sain häädön! onko oikeasti mahdollista.
Jooh eli... mulla on vuokrarästejä(en ala tässä selittämään että miksi se ei nyt ole tässä se pointti). Jokin aika sitten sain lapun että jos rästejä ei ole maksettu 12 äivä tätä kuuta puretaan vuokrasoimus. No minä sitten soitin kunnalle heti ja tein maksusopimuksen että maksan joka kun vuokran yhteyddä yhden erän noita rästejä ja asia oli ok. No tänään sitten kuitenkin ovikello soi ja oven tkana seisoi joku nainen lappu kourassa ja antoi minulle vuokrasopimuksen purkulapun. Kello oli jo niin paljon että kunnan asunto toimisto ei ollut enää auki joten en voinut enäää sinne soittaa. eli siis mitä vittua? voinko huonmenna soittaa ja muistuttaa niitä että olen tehnyt maksusopimuksen vai saanko nyt oikeasti häädön? entä jos rästin maksaa?
Joo ja tiedän että tuskin tulen saamaan yhtään asiallista vastausta mutta jos joku nyt kuitenkin haluaisi yrittää auttaa. tiedän että oma vika ja silleen, mutta tässä on vain ollut kaikkea mahdollista mitä kaikki "superonnelliset" perheenäisit ei sitä ymmärrä.
Kiitos.
Kommentit (52)
vuokrasopimuksen purku ja jos et lähde asunnosta määräpäivään mennessä, alkavat hakea häätöä oikeusteitse ja tästä koituu sinulle suuremmat kulut.
Vuokrasopimuksen purku ja häätö ovat kaksi eri asiaa. Vuokranantajasi on kuitenkin toiminut lain mukaan, olet laiminlyönyt vuokralaisen velvollisuuden ja nyt vuokranantaja tehnyt vuokrasopimuksen purun.
Jos pääset lapsen kanssa asumaan esimerkiksi vanhemmillesi tms. tee se, maksa rästit ja hae uutta asuntoa, kun vuokravelkaa ei enää ole.
Kuten tuolla joku aiemmin kommentoi niin mä en kans käsitä että miksi et heti silloin jo ottanut yhteyttä sossuun kun huomasit että et pysty ekaa vuokraa maksamaan?
Luulis ihmisellä hälytyskellot soivan siinä kohdassa.
Hyvä nyt itkeä kun on jo paskat housussa.
tässä on taas neuvo muille että hakekaa apua heti kun homaatte samankaltaisen jutun omalla kohdallanne.
vuokrarästeistä johtuva vuokra-asunnon purku tai häätö ei velvoita kuntaa hankkimaan toista asuntoa vaikka kuinka olisi lapsi ja tämä on täysin faktatietoa. Lapselle turvataan asuminen, mutta ei suinkaan vanhemmalle.
Ei velvoita, mutta käytännössä niitä kyllä maksellaan jonkin verran, tavallisen perheen lapselle on aina parempi vaihtoehto asua vanhemman kanssa tutussa kodissa kuin muualla. Ja tämä muualla ei tarkoita sijoitusta tai huostaanottoa, koska asunnottomuus ei ole peruste kummallekaan. Yleensä pyritään etsimään verkostosta joku, joka voisi ottaa lapsen/lapset nurkkiinsa pyörimään. Ensisijaisesti yritetään turvata kuitenkin asuminen omassa kodissa.
varalle, jos joku tietää että ei saa esim. kahden seuraavan kuun vuokraa maksettua, niin on syytä ottaa jo etukäteen yhteyttä vuokranantajaan ja sopia asiasta. Ja sitten koittaa hommata rahat jostain. Kyllä niiltä yleensä armonaikaa saa kun asiallisesti selvittää syyt eikä vaan nakkaa laskuja roskiin..
me saimme häädön purun, vuokranataja nyt lähinnä haluaa vain rahansa, sain jopa sovittua ulosottomiehen kanssa summan kahteen osaan.
tsemppiä, ei se aina niin mene että ihan saamattomuuttaan antaa asioden valua noin alas!
ja kuinka monta lasta sinulla on?
Onko tuo eka kerta kun olet ollut maksamatta vuokraa?
on mahdollista ja näköjään niin on käynytkin. Huolimatta maksusuunnitelmasta.
Maksat siis rästit suunnitelman mukaan, mutta ei jatkoja enää siinä asunnossa.
Pahoittelen.
Muuta kuin että tottakai soitat huomenna ja asiallisesti kysyt, että eikö tekemänne maksusopimus riittänytkään häätöuhan purkuun niin kuin ajattelit. Kysyt, oletko ymmärtänyt väärin ja miten tässä nyt näin saattoi käydä.
Tsemppiä ja voimia hoitaa asia rauhallisesti, tosi kurja tilanne.
häädön saatkin. maksuistahan sinä puhelimessa sovit,et asunnossa asumisesta
muuta et voi.. mikset hakenut aikaisemmin apua sossusta? ne auttaa sua, jos sulla on viel lapsi/lapsia...
kysyin vielä että onko mahdollista että maksan tulevien vuokrien yhteydessä ne rästit ja nainen luuron toisessa päässä sanoi että asia ok.Niin tottakai oletin että saisin jäädä asuntoon asumaan. Entä jos ne maksaa ennen 30.päivää kun silloin pitäisi muuttaa?
ap
jos häätö on jo annettu ei sitä enää peruta
on voimassa 6kk, jona aikana voidaan häätö suorittaa tai olla suorittamatta. ole ap huoleti, päätös oli keretty okeudessa tekemään, ennen kuin sait asian sovittua, mutta saat silti pitää asuntosi.
siis tuo ei ollut häätö vaan vuokrasopimuksen purku. en sitten tiedä onko sama asia? ja siinä oli kylla lasku mukana mutta ei ollut mitään mainintaa että jos ne maksaa niin sopimus jatkuu tms. Niin ja mulla on 1v. lapsi. En minä kahessa viikossa ainakaan asuntoa löydä... no oma vika tämä on ei sille mitään voi.
heti ensimmäisenä ota yhteyttä sosiaalitoimeen, he eivät siellä ehkä hyvällä katso, mutta auttaavat sinua. Ilmoitus menee lastensuojeluun ja sosiaalitoimeen jos sinulla on lapsia niin automaattisesti. Jos olet jo saanut häädön, sitä ei mielestäni saa purettua vaikka maksaisitkin rästisi, mutta voit yrittää sossun kautta sitäkin. Selitä sosiaalitoimelle tilanne, katso mitä apuja sieltä saat. Lasten kanssa sinua ei ihan kepein perustein asunnostasi häädetä, vaikka onkin vuokrarästejä. Siispä huomenna heti luuri käteen tai lähde paikanpäälle selvittelemään asioita jos suinkin mahdollista!
Tsemppiä AP ja voimia.
ja muuta niiden perhekolhoosiin. Kun et kerran kunnon vastauksia odottanut niin tässä niitä nyt tulee :) Mä oon ainakin superonnellinen omassa velattomassa talossani.
ei siis tosiaan ole tullut mitään oikeuden päätöstä vaan ihan tuolta kunnan asuntotoimistolta ja nimi oli tosiaan vuokrasopimuksen purku
huomenna sinne uudestaan ja selvitä asia. Voi olla juuri että olet hiukan liian myöhään tilanteeseen herännyt ja tuo häätö on jo laitettu vireille, mutta voit vielä saada asian sovittua eli häädön purettua ja maksuista sovittua.
Toisena suosittelen sua nyt myös ottamaan yhteyttä sossuun jos auttaisivat noissa vuokrarästeissä niin varmana saat ne hoidettua ja sun omakin stressitaso laskee.
(Ja jos se kauhein skenaario eli häätö tulee niin sossussa varmaankin auttavat myös uuden asunnon löytämisessä)
Ja eikö häätöaika ole pidempi kuin 2vk? Jotenkin olen luullut että se on kuukauden. Joku kait tämänkin tietää.
ja sopinut maksujärjestelyistä jo aiemmin, vasta nyt, kun uhkaus häädöstä tuli. Kun ei ne siellä asuntotoimessa tiedä sun maksusuunnitelmista, jos et sitä heille kerro, ajoissa. Heidän näkökulmasta olet samanlainen pummi kuin muutkin rästejä jättävät. Siksi sinne täytyy heti ilmoittaa, jos ei kykene maksamaan ajallaan edes sitä ensimmäistä rästiin jäävää vuokraa.
Monissa kunnissa ainakin pyritään saamaan maksuohjelma asukkaalle, eli vaikka nyt tilanne tuntuu pahalta, se voi vielä järjestyä. Nyt vaan otat opiksesi. Ja tosiaan, sos.toimi voi maksaa vuokria, ole yhteydessä sinne, eikä siinä aina tule edes lastensuojelu mukaan, koska maksurästejä nykyään taas niin paljon vanhemmilla, varmaan toki kuntakohtaista. Tsemppiä!