Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosiloma ennen vai jälkeen hoitovapaan? Mitä sanoo laki?

Vierailija
18.11.2010 |

Minulla loppuu vanhempainvapaa tämän talven aikana ja tarkoitus on jäädä hoitovapaalle. Olen yrittänyt selvittää, milloin voin pitää vuosilomani. Kukaan ei oikein tiedä: työnantaja on epävarma, liitossakin mietitään miten asia on. Työehtosopimuksessa ei tästä ole mainintaa, eikä vuosilomalakiakaan tavaamalla tule viisaammaksi.

Kysymys kuuluukin: onko tämä asia täysin sovittavissa työntekijän ja työnantajan välillä, vai onko olemassa jompaa kumpaa osapuolta sitovia lainkohtia?

Eniten ihmettelen sitä, että monissa työpaikoissa lomat täytyy pitää pois ennen hoitovapaalle jäämistä. Eikö tämä sodi sitä vastaan, että vuosilomasta 24 päivää olisi annettava kesäkaudella? Miksi siis nämä työnantajat saavat vaatia työntekijää pitämään koko lomansa esim. keskellä talvea (niin kuin minun tapauksessani kävisi, jos näin toimittaisiin)?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITse pidin lomaa vanhempainrahakauden jälkeen ennen hoitovapaata, koska isä piti silloin isäkuukauden.

En tiedä, mitä laki sanoo tai mihin työnantajan on pakko suostua.

Vierailija
2/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika iso osa tekee mykyään niin, koska se on hellpo tapa saada pidettyä isäkuukausi siihen vanhempainvapaan loppuun/jatkoksi.

Mutta siis mitään velvollisuutta EI missään nimessä ole vuosilomaa pitää ennen kuin palaa taas töihin - ei edes TES:istä riippuen, kuten joku ihan varmasti tässä ketjussa vielä yrittää väittää... ;-)

Muistathan kuitenkin sen, että jos jäät hoitovapaalle, sitten pidät vuosilomat jossain vaiheessa ja palaat vielä sen jälkeen hoitovapaalle, sinulta kuluu tuohon molemmat lakisääteiset kaksi hoitovapaajaksoa, joihin sinulla on oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin yliopiston henkilöstön loma-asioita hoitaneen henkilön kanssa, ja heillä kuulemma täytyi aina pitää vuosilomat pois ennen hoitovapaata. Ja samanlaista olen kuullut myös kuntapuolelta. Oma työnantajani on tosin yksityinen.

ap

Vierailija
4/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin en voinut pitää lomaani vaan maksettiin rahana.

Vierailija
5/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin valtiolla tietyn määrän lomaa saa siirtää seuraavalle kaudelle, tietty määrä on pidettävä oikeana lomakautena. Minä jouduin pitämään vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä osan ja osan sain siirtää seuraavalle kaudelle eli ajalle hoitovapaan jälkeen.

Vierailija
6/17 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomia ei voi määräämättömän pitkäksi ajaksi siirtää. Lomathan tulisi pitää lomakauden aikana tai sit maksetaan rahana. Meillä saa yleensä siirtää seuraavaan lomakauteen tarvittaessa.

Vierailija
7/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se loma nimenomaan olisi kiva pitää ennen hoitovapaata niin saisi vähän ylimääräistä rahaa, jota todellakin tarvitaan jos jää kotihoidontuelle? Samahan se on, onko se lomajakso kesällä vai talvella, kun kuitenkin kotona ollaan jatkossakin.

Nuo on sopimusasioita, mutta jos aikoo pitää isäkuukauden, niin loman pitäminen hoitojaksojen välissä on järkevintä.

Vierailija
8/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys

Eikö se loma nimenomaan olisi kiva pitää ennen hoitovapaata niin saisi vähän ylimääräistä rahaa, jota todellakin tarvitaan jos jää kotihoidontuelle? Samahan se on, onko se lomajakso kesällä vai talvella, kun kuitenkin kotona ollaan jatkossakin.

Nuo on sopimusasioita, mutta jos aikoo pitää isäkuukauden, niin loman pitäminen hoitojaksojen välissä on järkevintä.

koska hoitovapaalla ei lomaa kerry, niin silloin vois pitää pois noita säästölomia

Vierailija
9/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: En tarvitse ylimääräistä rahaa tähän väliin. Toisekseen: haluan säästää lomat, koska muuten minulla ei ole töihin paluuta seuraavana kesänä lomaa juuri ollenkaan. Ei siis todellakaan ole sama, onko loma kesällä vai talvella.

ap

Vierailija
10/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin valtiolla tietyn määrän lomaa saa siirtää seuraavalle kaudelle, tietty määrä on pidettävä oikeana lomakautena. Minä jouduin pitämään vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä osan ja osan sain siirtää seuraavalle kaudelle eli ajalle hoitovapaan jälkeen.

vanhempainvapaan jälkeen ja uusimmat pystyi vielä siirtämään seuraavalle vuodelle eli hoitovapaan loppuun. Niitäkään en saanut säästää sitä myöhemmäksi, koska meillä lomat voi siirtää vain vuodella ja niinpä minulla oli tänä vuonna vajaat lomat, kun palasin hoitovapaalta vasta vuosi sitten syksyllä töihin ja ehdin ansaita uusia lomia vain 7 kk.

Vierailija
11/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: En tarvitse ylimääräistä rahaa tähän väliin. Toisekseen: haluan säästää lomat, koska muuten minulla ei ole töihin paluuta seuraavana kesänä lomaa juuri ollenkaan. Ei siis todellakaan ole sama, onko loma kesällä vai talvella.

ap

T: ohis.

mä sain työnantajan kanssa sovittua niin, että pidin lomat vasta hoitovapaan jälkeisenä kesänä ja talvena.

Vierailija
12/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pidätte ne lomat pois siinä vanheempainvapaan jälkeen ja sovitte sitten työnantajan kanssa palkattomasta lomasta töihin paluun jälkeen. Sopimuskysymyksiä.

Ei niillä työnantajilla ole halua lomia määräänsä pitempään siirtää. MIstä sitä tietää, jos kohta ilmoitattekin jäävänne uudelle äitiyslomalle ja työelämään ette ole palaamassa seuraavaan 5 vuoteen.

Vierailija
13/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin nyt syksyllä töihin ja olisin halunnut säästää lomia seuraavaa kesälomaa varten, mutta ei onnistunut. Lomat oli siis ennen hoitovapaata.

Jostain syystä itselleni jäi kuitenkin vahingossa lomia roikkumaan parin viikon edestä, joita ei huomattu. Se ei kuitenkaan auta ensi kesää ajatellen, koska joudun pitämään lomat ennen seuraavaa lomakautta, eli maaliskuussa viimestään. Mutta saanpahan talviloman perheen kanssa.

Vierailija
14/17 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä taas säätelee laki, jonka mukaan loma on pidettävä lomanmääräytymisvuotta seuraavana vuotena. Jos olet jäänyt äitiyslomalle tämän vuoden alussa ja jatkat hoitovapaalla vaikka vuoden 2011 loppuu, et pysty pitämään vuosilomaasi lain määräämänä ajankohtana eli ennen toukokuuta 2011, ellet pidä sitä ennen hoitovapaata.

Näin siis valtiolla. Toisaalta voi tehdä lomasta säästösopimuksen, jos tajuaa tehdä sen ajoissa eli ennen lomakautta.

Vierailija
15/17 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisellä, rahoitusala. Meillä piti myös pitää vuosiloma vanhempainvapaan jälkeen vaikka en ollut edes jäämässä/jäänyt hoitovapaalle.

Vierailija
16/17 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingin kaupungilla töissä. Ensin pidän äitiysloman 9kk, sitten vuosiloman 1kk ja sitten jään hoitovapaalle.

Vierailija
17/17 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisellä ja minulla on vieläkin pitämättömiä lomia, vaikka olen ollut jo vuoden töissä, eli sopimuskysymys, jossa työnantaja voi kyllä määrätä.