Paljonko pienen firman kirjanpito maksaa?
Kommentit (18)
tositteita n 15-20/kk, kirjanpito ja 2-3:n työntekijän palkat n 300 e kuussa. Palkoissa piti itse katsoa sopimuksista kullekin kuuluvat lomapäivät ja palkankorotukset, kirjanpitofirmassa niitä ei tehty. Tilinpäätökset ja veroilmoituksen tekeminen laskutettiin erikseen, taisi mennä useampi satanen siihenkin.
kirjanpidolla jos ei ole myynteja/ostoja? Kyllä kansiomenetelmällä pärjäävät tottumattomatkin.
jos ei juuri ole myyntejä/ostoja niin alle satasella selviää.
100 euroa meni. Firma avattiin juuri eikä tositteita ole montaa ollut.
työntekijöitä 3kpl.
Kirjanpitäjä laskee myös palkat. Niin ja kuitteja menee sinne joka kuukausi iso kasa.
kirjanpidolla jos ei ole myynteja/ostoja? Kyllä kansiomenetelmällä pärjäävät tottumattomatkin.
Kyllä kirjanpito täytyy tehdä vaikka ei olisi juurikaan ostoja ja myyntejä. Koska kuitenkin jotain tositteita aina tulee jos firma toiminnassa on. (siihen en ota kantaa kuinka kauan, jos ei myyntiä ole).
Eri asia on sitten tarvitseeko erikseen kirjanpitäjää.
Meillä on pieni firma. Yksi ulkopuolinen työntekijä.
Kirjanpitäjä laskuttaa ankarasti, eikä laskusta edes käy selville mistä kulut johtuvat.
Mikä esim on yleiskustannuslisä? a' 50-60e?
Olen pyytänyt miestä vaihtamaan kirjanpitäjää, mutta eipä tuo ole saanut aikaiseksi. Tekisin itse jos asiasta jotain tajuaisin.
Meillä on pieni firma. Yksi ulkopuolinen työntekijä.
Kirjanpitäjä laskuttaa ankarasti, eikä laskusta edes käy selville mistä kulut johtuvat.
Mikä esim on yleiskustannuslisä? a' 50-60e?Olen pyytänyt miestä vaihtamaan kirjanpitäjää, mutta eipä tuo ole saanut aikaiseksi. Tekisin itse jos asiasta jotain tajuaisin.
Meillä on pieni firma. Yksi ulkopuolinen työntekijä. Kirjanpitäjä laskuttaa ankarasti, eikä laskusta edes käy selville mistä kulut johtuvat. Mikä esim on yleiskustannuslisä? a' 50-60e? Olen pyytänyt miestä vaihtamaan kirjanpitäjää, mutta eipä tuo ole saanut aikaiseksi. Tekisin itse jos asiasta jotain tajuaisin.
Ja viime laskussa jopa kaksi kertaa....
Yleensä sen akan laskut on jotain 200-300e yhteensä ja niitä tulee enemmän kuin yksi kuussa.
Toiminimen muuttamisesta Oy:ksi se veloitti vähän päälle 500e.
on se kirjanpitomenetelmä, pienille firmoille sallittua, mitä tekee kirjanpitäjällä kun ei ole juurikaan kirjanpitomateriaalia? Jos osaa plussa- miinus-, kerto- ja jakolaskua, ja tositteet mahtuvat yhteen kansioon, osaa kyllä tuosta materiaalista täyttää tarvittavat paperit itsekin.
Kyllä kirjanpito täytyy tehdä vaikka ei olisi juurikaan ostoja ja myyntejä. Koska kuitenkin jotain tositteita aina tulee jos firma toiminnassa on. (siihen en ota kantaa kuinka kauan, jos ei myyntiä ole). Eri asia on sitten tarvitseeko erikseen kirjanpitäjää.
Meillä on pieni firma. Yksi ulkopuolinen työntekijä. Kirjanpitäjä laskuttaa ankarasti, eikä laskusta edes käy selville mistä kulut johtuvat. Mikä esim on yleiskustannuslisä? a' 50-60e? Olen pyytänyt miestä vaihtamaan kirjanpitäjää, mutta eipä tuo ole saanut aikaiseksi. Tekisin itse jos asiasta jotain tajuaisin.
Ja viime laskussa jopa kaksi kertaa....
Yleensä sen akan laskut on jotain 200-300e yhteensä ja niitä tulee enemmän kuin yksi kuussa.
Toiminimen muuttamisesta Oy:ksi se veloitti vähän päälle 500e.
Me laskutetaan kerran kuussa normaali kuukausikirjanpito. Laskussa on eriteltynä kaikki mitä laskutetaan (kirjanpito, palkat, tarvikkeet). Jos on jotain "ylimääräistä" (kuten esim yhtiömuodon vaihto), niin siitä kyllä laskutetaan myös. Tilinpäätöslasku tulee myös erikseen. Eli yksi lasku/kk ja tilinpäätöksen jälkeen tulee erikseen normaalilasku ja tilinpäätöslasku. Joskus jos on ollut älytön kiire, on laskutus jäänyt tekemättä, silloin saattaa tulla kaksi laskua kuussa. Mutta se tarkoittaa sitä, ettei edellisessä kuussa ole tullut laskua ollenkaan.
Minä kyllä vaihtaisin kirjanpitäjää, tai ainakin vaatisin selvityksen siitä, MITÄ hän laskuttaa, jos se ei laskusta selviä.
Tämä vahvisti epäilykseni. Alan ajamaan asiaa eteenpäin.
Tämä kirjanpitofirma oli kerran jo kauppalehden protestilistalla, että oliko jotain tekemist´ä sen kanssa että rahaa lypsävät.
Et sinä satu toimimaan keski-suomessa? :)
on se kirjanpitomenetelmä, pienille firmoille sallittua, mitä tekee kirjanpitäjällä kun ei ole juurikaan kirjanpitomateriaalia? Jos osaa plussa- miinus-, kerto- ja jakolaskua, ja tositteet mahtuvat yhteen kansioon, osaa kyllä tuosta materiaalista täyttää tarvittavat paperit itsekin.
Kyllä kirjanpito täytyy tehdä vaikka ei olisi juurikaan ostoja ja myyntejä. Koska kuitenkin jotain tositteita aina tulee jos firma toiminnassa on. (siihen en ota kantaa kuinka kauan, jos ei myyntiä ole). Eri asia on sitten tarvitseeko erikseen kirjanpitäjää.
Tähän otin kantaa. Eli kirjanpito täytyy tehdä, oli se tyyli sitten mikä tahansa (pienellä firmalla riittää yksinkertainen kirjanpito).
Miksi jätit huomioimatta kirjoitukseni viimeisen lauseen?
Tämä vahvisti epäilykseni. Alan ajamaan asiaa eteenpäin.
Tämä kirjanpitofirma oli kerran jo kauppalehden protestilistalla, että oliko jotain tekemist´ä sen kanssa että rahaa lypsävät.Et sinä satu toimimaan keski-suomessa? :)
Mutta on meillä asiakkaita lapista asti :)
Olen ymmärtänyt, ettei kirjanpitäjän sijainnilla ole mitään väliä. Monet keskittyvät esim. tietyn alan (pikku)firmoihin, ja niitä asiakasyrityksiä voi olla pitkin maata.
Yrittäjä15 kirjoitti:
Itselläni on pieni yritys ja aina tuntunu, että miten kirjanpito voi olla niin kallista. Nyt löysin yhden kirjanapitäjän joka tekee järkevään hintaan ja on hyvä. Tässä hänen nettisivuille osoite vielä http://tilipalvelusoderlund.fi/
No voi jumalauta! Se on kallista siksi että se on asiantuntijatyötä ja ammattitaidosta nyt vaan pitää maksaa! Tee perkele itse jos et viitsi maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kirjanpito täytyy tehdä vaikka ei olisi juurikaan ostoja ja myyntejä. Koska kuitenkin jotain tositteita aina tulee jos firma toiminnassa on. (siihen en ota kantaa kuinka kauan, jos ei myyntiä ole).
Eri asia on sitten tarvitseeko erikseen kirjanpitäjää.
Firmoja on erilaisia. Jos myy työpanostaan muille firmoille, niin voi olla että tilitapahtumia tulee kaksi kuukaudessa, ensin asiakas maksaa laskun ja sitten yrittäjä nostaa palkkansa.
Palkanlaskenta maksaa yrityksessä tyypillisesti 15€/palkkapussi. Lisäksi tähän tulee vielä palkkoihin liittyvät viranomaisilmoitukset. Omassa yrityksessä oli neljä työntekijää. Ostoja ja myyntejä yhteensä 40 kuussa. Kirjanpito oli 200 € ja palkat 60 € kuukaudessa. Huomasin, että palkkaprosessi on sellainen, jossa mikroyritys voi säästää. Joka kuukausi ilmoitin kirjanpitäjälle palkat ja hän teki minulle laskelmat, jotka sitten maksoin ja lähetin laskelmat työntekijöille. Tämän jälkeen kirjanpitäjä teki viranomaisilmoitukset ja sain noin kuukauden päästä työnantajavelvoitteet maksettavaksi (kausiveroilmoitus ja työeläke). Palkat pysyivät lähes koko ajan muuttumattomina ja aina vain maksoin 60 €. Opettelin käyttämään palkka .fi -palvelua (hirveätä), mutta nyt sain säästettyä tuon 60 €, sieltä lähtee kaikki ilmoitukset viranomaisille ja kirjanpitäjälle. Nyt kirjanpitäjä voi vaikka ennemmin keskittyä neuvomaan minua, jos maksan hänelle. Nyt liityin vielä tällaisen mobiilisovelluksen testikäyttäjäksi, joka aikoo tehdä tuon palkka .fi -palvelun mobiiliin paremmin käytettäväksi. www.digimies.fi