Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhanan sijainen ei saa mitään kuria luokkaan...

Vierailija
23.11.2010 |

Neljäsluokkalaiseni tuli taas itku kurkussa kotiin, kun pojat olivat kiusanneet ja sijaisopettaja vain katsonut päältä ja vaisusti protestoinut. Kyllä se äitiä syö, pakko kirjelmöidä huomenna ja tarvittaessa mennä paukuttamaan itse nyrkillä pöytää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen velvollisuutensa on estää tuollaiset tilanteet tai muussa tapauksessa ottaa yhteyttä poikien vanhempiin.

Jos ei tule tulosta, ota yhteyttä rehtoriin. Sijaiset eivät yleensä kovin innokkaasti ota yhteyttä vanhempiin, mutta pätevä rehtori saattaa hoitaa tilanteen tosi mallikkaasti esim. pojille tiukka puhuttelu, sijaiselle ohjeet, miten toimia jne.

Vierailija
2/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi nico-petteri parkaa, kun sitä pojat kiusaa, nyyhnyyh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummat opettajat teillä...

Vierailija
4/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on aivan ok kiukustua, jos lasta (joka muuten tässä tapauksessa on tyttö, ei poika) viemällä hänen tavaroitaan pulpetilta ja heittelemällä niitä ympäriinsä. Lisäksi nämä kölvit käkättelevät muiden vastauksille ja kouluaineille yms. ikävää vähättelyä.

ap

Vierailija
5/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, sympatiat ap:lle. Tosin sympat myös sijaiselle...

t. luokanope, joka kyllä sijaisenakin sai kurin luokkaan...

Vierailija
6/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten käyttäytyminen on sellaista, ettei niitä saada kuriin. Koska vanhemmat antavat lastensa nykyään tehdä mitä tahansa, jotta niille ei tulisi paha mieli. Sijaisena olo on yhtä helvettiä, kun se oma opettajakaan ei meinaa saada lapsia kuriin. Jo alakoululaiset haistattelevat ja huutelevat...

Vierailija
7/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kivointa oli kun tuli sijainen ja sille sitten riehuttiin minkä kerettiin. Kun oma ope tuli takaisin, niin oltiin taas kilttejä. Mutta ei siinä muita saa kiusata, sijaista vaan...

Vierailija
8/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten käyttäytyminen on sellaista, ettei niitä saada kuriin. Koska vanhemmat antavat lastensa nykyään tehdä mitä tahansa, jotta niille ei tulisi paha mieli. Sijaisena olo on yhtä helvettiä, kun se oma opettajakaan ei meinaa saada lapsia kuriin. Jo alakoululaiset haistattelevat ja huutelevat...

Totta kai sijaisella on siellä hankalaa. Juu. Varmana pojat käyttää tilannetta hyväkseen. Juu.

Mutta mitä MITÄ siinä on opettajalla päässä liikkunut, kun katsoo sivusta, kun pojat heittelevät tytön tavaroita pitkin luokkaa nauraa rätkättäen? Minä ainakin osaisin siinä panna noin pienet pojat vielä ojennukseen, miksei miespuolinen sijaisope?

On tainnut ajatella ihan muuta. En tiedä, mitä.

ap

Vierailija
9/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltitkin lapset yltyy hulinoimaan, jos luokkaan osu tassukka, joka ei osaa yhtään napata lasten mielenkiintoa ja huomiota kasaan ja antaa mellakan päästä alkuun.

Opettajien ammattitaitoon kuuluu osata nujertaa hössellit alkuunsa. Alaluokilla vielä se varsinainen tiedollinen puoli vaatii aika vähän opettajalta, enemmän on kasvatuksellista haastetta.

Ilman muuta panet sijaiselle tiukkaa palautetta.

Vierailija
10/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltitkin lapset yltyy hulinoimaan, jos luokkaan osu tassukka, joka ei osaa yhtään napata lasten mielenkiintoa ja huomiota kasaan ja antaa mellakan päästä alkuun. Opettajien ammattitaitoon kuuluu osata nujertaa hössellit alkuunsa. Alaluokilla vielä se varsinainen tiedollinen puoli vaatii aika vähän opettajalta, enemmän on kasvatuksellista haastetta. Ilman muuta panet sijaiselle tiukkaa palautetta.

aika lailla väliä, mutta siihen ei toinen vanhempi ihan kauheasti pysty vaikuttamaan, jos se on opettajallekin hankalaa.

Keskityn siis toistaiseksi vaikuttamaan tuohon sijaiseen. Hänen vastuullaan se luokka on ja siitä hänelle maksetaan.

ap

Vierailija
11/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, että yhden sijaisen aikana tehtiin kaikki metkut. Meillä onneksi sijainen kummiskin pani pahimmat rötöstelijät ylös ja vakkariope sitten istutti ne jälkkärissä, kun palasi töihin. Ei siis toistunut enää tokalla sijaiskerralla.

Vierailija
12/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneen ei saisi sanoa, mutta aika moni ope tekee työnsä helpoimmalla mahdollisella tavalla. Mitä sitä lapsia kuriin pistämään, kun on vaan päivän pari siinä luokassa...

Vierailija
13/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin sijaisena, niin valtaosa rehtoreista ei muistanut antaa yhtään ohjetta miten juuri siinä koulussa toimitaan ongelmatilanteissa. Ja kun koulujen käytännöt vaihtelevat, niin sijainen on aika avuton, kun ei tunne koulun käytäntöjä.

Ja jos ei oo open koulutusta, niin eihän sijainen edes saata tietää mihin toimenpiteisiin sillä on oikeus ryhtyä.

Vierailija
14/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolia on jonkuin pidettävä, jos on kerran aihetta.

Miltä tuntuu lapsesta jolle voidaan tehdä kiusaa luokassa esim. opettajan/sijaisen ollessa paikalla? Missä on aikuisen turva, miksi noin saa tehdä, ei ole kivaa kun kiusataan....

Muistan kuinka tytön ensimmäisellä luokalla oli erittäin hankala poikaoppilas. Häntä ei opettaja saanut kuriin millään ainakaan kouluaikana, ja tuskin kotona käyttäytyi paremmin, soittaessani kotiin tajusin.

Opettaja oli joutunut työrauhan saamiseksi luokkaan laittamaan pojan pulpetin eteiseen oven lähelle, oven ollessa auki. Poika aiheutti lähes kaikille niin fyysistä kipua kuin suullistakin huutamisesta ala-arvoisiin sanoihin.

Kun tyttöäni satutettiin ja kiskottiin kaulassa olevasta kaulaliinasta jne. tuli äitinä mittani täyteen. Muistan kuinka menin koulun pihalle muutamia kertoja.

Kerrankin oppilaat olivat jonoon menossa opettajan ojennellessa alkupäässä olevia ja minä "pauhasin" loppupäässä tälle pojalle joka aina vaan jatkoi pahantekoaan. Olin tosi kovaääninen pojalle ja vihainen, opettajan kanssa olemme välillä olleet työkavereita, joten ajattelin hänen ymmärtävän tilanteemme; hän ei ollut saanut poikaa ymmärtämään mitä ei saa tehdä koulussa ja koulumatkoilla, loppua ei ollut näkyvissä...Muillekin oppilaille oli tuttua pojan kamppaamiset ym. joten heiltä ei tarvinnut peitellä asiaani.

Eihän noin kovapäiseen tai mikä sana olisikaan sopiva, tehonut minun puhutteluni eikä koulun puolelelta yhteydenotot vanhempiin.

Eräänä aamuna laitoin reissuvihkoon opettajalle viestin, ettei lapseni tule ehkä joku aamu kouluun sillä hän voi olla kuollut...

Tosiaan, edellisenä iltapäivänä koulusta kotiintulossa sivulliset ihmiset olivat irroittaneet kiristyvän kaulaliinan tytön kaulalta pojan vetäessä solmussa olevaa kaulaliinaa. Silloin lapset vielä laittoivat kaulaliinan leukansa alle solmuun. Kaulaliina oli sellainen joka hieman venyi jolloin kurkussa oli näkyvissä selvät kiristymisen jäljet. Onneksi ohikulkijat tajusivat mistä oli kyse.

Tämän jälkeen poikaa ei nähty enää koulussamme, hänen paikkansa oli ihan muualla.

Kyllä ap on aivan oikeassa jos haluaa lapselleen vapaan ilmapiirin, olla pelkäämättä ja tuntematta pahaa mieltä aiheettomasti.

Kova on sellainen av-äiti, kuten 3, joka ei lapsestaan välitä. Mistä niitä "mummonpotkijoita tulee" jos ei 3:n kaltaisen lapsista, jotka eivät saa lapsuuteen kuuluvaa perusturvallisuutta.

http://www.oph.fi/lehdistotiedotteet/2010/012

Vierailija
15/15 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin sijaisena, niin valtaosa rehtoreista ei muistanut antaa yhtään ohjetta miten juuri siinä koulussa toimitaan ongelmatilanteissa. Ja kun koulujen käytännöt vaihtelevat, niin sijainen on aika avuton, kun ei tunne koulun käytäntöjä. Ja jos ei oo open koulutusta, niin eihän sijainen edes saata tietää mihin toimenpiteisiin sillä on oikeus ryhtyä.

Aina, AINA voi sijainenkin kysyä. Että "minun luokallani pari poikaa riehuu, mitä teen, annanko jälki-istuntoa vai mitä teen?".

Ja esim. meidän lapsen luokalla ne kiusaajat voisi vallan mainiosti siirtää istumaan luokan eteen. Mitä aion heti huomenna sijaiselle ehdottaakin, eipä ole siinä lapseni vieressä istumassa ja nappaamassa tavaroita.

Ei se nyt hiiskatti vie mitään rakettitiedettä vielä noin pienten lasten kanssa ole!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän