Saako mielenterveyspotilas helposti lapsen normaalin tapaamisoikeuden?
Olen kamalassa tilanteessa. Mieheni on psyykkisesti sairas (psykoottinen) ja elämämme on todella vaikeaa. Hän ei hoida itseään ja kohtelee minua huonosti (henkisesti), lasta (4v.)onneksi hyvin (ainakin toistaiseksi)ja pystynyt hänestä tarpeen mukaan huolehtimaan.
Olen yrittänyt olla tukena, mutta alkaa tuntua, että mitta pian täynnä. Ainoa syy liiton kasassa pitämiselle on lapsen ja isän suhde. Tuntuu helpommalta, kun voi itse kontrolloida tilannetta. Pelkään, että joudun antamaan lapsen hänelle joka toinen viikonloppu.
Mies on avohoidossa, pari sairaalajaksoakin takana. Välillä parempia, välillä huonompia aikoja. Tietääkö joku, miten tällaisissa tapauksissa yleensä toimitaan? Saako isä normaalin tapaamisoikeuden vai voidaanko sitä jotenkin rajoittaa (esim. tapaamiset vain äidin luona)? Kuinka sairas ihmisen tulee olla, että rajoituksia tehdään?
Kommentit (2)
eikä hänen mielenliikkeitään juuri tiedä. Se pelottaa. Hänellä ollut/on vakavia todellisuuden vääristymiä. En luota häneen.
Pääosin olen itse huolehtinut lapsesta viimeiset puolitoista vuotta (miehen sairastumisesta asti) - mies hoitanut yksin lasta vain muutamia tunteja kerrallaan.
Mies ja lapsi toisilleen tärkeät. En missään nimessa haluaisi tuhota suhdetta. Mutta on vaikea ajatella tilannetta, missä en ikään kuin olisi taustalla seuraamassa, että kaikki menee hyvin.
Ap
niin miksi ihmeessä tapaamista pitäisi rajoittaa?
Sinun ja miehesi suhde on eri kuin miehesi ja lapsesi.