Olen etelä afrikasta suomeen muuttanut
ja voin sanoa että suomalaisten mielestä sen täytyy olla jonkinlainen noitien ja kummitusten maa ja olen varmaan monen mielestä jopa saastunut
välillä jotkut joita en edes tunne tulevat ja tervehtivät minua sanoen että: Moi, mä oon xxx, ja vihaan mustalaisia ja lappalaisia
toiste heti kun keskustelu uusien tuttavuuksien kanssa muuttuu syvemmäksi minulta tullaan ja kysytään jotain todella typerää
ja historian opettaja halusi tietää minulta, onko etelä-afrikassa paljon mustia!!
siis historian opettaja
Asuin maassa aika pitkän ajan suomalaisen käsitteen mukaan, opin sitä afrikaanssiakin. Lopputulos on se että en enää osaa kouluruotsia, koska sekoitan sen tuohon afrikaanssiin, ja suomenruotsalaiset joille olen sekakieltäni puhunut ovat olleet todella vihaisia, mutta ruotsissa ollessanni sekakieltäni ymmärrettiin. Luultavasti koska he ovat olleet välillä tanskankielen kanssa tekemisissä.
en oikein tiedä mitä mä täällä suomessa enää teen. Kaikki tuntuu niin suurelta virheeltä tulla takaisin.
Afrikassa en koskaan huomannut minkäänlaista vihamielisyyttä. En vaikka aikamoisin ennakkoluuloin minä sinne menin. Sen sijaan tapasin todella ystävällistä väkeä ja niitä on nyt jo tullut tosi ikävä.
En ole kovinkaan monen kanssa viitsinyt käydä syvää keskustelua afrikan politiikasta. Ne pari henkiloä jonka kanssa olen jutellut ovat olleet ihmeissään että kun minä en sittenkään kuulu siihen muottiin mihin luulivat minun kuuluvan.
Millä perusteella minä olen sitä mitä luulit? Ettekste uskokaan et syyton ennenkuin on todistettu toisin?
Kommentit (20)
ja tasa-arvon luvattu maa, missä kaikki ovat toisilleen ystävällisiä ja elämä on yhtä auvoa.
Huutonaurua!!!!!!!
sen takia en pidä siitä että jotkut menevät ja kertovat uusille tuttavuuksille salaisuuteni jota en kovin mielellä tee julkiseksi
ja sen takia ihmettelen miten tekopyhiä täällä ollaan.
ja ihan totta, en ole kokenut siellä vihamielisyyttä, sen olen kokenut suomeen takaisin muuttaessani. Ihan totta en olisi uskonut että uudet tuttavuudet jopa pitäisivät minua afrikan ongelmien aiheuttajan. Ehkä he pelkäävät jotain? Tai meneeks teidän oikeustaju jotenkin kieroon?
Etelä-Afrikka on Afrikan mittakaavassa se kaikista suvaitsevaisin maa johtuen ehkäpä suresta valkoisten määrästä ja siitä ikävästä aprtheid-historiasta, näin siis oman parin kk kokemukseni mukaan. Suurimassa osassa Afrikkaa valkoisia vihataan ja he ovat heille liikkuva rahapossu. Sitten on nämä islamistiset maat Afrikassa, joka on sama kuin palaisi takaisin keskiaikaan. Ymmärsin, että olet valkoihoinen...
teillä Senegalissa tapana sanoa, että jos odottaa niin huominen tulee, jos ei odota niin huominen tulee? ONKO??
Olet siis suomalainen ja olet asunut Etelä-Afrikassa, sittemmin palannut Suomeen.
Et enää tunne kuuluvasi oikein kumpaakaan maahan.
Mikä se salaisuutesi on? Etelä-Afrikka? Luulet ilmeisesti olevasi jotenkin erilainen (eriomainen eikâ sitä vaan huomata) - mutta muista että tuhansia suomalaisia syntyy joka vuosi ulkomailla ja lisää muuttaa pois Suomesta. Ei se enää ole mitenkään erityistä.
Asuin maassa aika pitkän ajan suomalaisen käsitteen mukaan, opin sitä afrikaanssiakin. Lopputulos on se että en enää osaa kouluruotsia, koska sekoitan sen tuohon afrikaanssiin, ja suomenruotsalaiset joille olen sekakieltäni puhunut ovat olleet todella vihaisia, mutta ruotsissa ollessanni sekakieltäni ymmärrettiin.
Täh? No puhu niille suomenruotsalaisille suomea. Ihme tyyppejä, jos ovat vihaisia. Eihän juuri kukaan Suomessa puhu niille ruotsia. Olisivat iloisia, jos joku edes viitsii yrittää.
ja valkoinen ihan niinkuin muutkin suomalaiset.
Ajattele, elin elämäni parhaat vuodet afrikassa, oli todella antoisaa aikaaa. En vaihtaisi pois afrikan vuosia, en sitten millään enkä mihinkään.
Mutta nyt olen syypää johonkin mistä paikallinen väesto afrikassa ei koskaan minua syyttäisi?
-- ap
ja tasa-arvon luvattu maa, missä kaikki ovat toisilleen ystävällisiä ja elämä on yhtä auvoa. Huutonaurua!!!!!!!
Ei oteta ollenkaan kantaa aloitukseen vaan isketaan puukko navan alle. Congrats!
Täytyy nyt kysyä, että liikutko jossain Perähikiän peräkammaripoikainyhdistyksen viikottaisissa Esson huoltoasemanravintola -tapaamisissa vai missä tälläiseen törmäät.
itse nyt asun Helsingissä ja ainakin puolet porukasta on joskus asunut ulkomailla, matkustelee missä milloinkin jne. kaksi tuttavaani myös Etelä-Afrikassa ja koskaan en ole kuullut enkä nähnyt mitään tuollaista, mitä selität.
kerropa, että häpesitkö valkoisuuttasi siellä Etelä-Afrikassa? Itsellä ainakin olisi jotenkin nolo olo tuollaisessa maassa ja yrittäisin varmaan koko ajan selitellä, että en ole NÄITÄ valkoisia vaan ihan muualta...
Mikä se salaisuutesi on? Etelä-Afrikka? Luulet ilmeisesti olevasi jotenkin erilainen
mutta en ollenkaan tiedä mikä käy ihmisten mielessä kun kuulevat minun olevan sieltä. Sen takia en pidä siitä kun muut menevät ja levittävät tietoa. Tiedän että he eivät tee sitä hyvällä tarkoituksella.
Tietenkin olen muihin paluumuuttajiin verrattuna erilainen. Heihin verrattuna olen ehtinyt aiheuttaa kaikki afrikan ongelmat.
Ihan totta, tuntemattomat jotka eivät vaivaudu koskaan edes tervehtimään minua tulevat ja kysyvät minulta miksi me sinne muutettiin, aivan niinkuin se nyt olisi heidän asia, ja aivan niinkuin minun pitäisi se kertoa väelle joka ei vaivaudu koskaan edes tervehtimään minua.
Ja ne muut jotka kokevat että se on heidän velvolisuus tulle ja kertoa minulle miten he vihaavat mamuja ja somaleja ja mustalaisia jne jne
Miksi jotkut niin tekevät? Ehkä jos olisin asunut jossain muualle, minulle ei puhuttaisi noin.
-- ap
Siis mihin? Nyt en oikein ymmärrä. Toki jos olet siellä toiminut mustien miesten patjana niin ei tietenään Suomesta enää niillä kilometreill miestä löydy, mutta käsittääkseni nyt painaa jokin muu asia?
kerropa, että häpesitkö valkoisuuttasi siellä Etelä-Afrikassa? Itsellä ainakin olisi jotenkin nolo olo tuollaisessa maassa ja yrittäisin varmaan koko ajan selitellä, että en ole NÄITÄ valkoisia vaan ihan muualta...
mutta olen asunut Etelä-Afrikassa, ja kyllä mua hävetti olla valkoinen välillä.
Siis mihin? Nyt en oikein ymmärrä. Toki jos olet siellä toiminut mustien miesten patjana niin ei tietenään Suomesta enää niillä kilometreill miestä löydy, mutta käsittääkseni nyt painaa jokin muu asia?
Pitäisiks mun hävetä jos olisin venäjällä ja talvisodan aikaan jonkun sukulainen olisi kaatunut mannerheimin rintamalla
Tai pitäisiks mun selitella Australiassa paikallisille että esi-isäni ei heitä koskaan sortaneet koska en ole siitä maasta peräisin?
Vai pitäisiks mun esim Japanissa selitellä että en ole niitä valkoisia jotka pudottivat Hiroshiman pommmin?
Ja ihanko totta sinun mielestä paikallinen väesto ei itse tiedä kuka tai mikä heitä ahdistaa ja jotenkin minua olisivat syyttäneet?
Iloinen ja ystävällinen mieli ja tahto auttaa ja nähdä vaivaa lähes tuntemattomien puolesta on hyvä olla afrikassa asuessa.
Ja minkä takia sinä minulta tuollaista edes kysyt?
No kerro sinä minulle mitä sinun mielestä suomalaisten on hävettävä?
No ei suomalaisen tietysti tarvitse hävetä, mutta tarkoitin sitä, että kuitenkin edustit siellä ulkoisesti valkoista rotua, jolla ei niin kaunis menneisyys ole, niin vaivasiko se mitenkään sinua?
Olen myös asunut Etelä-Afrikassa, ja nähnyt siellä jälikä paitsi apartheidista, myös Inkathan ja ANC:n taisteluista, mustan enemmistön raa'asta ksenofobisesta väkivallasta zimbabwelaisia kohtaan (kymmeniä kuolleita), olen käynyt maatiloilla joissa mies on tapettu naisen silmien edessä (6000 kuollutta farmaria vuoden 1995 jälkeen), naapuriani on kidutettu polttamalla ja raiskaamalla ryöstön yhteydessä jne.
Pikkukylässä olin bileissä, joiden osanottajista oli murhattu kolme vuotta myöhemmin.
Etelä-Afrikassa on edelleen kunnon kastijärjestelmä, jossa suurimpia väliinputoajia ovat tällä hetkellä värilliset, eli mustien ja valkoisten jälkeläiset. Heidän etujansa ei aja kukaan.
Welcome to the rainbow nation!