Saako äitiyspakkauksen, jos raskautuu ulkomailla?
Sen ehtonahan on, että tiettyyn aikaan mennessä on käynyt neuvolassa. (Oletetaan vaikka, että äiti on sen verran kaukana ja oleskelu kestää vaikka seuraavat 5 kk raskaaksi tulemisesta.)
Kommentit (19)
ja olet oleskellut maassa jonkun tietyn ajan ennen synnytystä (olisiko 4kk). Kelan sivuilta voit tarkistaa.
sun pitää käydä ne kaikki alkututkimukset suomessa.
Saahan niitä tutkimuksia teettää Suomessakin yksityisellä, ei pakko ole neuvolassa käydä.
Lisäksi on oltava Kelan piirissä.
ja sun pitää käydä ennen 4. raskauskuukautta tarkastuksessa Suomessa neuvolassa. Muuten et saa äitiyspakkausta.
jos kuulut Suomen sosiaaliturvan piiriin (esim. valtion lähettämä työntekijä yms.). Tutkimukset voi tehdä ulkomailla ja englanninkielisetkin todistukset kelpaavat Kelaan. Äityspakkausta eivät kuitenkaan lähetä ulkomaille vaan ainoastaan suomalaiseen osoitteeseen.
"Kun odotat lasta, voit valita äitiysavustukseksi äitiyspakkauksen tai 140 euron verottoman rahasumman. Äitiysavustuksen voi saada raskaana oleva äiti sekä adoptiovanhempi. Ehtona on, että asut Suomessa.
Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä."
Eli siinä sanotaan vain "asut Suomessa". Pakkauksen kohdalla ei puhuta mitään Suomen soliaaliturvan piiriin kuulumisesta eikä mainita aikarajaa niin kuin äitiysrahan kohdalla.
Tällä perusteella voisin kuvitella, että pakkauksen saa, jos sitä anoessa asuu Suomessa. Näinköhän?
on vaikka tehnyt väliaikaisen osoitteenmuutoksen jne., niin kyllähän silloin ASUU Suomessa. Oleskelee vain tilapäisesti jossain muualla.
"Kun odotat lasta, voit valita äitiysavustukseksi äitiyspakkauksen tai 140 euron verottoman rahasumman. Äitiysavustuksen voi saada raskaana oleva äiti sekä adoptiovanhempi. Ehtona on, että asut Suomessa.
Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä."
Eli siinä sanotaan vain "asut Suomessa". Pakkauksen kohdalla ei puhuta mitään Suomen soliaaliturvan piiriin kuulumisesta eikä mainita aikarajaa niin kuin äitiysrahan kohdalla.
Tällä perusteella voisin kuvitella, että pakkauksen saa, jos sitä anoessa asuu Suomessa. Näinköhän?
mutta siis tuo "asuminen" ei tarkoita faktisesti Suomessa asumista. Jos kuuluu asumis_perusteiseen_ sosiaaliturvaan (siis esim. lähetetyt työntekijät), niin pakkauksen voi saada. Ulkomailla asujat tietänevät itse sos.turvastatuksensa. Terveystarkastuksiakaan ei tarvitse Suomessa hoitaa, todistus ulkomaalaiselta lääkäriltä riittää.
Mutta tosiaan pakkausta ei toimiteta Suomen ulkopuolelle. Sen voi saada Suomen postiosoitteeseen kyllä, tai sitten voi tietysti ottaa sen rahana.
Henkilökohtaista kokemusta asiasta. Olen Suomessa kirjoilla ja ulkomailla "väliaikaisesti".
Olen saanut täällä ulkomailla muutaman lapsen. Kyselin jokaisesta äitiyspakkauksesta, mutta sitä ei saa mikäli ei käy niissä alkuneuvoloissa Suomessa. Ja pakkausta eivät lähetä ulkomaille ellei itse ole ostanut sitä, silloin maksaa postikulut lisää.
Henkilökohtaista kokemusta asiasta. Olen Suomessa kirjoilla ja ulkomailla "väliaikaisesti".
Olen saanut täällä ulkomailla muutaman lapsen. Kyselin jokaisesta äitiyspakkauksesta, mutta sitä ei saa mikäli ei käy niissä alkuneuvoloissa Suomessa. Ja pakkausta eivät lähetä ulkomaille ellei itse ole ostanut sitä, silloin maksaa postikulut lisää.
Jos lapsen tulee kuitenkin synnyttämään Suomeen, niin eikö pitäisi olla ihan eri asia?
Olen saanut täällä ulkomailla muutaman lapsen. Kyselin jokaisesta äitiyspakkauksesta, mutta sitä ei saa mikäli ei käy niissä alkuneuvoloissa Suomessa. Ja pakkausta eivät lähetä ulkomaille ellei itse ole ostanut sitä, silloin maksaa postikulut lisää.Jos lapsen tulee kuitenkin synnyttämään Suomeen, niin eikö pitäisi olla ihan eri asia?
synnytyspaikalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Vain sosiaaliturvastatuksella on. Kysy vaikka Kelasta.
Olen saanut täällä ulkomailla muutaman lapsen. Kyselin jokaisesta äitiyspakkauksesta, mutta sitä ei saa mikäli ei käy niissä alkuneuvoloissa Suomessa. Ja pakkausta eivät lähetä ulkomaille ellei itse ole ostanut sitä, silloin maksaa postikulut lisää.Jos lapsen tulee kuitenkin synnyttämään Suomeen, niin eikö pitäisi olla ihan eri asia?
synnytyspaikalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Vain sosiaaliturvastatuksella on. Kysy vaikka Kelasta.
että muuttaa jo ennen synnytystä takaisin Suomeen. Oleskelu ulkomailla tosiaan väliaikainen, ei vuosikausia.
Jos lapsen tulee kuitenkin synnyttämään Suomeen, niin eikö pitäisi olla ihan eri asia?
että muuttaa jo ennen synnytystä takaisin Suomeen. Oleskelu ulkomailla tosiaan väliaikainen, ei vuosikausia.
Mutta tuosta väliaikaisesta oleskelusta sinänsä ei pysty päättelemään mitään. Vaikka oleskelu olisi väliaikaista, voit silti kuulua tai olla kuulumatta Suomen (asumisperusteiseen) sosiaaliturvaan.
Muistaakseni etuuksia saadakseen sos.turvaan pitää kuulua 180 päivää ennen lapsen laskettua aikaa. Eli asia riippuu jälleen kerran siitä, mikä on sosiaaliturvastatuksesi ennen Suomeen paluuta. Tai sitten toki, jos palaat Suomeen 180 päivää ennen laskettua aikaa, olet varmaan oikeutettu pakkaukseen. Olettaen, että asemasi on sellainen, että pääset Suomen sos.turvaan takaisin ihan hakemuksesta.
t. 10/13
oliko se niin, että jos on asunut suomessa 6 kk. en tosin tiedä lasketaanko se raskauden toteamista, vai onko se ennen tota raskaudentoteamisen viimeistä aikaa. Ulkomaalainen ystäväni kursaili pitkään, ottaako vastaan äitiyspakkauksen. asui täällä miehensä työkomenennuksen vuoksi ( mies maksoi tosin verot Suomeen)
oliko se niin, että jos on asunut suomessa 6 kk. en tosin tiedä lasketaanko se raskauden toteamista, vai onko se ennen tota raskaudentoteamisen viimeistä aikaa. Ulkomaalainen ystäväni kursaili pitkään, ottaako vastaan äitiyspakkauksen. asui täällä miehensä työkomenennuksen vuoksi ( mies maksoi tosin verot Suomeen)
Tuli vielä mieleeni, että pakkausta enemmän minua itseäni kiinnostaisi oikeus äitiys- ja vanhempainrahaan... Siinähän ehdot ovat samat kuin äitiyspakkauksessa (joka sinänsä on hieno juttu kyllä sekin, mutta sen taloudellinen arvo on kuitenkin aika pieni noihin päivärahoihin verrattuna).
t. 10/13
Sinulla on oikeus äitiysrahaan, kun olet kuulunut Suomen sosiaaliturvan piiriin vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua aikaa. Oikeus alkaa, kun raskautesi on kestänyt 154 päivää.
Olen itse raskautunut ulkomailla, kuuluin luonnollisesti Suomen sosiaaliturvan piiriin ulkomaankomennuksen ajan, ja tein kaikki alkututkimukset ("pakolliset ja vapaaehtoiset") ulkomailla. Kävin ensimmäisen kerran neuvolassa Suomessa rv 17+. Riitti kun oli näyttää englanninkielinen lääkärintodistus siitä, että olen käynyt tarkastuksessa ennen määräaikaa.
sun pitää käydä ne kaikki alkututkimukset suomessa.