mitä 18 vuotiaitten opiskelevien kotonasuvien lastenne pitää maksaa itse
Kommentit (15)
Itse ostaa pelinsä, lehtiä, kirjoja, musiikkia, maksaa puhelinlaskunsa ja menonsa. On ostanut omia huonekaluja ym säästöillään jo valmiiksi omaa kotia varten
on lukiossa ja panostaa opiskeluun ja sitä kautta hyviin numeroihin.
ihan vapaaherrattarina. Eiväthän he saa mistään rahaa, niin miten he mitään kustantavatkaan. Heidän työnsä on lukio. Opiskeluaikanakin olemme valmiita auttamaan. Haluamme tukea lapsiemme menestystä.
maksaa kuin omat henkilökohtaiset menoni.
Ei tarvitse minunkaan lasteni maksaa kotona asumisesta jos vielä opiskelijana kotona asuvat.
sitten maksaa vuokraa ei koululaisen tarvitse maksaa kun omat henk.koht menosnsa...baarit ja puhelimet
Ei saa edes opintotukea vanhempien tulojen takia.
lapsista: ajattelin sitä vaihetta, kun ovat jo lukiosta poissa (kai elättelen toivoa, että suorittavat 2 vuodessa kuten äitinsä halusi :-) ). En muista miten nää systeemit menee, siis opintotuet ja muut, jos ei mistään rahaa tule, niin tietty silloin vanhemmat vielä maksaa ja lapsi itse käyttää säästöihin hankkimiaan rahoja niihin asioihin, joita vanhemmat ei katso tarpeellisiksi... Saako tasan 18 v vielä lapsilisää? Aikoinaan sain itselleni lapsilisät 14 v saakka ja ostin sitten itse kaikki omat juttuni paitsi jotain talvitakkia ja talvikenkiä, ja se oli varsin hyvä ja toimiva systeemi. Jostain sain rahaa 18 myös, olisinko saanut sitten opintotukea, siinä tosin taitaa olla sellaiset rajat, että jos kotona asuu niin meidän lapset ei sitä tule saamaan...
Ehkä omat juhlimiset ja illanviettonsa sekä viikonloppukaljansa ja muut yleellisyysostokset.
tukirahoilla maksettiin oppikirjoja ja koulumatkakuluja.
ihan vapaaherrattarina. Eiväthän he saa mistään rahaa, niin miten he mitään kustantavatkaan. Heidän työnsä on lukio. Opiskeluaikanakin olemme valmiita auttamaan. Haluamme tukea lapsiemme menestystä.
lapsista: ajattelin sitä vaihetta, kun ovat jo lukiosta poissa (kai elättelen toivoa, että suorittavat 2 vuodessa kuten äitinsä halusi :-) ). En muista miten nää systeemit menee, siis opintotuet ja muut, jos ei mistään rahaa tule, niin tietty silloin vanhemmat vielä maksaa ja lapsi itse käyttää säästöihin hankkimiaan rahoja niihin asioihin, joita vanhemmat ei katso tarpeellisiksi... Saako tasan 18 v vielä lapsilisää? Aikoinaan sain itselleni lapsilisät 14 v saakka ja ostin sitten itse kaikki omat juttuni paitsi jotain talvitakkia ja talvikenkiä, ja se oli varsin hyvä ja toimiva systeemi. Jostain sain rahaa 18 myös, olisinko saanut sitten opintotukea, siinä tosin taitaa olla sellaiset rajat, että jos kotona asuu niin meidän lapset ei sitä tule saamaan...
Kelan sivuilla aika hyvin selitetty nuo mihin opiskelevat lapset on oikeutettuja.
ihan jo senkin takia, että muuten olisi jäänyt lukio käymättä. Opintotukea minulle ei myönnetty, mutta isäni oli sairaseläkkeellä ja äidillä pieni palkka, joten kirjarahat oli jostain hankittava. Niinpä tein lukion ohella (jo 17-vuotiaana) n.25 h/vko töitä, josta maksoin siis koulukirjat, mutta lisäksi kaikki omat kulut. (Puhelin, auto, vaatteet, lehdet, ulkona käynnit jne.) Vanhemmat aina sanoivat, että kyllä he jotenkin järjestävät kirjarahat, vaan itsellä ei antanut kunnia periksi olla vapaamatkustajana.
Omille lapsille maksan kaikki pakolliset menot (vuokrat, ruoat, puhelinlaskun, lääkkeet, bussilippu yms.), mutta jos jotain autoja tms. haluaa, niin saa tienata itse rahat.
Tuhlaa omat rahansa vaatteisiin ja huvituksiin ja tulee sitten vanhempien "siipien suojaan", kun rahat loppuu. Saa tullakin, jos kaikki ok muuten.
Aika nuori kuitenkin on, lapsikin, vaikka ikä sanoisi, että pitäisi pärjätä omillaan.
Nykyisin taitaa olla, että vasta about 30-vuotiaat pärjäävät omillaan, kun kaikki aika menee muuhun kuin henkiseen kasvuun aikuiseksi.
Poika asui vielä töissä käyvänäkin kotona, siis vietti 2x½v armeijan ja opiskelujen välissä kotona, ei maksanut silloinkaan mitään. Nyt kun opiskelee poissa kotoa ei ole vielä rahaa tarvinnut vaikka ei ole työssä opiskelujen ohessa, eikä ole opintolainaa nostanut.
Poika asui vielä töissä käyvänäkin kotona, siis vietti 2x½v armeijan ja opiskelujen välissä kotona, ei maksanut silloinkaan mitään. Nyt kun opiskelee poissa kotoa ei ole vielä rahaa tarvinnut vaikka ei ole työssä opiskelujen ohessa, eikä ole opintolainaa nostanut.
Meillä ei sellaiseen olis mahdollisuutta.
vaatteensa ja muut kulutustavaransa sekä huvituksensa ja kulkemisensa.
vuokraa tms ei tarvitse, eikä ruokaa, jota taloon hankitaan eikä saippuoita yms, mitä ostetaan, mutta jos haluaa jotain erityistä, niin hankkii itse... Jos käyttää autoa, niin ei tarvitse erikseen bensoja ostaa, riippuu missä asutaan, bussikortista voidaan neuvotella