Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä rintamaidon pumppaamisesta

17.11.2010 |

Muutama kysymys, josko joku osaisi vastata:

- Mihin kellonaikaan pitäisi pumpata?

- Onko kellonajalla väliä maidon laatuun?

- Vaikuttaako pumppaaminen kuinka nopeasti maidonmäärään?

- Kuinka kauan pumppaamisen jälkeen pitää odottaa että maitoa on tarpeeksi imetystä varten?

- Pumppaatteko molemmat rinnat samalla kertaa?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen ymmärtänyt niin kaikki eivät pysty lypsämään maitoa talteen, kaikilta ei heru tarpeeksi maitoa siihen. tosin voin olla väärässäkin, mutta näin olen ymmärtänyt. jos maitoa tulee riittää omalle vauvalle niin pieniä määriä pystyy lypsämään vauvalle esim. ruokiin.

itse noin 40litraa äidinmaitoa luovuttaneena sairaalaan (+ maito joka tuli ennen kuin aloitin luovuttamaan + antibioottikuurin aikana tullut ylimääräinen maito), voin sanoa, että ole tyytyväinen, jos maito riittää hyvin omalle vauvalle, voit yrittää toki pieniä määriä lypsää esim. juuri ennen kuin vauva normaalisti syö, jos vaikka vauvan isi haöluaa syöttää tai haluat itse lähteä käymään jossain ilman vauvaa. mutta älä yritä saada tuotantoa tuplaantumaan.

ylimääräinen maito on hyvä juttu jos sitä tulee luonnostaan itse luovutin sen keskosille 18€/litra kuten täällä siitä maksetaan. mutta se oli todella raskasta, koska pahimpaan aikaan kun olit lypsänyt sait vauvan syötettyä niin oli ihan siinä ja siinä että pystyit syöttämään samalla lypsämisellä toista kertaa koska maitoa herui niin paljon, ei vasta syntynyt pysty syömään niin paljoa. Itse koin sen todella väsyttävänä, kun olisit voinut nukkua, kun vauva nukkui, mutta rinnat olivat niin täynnnä, että oli paha olla.

Ehdottomasti kannattaa yrittää ottaa maitoa talteen tai sitten antaa korviketta, jos haluaa käydä jossakin, kannattaa yrittää opettaa vauvaa syömään tuttipullosta niin pääsee tarvittaessa itse ulos hetkeksi, jos vauvan isä tai muu suostuu vauvaa sen aikaa katsomaan.. saa oma pääkin tuuletusta. semmosiin tilanteisiin kannattaa ottaa maitoa... koska vauva arki on toisinaan raskasta niin helpottaa jos vauva saa ruokaa myös jonkun toisen hoidossa kuin vain äidin.

Ja jos on epäilystä rintatulehduksesta silloin kannattaa myös ehdottomasti yrittää lypsää koneellisesti tai ihan käsin, jotta oma olo helpottuu ja vauvakin alkaisi syömään.

Ja jos sitten ylimääräistä maitoa tulee se väh. 0,5l/vrk tai muutamakin desi niin ehdottomasti kannattaa luovuttaa, jos ei ole sille estettä. vaikka väsyttävää on, mutta pois se maito on saatava niin kyllä se kannattaa sitten puhtaasti kerätä (kuten myös oman lapsen tarpeisiin). siitä saatava korvaus on kummiskin mukava lisä äitiysrahaan.

Ja nyt kun olen saanut pidettyä oman lörpötyksen aiheesta niin nytten niihin kysymyksiin vastauksia.. jotka ovat omalla kohdallani se on aikalailla ollut näin...

-kellon ajalla ei ole mitään merkitystä, itse lypsin silloin, kun olo oli sellainen, että räjähdän jos en saa apua. ja vauva ei pystynyt syömään niin täysistä rinnoista. muuta jos ylimääräistä maidon tuloa ei ole niin kannattaa lypsää ennenkö vauva syö niin silloin sitä maitoa on rinnoissa.

-kellon ajalla ei ole väliä maidon laatuun, (laadullisesti parasta maitoa saa, kun lypsää puhtaasti! lypsy vehkeet pitää pestä astianpesu aineella ja sen jälkeen keittää kattilassa 5min, rinnat, rinnan päät, pitää pestä lämpimällä vedellä ja sen jälkeen kuivata kertakäyttöisellä paperilla (esim. talouspaperi)) mutta siihen millaista maito on, on merkitys sillä, milloin lapsi on syönyt viimeksi. onko alkumaitoa vai loppumaitoa. alkumaito on sellaista "kirkasta"/"harmaata" ns. janojuomaa lapselle ja loppumaito on "valkoista"/"keltaista" rasvaisempaa maitoa ja se täyttää vatsan. molemmat on elintärkeitä maitoja lapselle ja molempia pitää saada.

-en tiedä mitä haet takaa kysymyksellä "vaikuttaako pumppaaminen kuinka nopeasti maidonmäärään".. mutta mitä olen ymmärtänyt niin sillä ei pysty lisäämään maidon tuotantoa, sitä tulee joko ylimääräistä tai ei tule. mutta ruualla mitä syö pystyy vaikuttamaan tuleeko maitoa. kun syö monipuolisesti ja terveellisesti ja juo paljon pitäisi maitoa myös erittyä. jotkut mielestäni sanoo, että kamomilla tee auttaa maidon herumiseen, kermajäätelö myöskin. itse join kotitekoista marjamehua ja maitoa herui vielä enempi. mutta pitää juoda paljon, muuten ei ole mitään mistä maitoa voisi tulla.. mutta minua lohdutettiin, että noin viikossa pitäisi maidon ylimääräinen tuleminen loppua kun lypsämisen lopettaa, sitä odotellessa...

-maitoa tulee koko ajan ja tietääkseni ei ole väliä kauan lypsämisestä on kulunut ennenkö lapsi syö, koska lapsi osaa imeä paremmin kuin yksikään pumppu, joten vauva saa oman ruokansa rinnasta aina, jos maitoa tulee vain tarpeeksi. itse jouduin ensin lypsämään ennenkö saatoin edes kuvitella syöttäväni poikaani. Joten poikamme sai rintaa heti välittömästi sen jälkeen, kun olin lypsänyt ylimääräisen maidon pois.

-itse lypsin molemmat rinnat aina samalla kertaa, koska minulla oikeasti tuli maitoa reilusti yli parhaimpina päivinä varmasti 1l ja paras mitä lypsin yhtenä aamuna yhdellä kerralla oli puoli litraa, joten todellakin lypsin molemmat rinnat kerralla. ja jos maitoa tulee ylimääräistä niin kannattaa ehdottomasti lypsää molemmat rinnat tyhjäksi samalla kertaa, jotta itsellä on inhimillinen olo edes hetken... ja näin myös lapsi pystyy syömään lypsykertojen välissä molemmsita rinnosita ainakin kerran.

ps. jos maitoa tulee sopivasti oman vauvan tarpeisiin, mutta tuntuu että toisesta rinnasta tulee enempi maitoa kuin toisesta ja vauva ei tykkää syödä siitä rinnasta, että hotkii.. niin kannattaa kokeilla rintakumia, se voi auttaa että ei tule niin paineella se maito. ja näin pystyy imettämään molemmista rinnoista.

toivottavasti joku edes sai apua todennäköisesti todella epäselvästä kirjoituksesta, mutta yritetty edes on, jos joku nyt edes jaksoi loppuun asti lukea..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla