Miksi Suomessa edelleen on ilmainen kouluruokailu?
Alakouluissa lapset varmaan sitä ruokaa vielä syövät, mutta ainakin tällä paikkakunnalla yläkoululaiset ja lukiolaiset ei syö koululla.
Alakouluihin saataisiin paremmat ruoat jos yläkouluissa ja lukioissa olisi maksullinen ateria. ( olettaen että samat määrärahat käytettäisiin pienemmän massan ruokkimiseen) Miksi vanhempien pitää maksaa ruoasta kahdesti; ensin veroina ja sitten taskurahana teineille?
Tai sitten kaikille maksullinen kouluruoka ja harkinnanvaraisesti vapautus vanhempien tulotilanteen mukaan. Mutta nykysysteemi on haaskausta, kun se kouluruoka ei kelpaa juuri kellekään.
Kommentit (37)
Näin ainakin meidän kunnassa. Ruoka on usein niin epämääräistä sotkua, että siitä ei ruokalistaa katsomatta tiedä, mitä se on.
Siitä eivät tykkää lapset (alakoulussamme) eivätkä opettajat.
Maku on teollinen ja kaamea. Edes perunaa ei voi syödä, koska se ostettu halvalla jostain Puolasta. Maistuu kamalalle, usein ihan paleltuneelle.
Minustakaan kouluruokailussa ei ole mitään järkeä, jos lapsille ei voida tarjota hyvää, laadukasta lähiruokaa. Tuoreita suomalaisia vihanneksia ja kasviksia, jne.
Lasten ketsovitsi on ruokalassa kulkea opepöydän ohi ja kysyä, "Maistuuko?" "Onko hyvää ruokaa?" Kun tietävät, että meidän on esimerkinomaisesti sitä roskaa syötävä.
Jos oma lapseni olisi kouluikäinen, laittaisin omat eväät kouluun.
mitä teidän lapset syö kotona????
eli ain apitsaa hampurilaista, karkkii, sipsii jne??
eli opettrakaapas lapsenne syömään monipuolisesti ja terveellisesti
ja kuvittelettekos et teidän verorahat menis sit johonkin järkevämppään?
eli syötte nyt omaa kättänne, kun rupeatte saatuja etuja väksin ihan itse poistamaan
Omasta peruskoulun lopettamisesta on nyt 7 vuotta lukiosta 4 vuotta ja kyllä silloin lähes kaikki, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, kävivät koulussa syömässä ihan joka päivä. Joskus jos lukiossa oli lyhyt päivä niin silloin ihmiset söivät kotonaan. Tämä siis pääkaupunkiseudulla kahdessa suuressa koulussa (yläaste ja lukio).
Alkaa jo valmiiksi huolettamaan se hetki kun tämä oma lapsi joskus aloittaa koulun. Miksi normaali ruoka ei kelpaa nuorille?
ainakin täälläpäin on liharuuat esim. lihapullat valmismoskaa, mutta kasviruoka ihan ok. Ja en tarkoita että kasvissyöjiksi pitäisi kaikkien alkaa, mutta lapsille koulujen kasviruoka on parempi vaihtoehto kuin einesliharuuat, ja kotona voi sitten tarjota kunnon lihaa, esim. pihviä eikä jotain huonolaatuista "jauhelihapihviä" mikä einesruokaa ja mitä kouluissa tarjolla.
ainakin täälläpäin on liharuuat esim. lihapullat valmismoskaa, mutta kasviruoka ihan ok. Ja en tarkoita että kasvissyöjiksi pitäisi kaikkien alkaa, mutta lapsille koulujen kasviruoka on parempi vaihtoehto kuin einesliharuuat, ja kotona voi sitten tarjota kunnon lihaa, esim. pihviä eikä jotain huonolaatuista "jauhelihapihviä" mikä einesruokaa ja mitä kouluissa tarjolla.
kymmenellä sentillä per nuppi saavan? Tartarpihviä, Pegingin ankkaa, äyriäisiä ja fasaania päärynäpedillä?
Itse olet ne tyypit kunnanvaltuustoon äänestänyt, samoin kansanedustajiksi. Ne jotka päättävät yhä pienemmistä ja pienemmistä määrärahoista. Keskuskeittiöt valmistavat ruuat ja sapuska kiikutetaan ties minne, säilytetään päiviä ja lämmitetään.
Ja se huonolaatuinen "jauhelihapihvi" tai edes se puuro on tuhansille ja taas tuhansille lapsille ainoa ruoka sinä päivänä! Oliko tämä yllätys sinulle?
Mutta ainakin omina kouluaikoinani 90-luvulla yläasteella ja lukiossa söin kyllä aina koulun ruokalassa ainakin jotakin vaikka tungeksinkin lähes joka ruokavälitunti kauppaan ostamaan herkkuja. Eivät ne sulje toisiaan pois. Ainakin pikkukunnassa, jossa kouluani kävin olisi ollut kauheaa jollei olisi ollut kouluruokailua. Pelkillä karkeillako olisi pitänyt elää vai eväät kotoa kun ei siellä ollut edes juuri mitään ravintoloita.
Musta kouluruokailu on hyvä asia ja sitä olisi syytä ennemminkin kehittää kuin heivata koko systeemi.
"Mitä sinä kuvittelet jollain muutamalla
Lainaus:
kymmenellä sentillä per nuppi saavan? Tartarpihviä, Pegingin ankkaa, äyriäisiä ja fasaania päärynäpedillä?
Itse olet ne tyypit kunnanvaltuustoon äänestänyt, samoin kansanedustajiksi. Ne jotka päättävät yhä pienemmistä ja pienemmistä määrärahoista. Keskuskeittiöt valmistavat ruuat ja sapuska kiikutetaan ties minne, säilytetään päiviä ja lämmitetään.
Ja se huonolaatuinen "jauhelihapihvi" tai edes se puuro on tuhansille ja taas tuhansille lapsille ainoa ruoka sinä päivänä! Oliko tämä yllätys sinulle?"
Minä arvostan ruuan laatua, ja mielelläni maksaisin esim. enemmän veroja jos tiedän että se menee kouluruuan laadun parantamiseen.
Mutta jo lähdetään siitä, että ruoka on mitä on, niin kotona käytännössä kaiken ruuan tekevänä TIEDÄN ettei laadukas ruoka maksa sen enempää kuin einekset, päin vastoin, jos eineksiä syö se tulee kalliimmaksi...! Ja on ihan fakta, että joku moska mikä on ns. "lihaa" ei pidä näkäää pis/ole ravintoarvollisesti yhtä hyvää kuin kunnon liha. Ja jos ajatellaan kasviruokia, niin ne ovat hyviä ja edullisia. Joku valmisruoka jossa makaroonia kera eineslihapullien maksaa enemmän vert. uunijuurekset ja kokoliha (ei tietenkään härän sisäfile, vaan esim. possu).
Kouluruokailu on monille se päivän ainoa (lämmin-/)ateria, mutta eikö sitä paremmalla syyllä sen laatuun tulisi panostaa?! Vankiloissa syödään paremmin kuin Suomen kouluissa, ja se on väärin. Kouluissa pitäisi tarjota hyvää ravitsevaa ruokaa, ja sitä tekee edullisesti. Ongelma on se, että keittiöitä monissa kunnis yhdistetään, ja koulun keittäjä lähinnä lämmittää ruuan =ei tee sitä itse vert. ennen vanhaan.
Jos mietit itseäsi: käytkö syömässä esim. työpaikkaruokalassa/ravintolassa jos tiedät että siellä "metsästäjänleike" on pussimuusia ja saarioisten jauhelihapihvi? Tuskimpa... Mutta samaa p*skaa syötetään kouluissa lapsille, ja on muka niin halpaa. Perusruoka ei ole kallista, esim. kinkkukiusaus on edullinen ruoka, mutta siinä on eroa onko se ns. einesruoka vai keittäjän tekemä.
Kouluissa pitää vaatia hyvää lähiruokaa, sillä esim. juurekset ovat edullisia ja esim. kasvipihvejä saa halvalla ja ne ovat hyviä esim. kermaviilikastikkeen kanssa. Itse tehdyt punajuuripihvit ovat hyviä JA niissä on ravintoarvoja ihan eri tavalla vert. valmiit "Lindströmmin-pihvit". Minä olen oppinut jo kotoa sen periaatteen, että syödään laadukasta ruokaa, ja kun siihen on tottunut niin "ilman" ei osaa olla. Jos ajatellaan valmis lasagnea tmv. niin ei se ole sen kalliimpaa jos keittäjä tekee sen itse, mutta LAATU on paljon paljon parempi.
Just joo, eineksiähän on vaikka millä mitalla.
Ja minä, 90-luvun peruskoululainen ja 2000-luvun lukiolainen (suomalaisittain keskisuuresta kaupungista=kyläpahanen :D) ainakin muistelen, että ei lähellekään kaikki syömässä käyneet. Yläasteen alussa ehkä vähän kuuliaisemmin. Mutta sieltä lähikaupasta tai kahvilasta monet ateriansa ostivat.
Toi kouluruoka on muuten yks niistä asioista, joiden takia olen päätynyt siihen, että lastanikaan en opeta syömään punaista lihaa. Jos tuolla ja vaikka päiväkodissa ei sitä tuputettais lähes joka ikinen päivä ja vielä ties missä muodossa, niin sitten saisi lapsi maistaa kaikkea. Monessa kulttuurissa punainen liha on vain pyhäruoka. Sellaisena olisi aivan ok sitä syödä, mutta siinä määrin ja siinä muodossa kuin SUomessa syödään, niin koen tarpeen suojella lastani siltä. Mutta isompana saa toki itse valita, en todellakaan pakota.
Mä en itse asiassa halua siks pistää lastani päiväkotiin, että siellä on ruuissa niin paljon lisäaineita ja sokeria (lihan saa kyllä halutessaan pois). Mun mielestä pienelle lapselle ei noi sovi, ainakaan päivittäin. Onneks on kotihoidontuki ja mies valmis olemaan kotona, kun mä jatkan opintojani. Sitten, kun päivähoidon aika tulee (yli 3v. ei oo oikein taloudellisia mahdollisuuksia pitää kotona, kun toinen on opiskelija), niin haluan pistää yksityiseen, jossa on oma kokki ja laadukkaampi ruoka.
Ja opettajana näen lukiolaisten syövän myös. En todellakaan ottaisi ilmaista kouluruokailua pois.
Joskus teki oikein pahaa ja hävetti sitä ruokaa laittaa. Lihaa oli minimaalisesti ja se oli läskistä ja täynnä jänteitä. Halvinta mahdollista jämälihaa. Koska sillä rahalla ei muuta saa!
Osaan tehdä maukkaita kastikkeita, mutta se liha pilaa kaiken. Tietysti kaikilla keittiöillä ei ole samoja sopimuksia lihantoimittajien kanssa, että vaihtelee tietty kunnittain.
Ruokalistan suunnittelijat yrittävät saada monipuolisen ja ravitsevan kokonaisuuden kuuden viikon ajalle.
Silloin joutuu tekemään mitä ihmeellisempiä variaatioita. Itse olen sitä mieltä, että satsattaisiin siihen lihan ja kasvisten laatuun, eikä koitettaisi vääntää erikoisuuksia.
Tosin sillä sitä juuri säästääkin, jos ruoka on jotain ihmesotkua, sitä ei kannata tehdä paljon koska tietää ettei kukaan syö.
Hyvää ruokaa jos laittaa, loppuu määrärahat kesken :(
En voi pakottaa omia lapsiani syömään koulussa, valehtelisin jos väittäisin sen olevan laadukasta ja ravitsevaa, täyttävää se on kyllä. Laitan tuhdin aamupalan ja eväät mukaan, jos ruokalassa kelpaa pelkkä porkkanaraaste ja näkkäri.
Ei mitään ilmaista kouluruokaa pitäisi olla. Turhaa paapomista ja ihmisten opettamista saamaan kaiken valmiina eteen. Suomi on liian helppo maa lusmuilla ja odottaa valmista eteen. Mitään ei tarvitse itse tehdä.
Itse olen töissä yläkoulussa, ja koska minulla on usein ruokailuvalvontoja, tiedän, että suurin osa oppilaista syö kouluruokaa koulussa. Omat lapseni ovat aina syöneet kouluruokansa myös, koska heillä ei ole rahaa mihinkään kaupassakäynteihin, ja jos on, eivät he viitsi sitä syötäviinsä laittaa, vaan katsovat, että ruoka kuuluu saada heille ilmaiseksi koulussa ja kotona, käyttävät omat rahansa johonkin muuhun paljon kivempaan. Kyllä omassa koulussanikin aina joitain on, joille ei kouluruoka kelpaa, mutta en tiedä, johtuuko se siitä, että yritetään esittää toisille jotakin, vai oikeasti siitä, että sitä ei saisi syötyä. Sitä kyllä ihmettelen, jos ruokana on vaikka spaghetti, kalapuikot tai lihapullat, että vaikka se ei mitään gourmeeta aina olekaan, niin onko se sitten herkullisempaa, jos korvaa sen munkeilla tai sipseillä ja energiajuomalla. Itse en läheskään aina syö koulussa, koska se on niin kallista, ja huomaan, että aika huonot eväät itsellekin tulee silloin mukaan, aina ei kotona ole ruokaa valmiina, mistä eväänsä tekee. Silloin tulee ostettua kaupasta jotain einestä, ja kyllä kouluruoka, vaikka se usein einestyylistä onkin, nekin ostetut eväät usein peittoaa.
Mun työpaikkaruokalaan tulee safka Espoo Cateringiltä, eli samasta paikasta kuin kouluruoka. Se on ihan hirveää kuraa. En söisi edes ilmaiseksi saati maksaisi. Käyn mieluummin kalliimmalla syömässä muualla.
Vielä ymmärtäisin, jos kouluruokaa moittivien perheiden lapsilla olisi eväsrasioissaan ne lähiperunat kypsennettynä mukana, mutta sitä en tajua, että annetaan rahaa ostaa kaupasta kouluruoan sijaan eineksiä. Niitä roiskeläppäpitsoja ja lihapasteijoita nuoret sitten syövät päivästä toiseen ja huuhtelevat cokiksella alas.
Miten sitä olikin niin tyhmä että skippasi ilmaisen ja hyvän kouluruuan ja meni ostamaan omilla rahoillaan jotain grillihampparia aikoinaan! Nyt ilosta itkien söisin mahan täyteen sitä ihanaa ILMAISTA kalasoppaa ja kinkkukiusausta!
Joensuussa.
Katson joka päivä, kun asuinalueemme lähimarketin edustalla koulujen loputtua kouluporukka vaeltaa kauppaan ja ostaa pizzoja, hodareita, hampurilaisia, karkkia, sipsejä, limppaa ja sandwichejä. Siellä vetävät naamariinsa tuulikaapissa tai pihalla.
Miten paljon taskurahoja vaaditaan tuollaisen ylläpitämiseen? Minä haluan, että lapset tulevat kotiin syömään ruisleipää, tomaattia ja kurkkua.
Olenko paska äiti siis?