Mitä tekisitte tilanteessani (erolapsiasiaa)? (ov)
Maija viisi vuotta on erolapsi. Meidän vanhempien avioero tuli voimaan vasta noin 1,5 vuotta sitten. Suhde päättyi siihen, että isä petti äitiä. Suhde oli jo pitkään voinut huonosti ja äiti päätti lopettaa suhteen heti, hakea avioeroa. Äiti ei siis antanut isälle ollenkaan mahdollisuutta sovittaa asioita. Toisaalta isä kertoi seurustelevansa tämän uuden naisystävän kanssa eikä hänellä ollut aikeita päättää uutta suhdetta. Hän halusi vielä miettiä, pitää sormusta sormessaan ja tapailla molempia.
Äiti pääsi nopeasti jaloilleen, koska oli jo kauan, yli vuoden harkinnut eroa. Isä oli väkivaltainen äitiä kohtaan ennen lapsen syntymää useita kertoja, äkkipikainen ja täysin kykenemätön keskustelemaan riidoista jälkikäteen rakentavasti ja sopimaan riitoja. Anteeksi hän ei pyytänyt koskaan.
Isä seurusteli vuoden naisystävä 1:n kanssa ja jätti hänet sitten. Muutama kuukausi erosta isä tapasi uuden naisystävän. Tunnettuaan tämän alta kuukauden hän esitteli lapsen uudelle naisystävä 2:lle ja tämän lapsille. Ja oli jo valmis jäämään yöksi lapsen kanssa tämän luo, äiti ylipuhui vähentämään vauhtia. Tunnettuaan puoli vuotta toisensa he alkoivat puhua uusperheestä. Erolapsi Maija tapasi isäänsä aina tämän uuden naisystävän kotona. Maija alkoi voida huonosti.
Maija alkoi puhua lähivanhemmalleen, äidilleen, ettei halua mennä isän luo. Tai tarkemmin, isän uuden naisystävän luo. Maija halusi viettää isän kanssa kaksi aikaa. Sitä hän ei ollut juurikaan saanut. Ensin oli aina kuvioissa naisystävä 1, jota Maija kaipaa edelleen. Ja nyt sitten naisystävä 2. Äiti yritti puhua isälle, että tämä tarjoisi edes välillä yhteisiä viikonloppuja Maijan kanssa, kahden kesken. Ehkä Maija tottuisi paremmin uusperhekuvioihinkin. Isä ei kuunnellut äitiä vaan suuttui.
Äiti suostutteli läpi kesän Maijaa tapaamaan isäänsä. Äiti puhui aina isästä vain positiivisia asioita Maijalle, kuten myös naisystävä 2:sta, jonka oli tavannut. Toi esille kivoja juttuja joita isän naisystävän luona on tehnyt. Ei auttanut. Maija pisti vastaan joka kerta. Lopulta Maija kertoo äidille isän satuttaneen häntä useamman kerran, lievästi mutta kuitenkin. Äiti ei voi enää sivuuttaa lapsen sanomisia vaan yrittää puhua isän kanssa taas kerran. Isä suuttuu ja uhkaa nostaa äitiä vastaan kunnianloukkaussyytteen. Lapsen on toteltava, koska tapaamissopimuksessa lukee niin että on tapaaminen ja sillä sipuli.
Äiti ei voi ymmärtää miten isä on saanut asiat käännettyä uudelle naisystävälleenkin niin päin, ettei tämäkään ymmärrä lapsen parasta. Äiti haluaa vain lapsensa parasta ja tekee kaikkensa lapsensa takia. Uusi naisystävä vaikutti sympaattiselta ja täysjärkiseltä ihmiseltä. Äiti epäilee, että koska suhde on kovin tuore taustalla on epävarmuutta ja mustasukkaisuutta joka sumentaa näön. Lapsen parasta ei nähdä vaan omat tarpeet ja toiveet, yhteinen aika aikuisten kesken.
Kaiken tämän pieni lapsi on joutunut käymään läpi kahdessa vuodessa.
Äiti miettii, että teki pahan virheen kun ei aikoinaan nostanut Maijan isää vasten syyteittä pahoinpitelyistä. Toisaalta Maijaa ei silloin olisi olemassa.
Jos saan syytteen mitä minä teen? Kerroin isälle ainoastaan mitä lapsi sanoi ja yritin keskustella asiasta. En halua itse tehdä enää rikosilmoituksia jälkikäteen pahoinpitelyistä, koska en halua lähteä sille tielle. Se ei olisi lapsen parhaaksi. Sen lisäksi olen huolissani Maijan isästä, jolle en halua lisää vaikeuksia. Hän ei saanut parhaita kortteja elämässään ja olen siksi ymmärtänyt häntä näinkin paljon vuosie ajan. Ymmärtäminen kostautuu nyt röyhkeytenä Maijan isän puolelta. Olenhan jo valmiiksi hänen silmissään se alistettu osapuoli, jota voi lyödä ja jolle voi huutaa.
Kommentit (4)
Olen itku kurkussa täällä, koska olen todella paljon yrittänyt hoitaa eron jälkeiset ajat niin, että kaikilla olisi hyvä. Varsinkin lapsella.
Olen useasti miettinyt tuota naisystävä 2:n yhteydenottoa, koska tiedän, että lapsi ilostuisi hänen näkemisestään. En tunne häntä enkä ole koskaan tavannut, mutta lapsen kautta sain hänestä kuvan fiksusta ja mukavasta ihmisestä. Lapsi puhui hänestä koko kesän enkä tunne tätä naisystävää kohtaan mitään negatiivista. Hän ei ollut osallinen suhteemme karikkoihin. Toisaalta en halua toimia Maijan isän selän takana. Hän ei pitäisi siitä, että tapaisimme tätä edellistä naisystävää. Naisystävä 1 oli myös Maijan isän mukaan erittäin mustasukkainen minusta, en tiedä miten hän suhtautuu minuun nyt kun aikaa on kulunut. Kuka tietää pitääkö tuokaan paikkansa.
Neuvola-aika meillä onkin onneksi pian. Täytyy puhua siellä ja sitten ehkä hänelle tai lapsipsykologille jolle tyttö voisi kahden kesken kertoa miten näkee tuon lievän pahoinpitelyn, omin sanoin. Etten minä ole siinä vieressä.
Olen ollut aina kiltti ja liian nössö. Tässä kohtaa tulee mittani täyteen, lastani ei satuteta.
Sosiaalitoimeen yhteyttä heti! Jos lapsi on puhunut pahoinpitelystä on sille asialle tehtävä jotakin. Jos mies on pahoinpidellyt sinua, niin todennäköisesti lapsen jutut ovat totta. Jos et tee asiasta numeroa, teet lastasi kohtaan väärin!
Ensin kerrot terkkarille asioista (ilman että tyttö kuuntelee) ja sitten terkkari saisi jututtaa tyttöä jos niin haluaa. Hän varmaan on paras neuvomaan mihin suuntaan kannattaa lähteä liikkeelle.
Et voi vain sivuuttaa tilannetta jos epäilet tytärtäsi pahoinpideltävän.
Millaiset välit sinulla on naisystävä ykköseen (siis tähän jotta tyttö kaipaakin), kokeile kysyä häneltä millaisia tytön ja isän tapaamiset olivat heidän suhteensa aikana. Voithan kokeilla jutella nykyisenkin naisystävän aikana, mutta rakastunut nainen on sokea ja alistunut mykkä. Jos uusi nainen on kumpaakaan näistä, et kuule häneltä totuutta tapaamisista.
Kannattaisin asian siirtämistä neuvolaterkkarin ohjastukseen.