Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v2kk ei anna pidellä käsistä

Vierailija
17.11.2010 |

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Meidän 1v2kk tyttö ei anna pitää käsistänsä kiinni eli käsien pesu ja kynsien leikkaus ovat lähestulkoon mahdottomia. Kynnet olen tähän asti leikannut, kun on nukahtanut tai yhden kerrallaan aina silloin tällöin ja kädet pestään aina kauhealla taistelulla. Tyttö vetää käden heti pois kun vain yrittääkin ottaa kiinni siitä, oltiin sitten missä vain. Eli hankaluus ei kohdistu pelkästään käsien pesuun tai kynsien leikkuuseen.

Oma vikahan tämä pelkästään on, kun en ole älynnyt ruveta kunnolla opettamaan jo aivan alusta saakka. Vauvana ajattelin tuon käsien pois vetämisen ikään kuin kuuluvan asiaan ja ajattelin, että asia korjaantuu kyllä ajan kanssa, mutta näin vain ei ole käynyt. Päin vastoin pahenee sitä mukaa kun omaa tahtoa tulee lisää.

Nyt kaipaisin kovasti neuvoja siitä, miten lähteä opettamaan ja totuttamaan tyttöä siihen, että käden voi antaa käteen tai että antaa pestä ne kädet. Mitään ikävää sattumusta ei ole taustalla esim. liian sylvältä leikattuja kynsiä tms. Osaksi ongelma varmaan johtuu siitä, että käsillä olisi niin kovasti koko ajan muuta puuhaa, että ei malta antaa niitä pideltäväksi tai pestäväksi. Vessassakin kun pitää koko ajan kurotella joko hanaa tai saippuaa tms kohti.

Kertokaa kokemuksia ja miten teillä toimitaan.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suoraan kuin mun näpikseltä ;D Parina päivänä olen alkanut paijaamaan tytön kämmeniä ja antoi jo hetken koskettaa. Meilläkin kynnenleikkuu hankalaa, äiti kurottelee pinnasänkyyn jossa tyttö nukkuu.. Ei enää viitseis ja neuvot kalliit täälläkin!

Vierailija
2/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen opetella. :) Ei mulle ainakaan tullut mieleenkään ennakoida käsienpesun vaikeutta kun lapsi kasvaa! Oman lapseni kädet pesen väkisin nykyään. Välissä oli kausi, että laskin altaaseen lämmintä vettä ja siihen saippuaa, ja annoin sitten lapsen vähän läiskutellä siinä ja ottaa tulpan pois. Mut kuka tuollaista jaksaa, koko lapsi on sen jälkeen ihan märkä.

Kynsien leikkuu ei taas meillä ole ollut ongelma, mut en ihmettele jos se joillekin on. Toimin niin, että laitan lapsen katsomaan lempparipiirrettyjä syliini, ja laulan samalla jotain puutaheinää tyyliin "kynnet nyt me leikataan, huhhelihei.." lapsi tuijottaa telkkaria ja ajattelee äitinsä olevan nyrjähtänyt höppänä eikä reagoi kynsien leikkaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan lapsen syöttötuoliin ja jonkun lempparipiirretyn päälle, tutti suuhun, sitten nopsasti leikkaan kynnet, aina en ehdi kaikkia kun alkaa venkoilu...

Kädenpesu onnistuu meillä koska lapsi haluaa läiskyttää vettä hanan alla, siinä samalla niitä voi pestä.

Ei nyt sen parempia vinkkejä ole antaa, ehkä helpointa opettaa käsistä pitoa on että liittää sen johonkin kivaan leikkiin, laulaa samalla ja tanssii lapsen kanssa pitäen häntä käsistä? "Harakka huttua keittää"-loru on kans kiva.

Vierailija
4/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On leikitty esim. sellaista, että lapsi saa pestä mun kädet tai harjata mun hiukset tai hampaat ensin ja sitten antaa tehdä saman, koska ei tunnukaan enää rajoittavalta vallankäytöltä ja yksityisyyteen puuttumiselta. Kynnenleikkuuhun tästä ei kyllä taida olla apua. :D

Vierailija
5/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS nyt jo kaikille vastanneille. Helpottaa kun tietää, että muillakin on sama ongelma. Tuo käsileikki "harakka huttua keittää" oli hyvä vinkki. Sitä täytyykin kokeilla heti. Joskus hyvät keinot ovat niin ilmeisiä, että niitä ei itse tule edes ajatelleeksi.

Ajattelin jo, että mitä mahtavat tarhassakin ajatella kun kk:n päästä aloitetaan, kun lapsi ei edes käsiä anna pestä :) Luulevat vielä, että meillä ei ole pesty käsiä lainkaan...

Vierailija
6/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat on vaikeudet täälläkin. Meillä poika 1v5kk on onneksi niin innostunut vesileikeistä, että kädet puhdistuvat helposti: Hana valumaan vain, niin poika itse laittaa kädet alle, siinä sitten yritän vähän sutaista. Meillä putsataan kädet ja naama usein myös (sitä tarkoitusta varten erikseen ostetulla) kostealla rätillä.

Kynnet leikkasin pitkään pojan nukkuessa, mutta pari kuukautta takaperin uni jotenkin muuttui ja poika heräsi aina kun tartuin kädestä kiinni. Meni monta viikkoa, etten saanut yhtään kynttä leikattua, kun toinen rimpuili niin kovaa etten uskaltanut saksien kanssa mennä sähläämään...

Nykyisin kynnet leikataan leikkurilla, sillä on hankalampi tehdä vahinkoa. Tutustutin pojan leikkuriin leikkaamalla ensin muutamaan kertaan omia kynsiäni samalla kun poika oli sylissä ja antamalla pojan ihmetellä leikkureita myös lähemmin. En edes yritä leikata kaikkia kynsiä kerrallaan, vaan kun poika on keskittynyt johonkin (piirretty, isän tietokone,...) niin otan äkkiä leikkurit esiin ja käyn leikkaamassa pari pahimmalta näyttävää kynttä ja seuraavana päivänä taas pari lisää.

Vierailija
7/7 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hömelö loruilee "Nipsi napsi nipselinuu, siinä ne kynnet katkeutuu" Aina ei homma onnistu mutta poika 1v8kk on nyt hieman alkanut innostua ja toistelee nipsi napsia perässä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä