Korkolaskutuksesta
Meillä on pienehkö perheyritys, jonka taloushallintoa hoidan.
Emme ole aiemmin koskaa korkolaskuttaneet asiakkaitamme ja nyt ajattelin ottaa ryhtiliikkeen tässä, koska osa asiakkaista on aika leväperäisiä maksujensa suhteen.
Tehdäänkö korkolaskutus vain koskien tätä vuotta vai voiko laskuttaa viimevuotisiakin? Vai onkohan se sitten bye-bye asiakassuhteille...
Kertokaa te kokeneemmat, kiitos!
Kommentit (3)
asiakassuhteille.
Tee nyt ensin analyysi saatavasta hyödystä ja siihen verratusta riskistä. Laske kuinka paljon saisit korkohyötyä näistä laskutuksista - ja kuinka paljon vaivaa on laskutuksesta ja mahdollisista hyvityksistä sitten kun reklamaatioiden jälkeen hyvittelet niitä pois.
Ei kannata alkaa veloittaan viimevuotisia korkolaksuja - ellei sitten korkeintaan jos asiakkaalla on tällekin vuodelle tullut korkoja. Ja sitten jokin alaraja, älä lähetä muutaman euron (=alle 10 euron korkolaskuja) niistä on kaikille enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Mun duunissa on aina peritty viivästyskorkoa eikä se ole huonontanut asiakassuhteita. Toisaalta, kun niin on tehty aina niin se ei ole enää kenellekän yllätys. Myöhästyneen laskun korko peritään seuraavassa laskussa (asiakassuhteet pitkäaikaisia) niin ei tarvitse ylimääräisiä lappuja lähetellä.
Kovin vanhoista tapauksista en perisi korkoa.
että alat periä viivästyskorkoa suoritusten myöhästymisistä, vai mitä?