellä? Ja paksusti peittoa vaan ja harso vaunujen suuaukon eteen lumen naamalle pöllyämistä estämään.
Tämä ulkonukkuja on meidän toinen lapsi, esikoinen nukkui aina ongelmitta sisälläkin, mutta hän menikin päivähoitoon vuoden ikäisenä ja tottui sisäpäikkäreihin siellä. Tämän kakkosen kanssa ei ole tavallaan niin suurta tarvettakaan oppia nukkumaan sisällä, kun hän on vielä kotihoidossa. Ennen ensi vuoden elokuuta pitäisi viimeistään oppia, koska silloin hän menee päiväkotiin.
Taisipa tuo viime talvenakin nukkua useimmiten ulkona, vaikka oli kovat pakkaset. Meillä on tosi hyvä lämpöpussi, jossa kyllä tarkenee varmaan, mutta silti jotenkin ahistaa, ettei tyttö todellakaan suostu nukkumaan kuin ulkona. Haluaisin, että hän olisi sopeutuvainen, mutta kun ei ole!
Teillä on varmaan joku autotalli/autokatos, jossa on suojaa, Iso puu joka suojaa tuiskulta.
Itkuhälyyttimen avulla voi lapsi olla hiukan kauempanakin.
Jos taas asutte kerrostalossa niin kai parvekkeen seinät hiukan lumipyryä estää?
Ja tosiaan suojapeitettä vaan pälle.
Meillä mies kyjhäsi viime kesänä mopolle ja pyörille pressusta sellaisen "mökin", sinne työnnän vaunut huonolla säällä :D
Paksu makuupussi, jalkasuoja ja tuulensuoja vaunuissa ovat ehdottomia. Mä ostin joskus meidän toiselle lapselle sellaisen kätevän tuulensuojan ja ihmettelin miksen ollut sellaista ekalle jo tajunnut ostaa!?
Nyt se on siis meidän neljännellä, mutta kaupoissa ei ole moisia kapistuksia enä näkynyt??? Se on sellainen mikä laitetaan siihen vaunujen aukko kohtaan; reunoilta hyttysverkon tapaista ja naaman kohdalla läpinäkyvä muovisuoja. helppo kiinittää ja suojaa todella hyvin ilman että happi loppuu.
Päällä tytöllä on ohut villa-alusmyssy, pipo, villahanskaat, toppatakki ja sen alla pitkähihainen ja sukkikset (makuupussi niin lämmin että jalkoihin ei muuta). Ja vaunut katoksen alla. Niin ja kuomun päällä paksu peitto lähinnä mahdollista melua vaimentamaan, mutta eiköhän sekin lämmitä hieman hengitysilmaa.
Hyvin noilla varustuksilla meidän tyttö nukkuu jopa 3 h ja on aina lämmin. Nenänpää voi olla viileä, mutta ei kovin ottaen huomioon että siellä on kuitenkin pakkasta.
Meidän kolmaskin oli kova ulkonanukkumisen kannattaja (niin kuin siis tämäkin) ja kyllä mä sitä nukutin tuolla varustuksella jopa yli 10 asteen pakkasilla (lisäsin vaan vielä paksun peiton jalkojen päälle) jopa 4 h.
Ja moni jaksoi ihmetellä...
Päällä pitkikset, sukat, t-paita, pitkä paita, ohut villapuku, toppapuku, villasukat, villakauluri, toppatöppöset, toppahanskat ja pipo
Rattaissa istuinpehmuste, jossa fleecevuori. Peittona paksu fleece peitto ja rattaisiin sadesuoja tuleensuojaksi ja kuomun aukon edessä ohut harsoliina.
Ja rattaat takapihalla aika kivasti tuulesuojassa.
Ja kun pakkanen kiristyy, lisään yhden vaatekerran alle ja paksummat villavaatteet, sekä makuupussin tms. lisäksi. Ja jalkapeiton.
Siellä se meidän kohta 2-vuotias on nyt nukkunut kaksi tuntia ulkona tuulessa ja tuiskussa :D Me asutaan paritalossa, ja takapihalla on terassi/katos, jossa on kyllä aika hyvä tuulensuoja, tosin kyllä siellä rattaiden sadesuojan päällä on ohut lumikerros... ei näytä nukkujaa haittaavan, päinvastoin nukkuu pidempään kuin yleensä! Tuo lämpöpussi-sadesuojus-harso-yhdistelmä taitaa olla aika hyvä.
Taidan jättää tän unistressaamisen myöhempään ajankohtaan, kun ei tosiaan tarvii vielä päivähoidon takia oppia nukkumaan sisällä päikkäreitä. Ja on kiva, että voi itse esikoisen kanssa olla sisällä eikä tarvii hissutella sen takia, että pieni nukkuu.
Siellä se meidän kohta 2-vuotias on nyt nukkunut kaksi tuntia ulkona tuulessa ja tuiskussa :D Me asutaan paritalossa, ja takapihalla on terassi/katos, jossa on kyllä aika hyvä tuulensuoja, tosin kyllä siellä rattaiden sadesuojan päällä on ohut lumikerros... ei näytä nukkujaa haittaavan, päinvastoin nukkuu pidempään kuin yleensä! Tuo lämpöpussi-sadesuojus-harso-yhdistelmä taitaa olla aika hyvä.
Taidan jättää tän unistressaamisen myöhempään ajankohtaan, kun ei tosiaan tarvii vielä päivähoidon takia oppia nukkumaan sisällä päikkäreitä. Ja on kiva, että voi itse esikoisen kanssa olla sisällä eikä tarvii hissutella sen takia, että pieni nukkuu.
Tällaisella säällä tosiaan laittaisin untuvamakuupussin alle vielä lampaantaljan ja rattaiden päälle sen sadesuoja-harsoyhdistelmän, kuten joku jo neuvoikin.
Tänään lapsi kylläkin on päiväkodissa, missä nukkuu aivan hyvin sisällä muiden kanssa siskonpetillä :-) Kotona ei.
Meillä suostuu nukkuman sisälläkin vain rattaissa ja kun laittaa ohuen kypärämyssyn päähän + harson rattaiden eteen ettei tyttö näe nukkuvansa sisällä...
Mutta kyllä meillä muuten lähes kaikissa myrskyissä on ulkona nukuttu. Mitä huonompi ilma, sitä paremmat unet.
Aika vaikea niitä pieniä on aina nukuttaa! : )
Jos pienokaisesi ei suostu nukkumaan sisällä.. Niin voithan koittaa nukuttaa hänet rattaisiin sisälle. Vaikka ikkunan viereen että näkee ulos tyttönen!! : >