Vuorten maisena ja miten se muuttuu mitä ylemmäksi mennään
Tuossahan se aika lailla tiivistettynä tulikin. Eli, tarvitsisin kipeästi tietoa vuorten olosuhteista. Siis, miten maisema muuttuu mitä ylemmäksi mennään, missä vaiheessa ehkä tarvittaisiin apuvälineitä vai onko vuorella kapeita polkuja joita pitkin kulkea jne. Googlesta yritin jo etsiä tietoa, mutta turhaan. Ehkä täällä olisi jollakulla aiheesta tietoa tai tietäisi sellaisen nettisivuston, josta tietoa löytyisi.
Kommentit (2)
Kiitos, tuosta oli kyllä suunnattomasti apua. Nyt ei kerran väliä ole, minkä maanosan vuoristo on kyseessä, koska itse olen kirjoittamassa fantasianovelliin vuoristokohtausta. Tietenkin tajusin liian myöhään, ettei minulla ole käryäkään minkälainen maisema vuoristossa on, paitsi tietysti huipulla, koska niistä löytyi kuvia.
Mutta iso kiitos vielä =)
Asun vuoristossa (Yhdysvaltain itäosassa, pohjoisessa) ja rakastan vaellella täällä. Jokainen vuori on kuitenkin erilainen. Toisten huipulle menee ihmisen muovaamia polkuja, toisten ei. Jos polku löytyy, yleensä apuvälineitä ei tarvita (ehkä joku sauva korkeintaan millä ottaa tukea tarvittaessa). Polut ovat harvoin sellaisia tasaisia mihin on totuttu suomalaismetsissä, yeensä ne ovat kovinkin kivisiä ja jopa lohkareisia. Saa ihan oikeasti kiipeillä ja tasapainoilla :)
Toisilla vuorilla on lähes paljas huippu jolla vain niukkaa kasvillisuutta, toiset ovat hyvinkin metsäisiä ylös asti. Tietty mitä korkeampi vuori, sitä paljaampi huippu :) Useiden vuorten rinteitä solisee alas puroja, jopa putouksia.
Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain apua... Jossain toisessa maanosassa (tai tämänkin mantereen länsiosassa) vuoret voivat olla tietysti ihan erilaisia, mutta näin täällä :)