Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen lapsen pitäisi saada tietää totuus joulupukista?

Vierailija
21.11.2010 |

Meillä 7v tyttö vielä uskoo.

ja on merkkaillut lelulehdestä lähes kaiken, ja sanoo, että joulupukilla on rahaa ostaa ihan kaikki. Vaikka äiti yrittää sanoa, että ei kellään ole rahaa ostaa noita kaikkia leluja, pitää valita vain pari ehdotonta suosikkia.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna ajattelin jo hiukan lieventää tätä (jollei sitten itse oivalla totuutta) kertomalla, että vanhemmat, sukulaiset ym. ostavat osan lahjoista.

Ja ennen kuin tähän tulee näitä "miksi annatte lapsen uskoa" -juttuja, niin kerron, että minusta se on osa lapsuuden huvia. Näin koin sen itsekin lapsena. Joulun henkeen kuuluu (meillä siis) osana joulupukkijutut =)

Vierailija
2/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime jouluna 7-vuotiaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä jo vähän aavistelinki.

koulussa ope kerto totuuden 2.luokalla

Vierailija
4/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v uskoo vielä täysillä.. 6v pikkuveli epäili, mutta isoveli vakuutti että kyllä se pukki on olemassa..

Vierailija
5/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 5- ja 3-vuotiaille on alusta asti kerrottu totuus. Eikä se ole intoa pilannut. On kerrottu, että joulupukki tuo lahjat ja joulupukilta voi toivoa lahjoja, mutta lahjat silti ostavat äiti, isä, kummit, tädit, mummo jne. Ja on kerrottu myös, että tontut voivat kurkkia ikkunoista ja katsoa, kuka on kiltti. =)

Meillä on käynyt jännittävä joulupukki, ja meilläkin lapset toivovat koko lelukirjan läpi. On kerrottu, että kaikkea ei voi saada. Minusta ei yhtään haittaa, että lapset tietävät tosiasiat. Ärsyttää, kun ne lapset, joille itse ostin lahjat, luulivat, että ne ovat joulupukilta.

Vierailija
6/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun ne lapset, joille itse ostin lahjat, luulivat, että ne ovat joulupukilta.

Miksi lasten pitäisi saada tietää, että lahja on juuri sinulta? Kaipaat kiitosta?

Mulle paras kiitos on se, että näen lapsen riemuitsevan lahjasta. Tokihan peruskohteliaisuuteen kuuluu opettaa, että lahjan antajaa kiitetään. Mutta tätä voi minusta harjoitella synttärilahjojen ym. kanssa. Ja sitten toki myöhemmin joululahjojenkin kanssa, kun usko Joulupukkiin on karissut.

Vierailija
7/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ja kaikille serkuilleni on aina uskoteltu niin, että pukki tuo yhden tai kaksi lahjaa, ja muut saadaan sitten joulun kunniaksi vanhemmilta, sukulaisilta yms.

Pukki on siis olemassa, mutta koska lapsia on maailmassa niin paljon, ei pukki voi tuoda kymmeniä lahjoja kaikille; näin ollen pukilta saa sen yhden lahjan.

Tämä pukilta saatu lahja on tosiaan aina saatu joulupukilta (pukki kävi kunnes viimeinenkin serkuistamme oli kouluikäinen: olimme siis aina kaikki samassa paikassa jouluna). Ja kun pukki lähti seuraavaan paikkaan, tuotiin pihalta tai makuuhuoneesta loput lahjat jaettavaksi.

Tämä siis toimi meillä, eikä ihan kaikkia lahjoja tarvinnut koko ajan piilotella.

Pukkiin kukin on uskonut eri ajan, veljeni kouluikäiseen asti, itse vain 5-vuotiaaseen asti. Mutta joulupukki kävi niin kauan, kunnes viimeinenkin serkuksista oli mennyt kouluun, ja näin kerrottu totuus, ettei pukkia ole oikeasti.

Vierailija
8/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kaverit ovat kuulemma sanoneet, ettei pukkia ole olemassa, mutta tyttö ei ole kuitenkaan vielä ihan varma. Meidän isommat lapset uskoivat n. 10-vuotiaaksi. Ei sitä tarvi lapselle kertoa ennen kuin hän alkaa itse epäillä.

Vierailija
9/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä jaksa vanhempana kantaa tuosta huolta.

Ja useinhan ne lapset leikisti uskoo joulupukkiin vielä kun ovat jo totuuden tajunneetkin. Kun se vaan on niin ihana ajauts se joulupukki.

Vierailija
10/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasimme, etta ei ole. Joulupukki on aikuisten yllapitama joulutraditio lasten ilahduttamiseksi.

6-vuotias pikkusisarus saa viela uskoa pukkiin, mutta esikoinen oli minusta jo liian vanha.

Emme asu Suomessa, ja minusta taalla aika isot lapset viela uskovat.

Vierailija
11/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset ovat tienneet totuuden pienestä saakka. siis että joulupukkia ei ole oikeasti olemassa vaan se on eräänlainen naamiaisasu johon joku pukeutuu, se on kiva tapa ja perinne joulunviettoon.

tiedosta huolimatta meilläkin käy joulupukki, eikä totuus ole keneltäkään sitä jännitystä ja joulupukkileikin iloa pois vienyt.

Vierailija
12/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kouluun mennessä sanoin että ei se joulupukki ainakaan kaikkia lahjoja osta vaan sukulaiset ostavat paljon toisilleen. Jossain vaiheessa koulussa varmaan tokalla joku sanoi ettei joulupukkia ole olemassa. Ei ihan tainnut uskoa silloinkaan mutta kolmosella sitten. En tiedä oliko erikoinen luokka kun tokalla vielä suurin osa uskoi. Ja kyllä se minulle sopi, sehän luo jouluun tunnelmaa. Itsekin mielelläni uskoisin :).

Vierailija
13/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupukki on satua. Meillä vietetään joulua Jeesuksen syntymän muistoksi. Joulupukkia ei ole koskaan käynyt. Ja ennen kuin joku vitsiniekka vääntää tähän, että Jeesus on satua, niin sanon että olen kuullut sen vitsin jo monesti, mutta me todellakin uskomme Jeesukseen ihan oikeasti.

Vierailija
14/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kerrottiin suoraan miten asia on (että kaikki sen saamat lahjat on tulleet meiltä ja sukulaisilta jne..), mutta näemmä haluaa uskoa. Toki saa niin tehdä. Onhan se ihanaa, kun voi vielä uskoa tollaseen ihanaa asiaan...

Vierailija
15/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielelläni mäkin uskoisin. Olis maailma himpun verran parempi paikka... Ja olisipa Ankkalinna olemassa jne.

Vierailija
16/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi sitä itse kysyy.

Lapset usein haluavat uskoa, vaikka epäilisivätkin. Kun lapsi itse kysyy totuutta, on hän silloin valmis kuulemaan totuuden.

Vierailija
17/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me todellakin uskomme Jeesukseen ihan oikeasti.

Vierailija
18/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat 6v. ja 9v. Vanhemmalla kehitysvamma ja uskoo siksi ja 6v. sanoi, että minun ei tarvitse huolehtia lahjojen hinnoista, koska joulupukki tuo ne.

Kyllä 7v. pitää saada uskoa vielä joulupukkiin.

Joulupukki on satua ja siihen voi eläytyä, vaikka tietäisikin ettei joulupukkia ole olemassa.

Vierailija
19/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi halunnut kuitenkaan lopulta kuulla totuutta :(

Se eka joulu oli sitten hieman surullinen, mutta tavallaan tyttö jakoi nk. aikuisten "salaisuuden".

Joulusta puuttui taika ja ei enää ollut samanlaista jännitystä ilmassa.

Vierailija
20/35 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Tirsk*

mutta me todellakin uskomme Jeesukseen ihan oikeasti.

kun näet, että Jeesus todellakin on totta ja elää.