Peruskoulussa maantiedon opetus retuperällä
Meillä on töissä pari viime kevään ylioppilasta hoitamassa postitusta. Postimaksut menevät kotimaa/Ahvenenmaa/EU-maat/muu Eurooppa/muut maat.
Nämä tytöt ovat kysyneet minulta mm:
- onko Japani EU-maa
- onko USA EU-maa
- missä on Marokko ja onko se EU-maa
- missä on Hampuri
Omien lasten kirjoista olen huomannut, että biologian-maantiedon kirjassa on 10 sivua maantietoa ja loppu on bilsaa. Juuri 4.-luokkaisen piti opetella kokeeseen jotain jokihelmisimpukan lisääntymistä. Tuoko muka kuuluu yleissivistykseen mutta ei tieto eri maiden ja kaupunkien sijainnista?
Draaman sijaan lisää maantietoa!
Kommentit (4)
sinä jokaikisen asian mitä olet peruskoulussa ja lukiossa oppinut joka aineesta? En väitä etteikö noita ko. asioita pitäisi tietää, mutta kyllä mä olen unohtanut varmaan 70 % jostain yläasteen maantiedon tunneista.
mun lapseni on opetellut nuo jo alakoulussa, ja osaa ne, mut silti sen maantieto oli vain 7-8. TOsin sillä on lukihäiriö, minkä takia sen osaaminen ei aina näy kokeissa. Noilla sun ylioppilastytöillä ei varmaan ole lukihäiriötä ja siksi niiden osaamattomuus ei näy kokeissa.
kavereiden kanssa lukion jälkeen, että nyt ollaan yleistiedossa huipulla. Pian lukion jälkeen unohtuu opitut asiat. Ja oikeassa oltiin. Kyllä nuo maantiedon asiat toki tietäisin, mutta annas olla jos joku pitkän matematiikan tehtävä lyötäisiin nyt eteen niin eipä paljon kunniankukko laulaisi - unohdettu on.
mutta lukio on sitten toinen juttu. Sitä ei todellakaan voi enää kutsua miksikään yleissivistäväksi paikaksi... Nuoki ap:n tytsyt on kyllä varmaankin opiskelleet Euroopat sun muut (jos ovat viitsineet koulussa käydä) mutta unohtaneet ne autuaasti ennen lukioon menoa.