Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaana olevat, aiotteko/oletteko ottaneet kausi-influenssarokotteen?

12.11.2010 |

Itsellä rv 28 ja ensi viikolla olis neuvola-aika, johon mennessä pitäis päättää, otanko rokotuksen vai en. Itseä pelottaa, onko rokotetta tutkittu tarpeeksi, jos vauvalle tulee jotain haittaa siitä. Itselläni on todettu raskausdiabetes, joten nyt sitä on kai tuplasti riskiryhmässä.

Mites muut olette päättäneet tehdä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita ei juuri tullut paitsi flunssainen olo pari päivää. Otin vuosi sitten niinikään raskaana ollessani sen "sikarokotteen" ja en huomannut mitään erityistä raskaudessa, vauvakin vaikuttaa olevan terve.

Vierailija
2/14 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään viikoilla 10+3. Oireita ei tullut ollenkaan. Neuvolasta suosittelivat rokotetta. Ajattelin, että on pienempi paha kun sairastuminen. Mun mielestä vau.fi sivuilla oli jotain infoa, että rokote olisi hyvin tutkittu ja turvallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausi-influenssa ei ole tähänkään asti iskenyt minuun ja olen ns. perusterve, joten olen ajatellut, että parempi saada vastustuskyky sairastamalla kuin rokotteella. Pelkään, että myöhemmin tauti iskee entistä pahempana, jos olen ottanut rokotteen. Mitään syytä moiselle pelolle ei luonnollisestikaan ole.

Sen sijaan sikainfluenssarokotteen otin viime keväänä, kun suunnittelin raskautta (jos niin voi sanoa...). Ajattelin, että parempi varmuuden vuoksi ottaa ennen raskautta, jottei rokote varmasti vaikuta sikiöön. Tuskin sillä kuitenkaan suurempaa merkitystä on, mutta itsellä on jotenkin turvallisempi mieli. Kyllähän niillä periaatteessa saattaa olla joitakin myöhemmässä iässä ilmeneviä vaikutuksia, vaikken kyllä usko, että rokotteista oikeasti tulee mitään pahempaa lapselle.

Vierailija
4/14 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikolla neuvolassa, jossa rokotetta tietysti tarjottiin, mutten ottanut sitä. Sain kyllä kuulla kunniani, joten varaudu siihen, jos päätät kieltäytyä.

Itse ajattelin myös, että enköhän taudista hengissä selviä jos sellaisen saan. En oikein luota noihin nopeasti kehitettyihin rokotteisiin, enkä ottanut sikapiikkiäkään viime syksynä.

Mielestäni on ok rokottaa tappavia tai pysyvästi vammauttavia tauteja vastaan (esim. polio), mutta kyllä muuten ihmiseloon kuuluu olla silloin tällöin sairaana. Vaikkei se hauskaa olekaan.

Kauntri 32 + 3

Vierailija
5/14 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään rokotetta yleensä ota kun en ole raskaana, vaikka toisaalta yhden perheenjäsenen vuoksi pitäisi.

Sikiöön vaikutukset ovat mm. suurentunut skitsofreniariski, ennenaikaisen syntymän tuomat ongelmat tai huono hapetus, jos äidillä jälkitautina keuhkokuume.

Tietysti kausi-influenssarokotteen teho kyseisenä vuonna kiertäviin viruksiin voi olla toisinaan huonokin.

Vierailija
6/14 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ajatellut ottavani sitä. täytyy kuunnella mitä neuvolantäti neuvoo :) en koe tarvetta tunkea itseeni mitään ylimääräisiä lääkeäineita varsinkaan jos kyseessä ei ole kausi-influenssaa kummallisempi juttu. en ottanut sikapiikkiäkään.

Laurau 19+5

Vierailija
7/14 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en kuulu mihinkää riskiryhmään! Meillä ainaki terkkari oli päätöksestä selvästi tyytyväinen.. Ei siis mitään läksytystä..

Vierailija
8/14 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin vuosi sitten raskautta suunnitellessa sika-piikin, ettei tarvitsisi raskaana ollessa ottaa.

Flunssat ovat minulla aina rankkoja hengitysteiden ahtauden vuoksi. Pelkään tosissani sairastuvani kausi-influenssaan eikä raskaana ollessa pysty käyttämään eden hieman oloa helpottavia lääkkeitä samalla tavalla kuin tavallisesti. Influenssarokotetta ei kuitenkaan saa ilman sika-osaa.

Viikkoja alkaa olla 30. Eli eikös vauvalla ole lähinnä kasvamista jäljellä, ei niinkään kehittymistä, johon rokote voisi ehkä haitallisesti vaikuttaa...

Hämmentävää ja pitäisi kohta päättää...

Vierailija
9/14 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteita, mutta influenssarokotteessa ei ole sellaisia. Vaikka raskaana oleva äiti olisikin ottanut esim. MPR- tai vastaavan rokotteen, se ei silti ole suositus keskeytykselle.

Raskaana oleva on automaattisesti riskiryhmässä.

10/14 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut viime talvena sika-rokotustakaan, kun en luottanut niin nopeasti väsättyyn rokotteeseen. Ja rokotteen seurauksista ei varmaan kukaan ole voinut välttyä kuulemasta... joten en aio ottaa kausi-influenssarokotettakaan.

Teen sen minkä voin välttyäkseni influenssalta mm. hyvällä käsihyhienialla. Tähän asti olen ottanut kausi-influenssa rokotteen 2 krt eikä ole eroa muihin talviin ollut sairastelussa.

Tiedän, että influenssa ei olisi masuasukkaan kannalta hyvä juttu, muttei rokotuskaan herätä viime talvisen jälkeen täyttä luottamusta.

Vierailija
11/14 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tämä kausi-influenssarokote ole eri kuin viimevuotinen sikainfluenssarokote? Tätä on kai annettu jo vuosia, raskaana olevillekin, jos on riskiryhmässä?

Vierailija
12/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat laittaneet samaan rokotteeseen pari yleisintä kausi-influenssaa sekä sen sikainfluenssan. Pelkkää kausi-influenssarokotetta ei siis ole saatavilla. Ja ainakin täällä meillä päin on nyt käytössä eri sika-rokote kuin se, jonka epäiltiin aiheuttavan lapsilla narkolepsiaa.

Ja itsekin yhä kahden vaiheilla...

Vierailija
13/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se, että tässä kausi-influenssarokotteessa ei ole käytetty sitä tehosteainetta, mikä oli "sikarokotteessa".

Kaikki kausi-influenssarokotteet kyhätään nopeasti, koska rokotteen pitää olla valmis jo loppuvuodesta, kun influenssa on lähtenyt taas Aasian suunnalta kiertämään maapalloa, saapuakseen tänne vuodenvaihteeseen mennessä. Nopeassa tahdissa ei siis ole mitään hirveän uutta, mutta ennen pandemiakohua siitä ei vain taidettu niin puhua.

14/14 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyhäämisestä vielä. Niin, olen siinä käsityksessä, että tuo sikavirus oli "uudentyyppinen"/merkittävästi erilainen virus kun sitten nämä kausi-influenssa -virukset ovat ymmärrykseni mukaan enempi toistensa kaltaisia, jolloin rokote ei poikkea niin paljoa edelisestä vuodesta kuin sikarokote. Näin ollen influenssarokotteen tekemiselle on olemassa jo jonkinlainen pohja. Saatanpa olla väärässäkin, mutta ainakaan influenssarokotteista en muista koskaan tulleen edes epäilyä moisista jälkiseuraamuksista. Olipa sitten niin tai näin, niin jätän rokotteen ottamatta.