Käskevä, määräilevä kommunikointityyli
Mitä ajattelette sellaisesta? Minua ärsyttää ja ällöttää valtavasti kollegan (ei todellakaan ole mikään esimies) tapa "komennella". Kummallista on, ettei se mun mielestäni käyttäydy samoin toisia kohtaan.
On vähän sellainen olo etten tiedä miten sen kanssa pitäisi olla. Toisaalta mietin että miksi minä olen se jonka pitäisi "joustaa" omissa toimintatavoissa ja muuttaa niitä, miksei tämä voisi opetella ottamaan paremmin huomioon minua... Välillä nimittäin tuntuu että ihan mun tapani olla on tälle jotenkin ongelmallinen (eikä se kyllä muille ole aiheuttanut ongelmia).
Kommentit (8)
Itse olen joustava ja kilttikin ihminen, ja tuon tyyppiset ihmiset ovat usein yrittäneet pomotella nähdessään sopivan "uhrin". Minusta löytyy onneksi kovempikin puoli (varmaan yllätykseksi noille tyypeille), joka ei ota komentelua vastaan kaikilta ja sanon siitä. Tuttavapiiristä tuollaisia piirteitä omaavat ihmiset karsiutuvat pian pois kokonaan, tai jäävät etäisiksi.
ja tuo tapa ärsyttää ja inhottaa ihan hirveästi. Sääli hänen kollegojaan :(
Vissiin yhdellä tällaisella otti jotenkin koville kun en suostunutkaan kiltisti pompotettavaksi -rupesi mustamaalaamaan selän takana. Onhan se nyt kauheaa ettei kaikki kiltisti nuoleskelekaan hänen persettään...
Ihmeen höynäytettäviä ihmiset vaan on, menevät oikein mukaan sellaiseen. Tämän takia en pidä ihmisistä.
Itse työskentelen ruokakaupassa iltavastaavana ja hommiini kuuluu muiden vuorossa olevien työn ohjaaminen. En ole siis esimies, mutta velvollisuuksiini kuulu sanoa mitä kenenkin tulee tehdä + neuvoa/ohjata/hoputtaa jos hommat ei suju. Aikaisemmin inhosin tätä koska olen nuorin työntekijä sekä iältäni että kokemukseltani, mutta olen opetellut suhtautumaan siihen sillä sain itse negatiivista palautetta esimieheltä mikäli joku "valvottavistani" hoiti hommansa huonosti enkä korjannut asiaa. Ottakaa siis huomioon se että olosuhteet ovat erilaisia eri työpaikoilla, ja joskus on pakko komennella/määräillä. Itse sanon yleensä esim. että "käviskö, että...", mutta aina ei ole aikaa ja halua pehmennellä vaan sanon asiallisesti yksinkertaisesti mitä pitää tehdä. Sävy muuttuu siinä vaiheessa kun työntekijä laiskottelee (hommat kaatuu silloin muiden eli minun niskaan), ei usko mitä sanotaan tms. Kukaan ei ole aina parhaimmillaan tai jaksa painaa täysillä, mutta ärsyttää sellaiset hengailijat jotka ei tajua työn määrää ja haluavat päästä itse helpolla, silloin menee joskus hermot!!
joku on päätynyt naimisiin asti tuollaisen kanssa? Minusta se määräily ja sättiminen on NIIN inhottavaa...
Voit huomauttaa hänelle asiallisesti että "et ole minun pomoni". Ja sanoa vaikka esimiehellesi että kollegasi leikkii sinun pomoaan (astuu siis esimiehensä varpaille).
Minä myös kärsin näistä ihmisistä ja aina niitä osuu kohdalle. En tiedä itsekään mitenkä suhtautua. Voithan tehdä kaiken toisin kuin kollegasi määrää, ja toteat vain joka kerta saman lauseen "et ole minun pomoni".