8kk miten saan tarpeeksi maitoa menemään?
Kommentit (4)
Minulla maidon tuotanto väheni vauvan ollessa 7-8kk, ja oli pakko alkaa antaa nokkamukista korviketta. Tuttipullosta ei onnistunut ollenkaan, kun ei edes tuttia ole oppinut koskaan syömään. Nokkamukin kanssa oli aluksi myös tosi vaikeaa, ja poika sai maitoa parin kuukauden ajan paljon alle suositusmäärien, mut minkäs teet. Suurin osa maidosta valui ruokalapun taskuun... Nyt vasta pojan ollessa 10 kk, on oppinut kunnolla juomaan. Eli pitkän harjoituksen vaati! Että maitoa saisi jotenkin, aloitettiin silloin n.8kk iässä antamaan puuroa aamuisin ja iltaisin, ja se tehdään (edelleenkin) maidonkorvikkeeseen. Välillä olen antanut myös purkkiruokia joissa esim. jogurttia. Niihin käytetään myös korviketta.
Meilläkin tämä on nyt ajankohtainen ongelma. Lopetin imettämisen kaksi päivää sitten, kun maidon tulo väheni kuukautisten alettua ja lopulta poika jo kieltäytyikin rinnasta. Poika on nyt 7kk. Ollaan tehty aamu- ja iltapuuro korvikkeeseen eli yht. 2dl, lisätään omatekoisiin soseisiin loraus (20-30ml) ja lisäksi hörpytetään tai annetaan lusikalla maitoa. Viimeisinä päivinä maitoa on saatu menemään ehkä 3-4dl! Eli siis aivan liian vähän :/ Neuvolasta sanottiin, ettei haittaa jos väliaikaisesti maidon saanti vähenee, mutta 6dl pitäisi saada taas pian.
Poika ei ole suostunut juomaan tuttipullosta 3kk iän jälkeen, taito vähän niin kuin unohtui kun minulta tuli itseltä niin hyvin maitoa, ettei enää tarvinnut tarjota korviketta. Nokkamukia alettiin opettaa puolen vuoden ikäisenä, välillä siitä ottaa hörppimällä, mutta nyt viime päivinä on tullut itku jo pelkästään nokkiksen näkemisestä. Lusikasta ottaakin parhaiten, muttei jaksa keskittyä asiaan kuin ehkä 30ml ajan.
Ei muuta kuin maitoa loraus kaikkiin ruokiin mihin voi laittaa ja harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua nokkiksen kanssa! Näin mennään päivä kerrallaan :)
Meillä neiti 7 kk on juuri alkanut suurentaa annoksiaan kiinteissä. Tähän asti olen tarjonnut rintaa vasta ruoan jälkeen, mutta tässä mietin että voisiko tämän maidon vähyysongelman ennaltaehkäistä siirtymällä tarjoamaan tisun ennen ateriaa - onko kukaan kokeillut? Toinen juttu on yösyötöt, meillä vielä niitä harrastetaan ja olen harkinnut niistä luopumista, mutta jos juodun maidon määrä samalla vähenee, niin se ei taidakaan olla hyvä idea!
Meillä nokkamukin kanssa myös hankalaa, olen päätynyt juottamaan vettä mukista ilman nokkaa. Sotkuistahan sekin on, mutta näkee paremmin miten juominen sujuu (kun se nokka peittää näkyvyyden mukiin).
Yritin sitten tarjota ensin rintaa ja sen jälkeen vasta ruokaa. Tulin kuitenkin sitten ensin kipeäksi ja sen jälkeen raskaaksi, maidon tulo väheni niin dramaattisesti, ettei imetyksestä oikein tullut nestemäärän ylläpitäjäksi.
Olen tarjonnut nokkista ja hörpytysmukia vauvalle n. 4kk lähtien, mutta juominen on tyyliin puolet sisälle, puolet ulos. Ei toimi ainoana nesteen antamisessa.
Otettiin sitten tuttipullo käyttöön, koska ajattelin, että vauvan on siitä helpompi alkaa juoda isompia määriä. Me ollaan kyllä silloin tällöin annettu tuttipullosta ennenkin, mutta ei läheskään aina ole huolinut. Nyt kun maito väheni, vauva "alistui" pulloon ja juo siitä kerrallaan 20ml-1,5dl, juuri ja juuri sen 0,5l/pvä. Ajattelin kuitenkin, ettei meidän periaate ("suoraan nokkamukiin") voi olla vauvan terveyden edellä.