Nukkuuko jotkut yönsä putkeen?
Aloin yksi päivä miettimään olenko joskus nukkunut yöni heräämättä. Siis siitä kun nukahdan siihen kun aamu koittaa, että ei heräisi kertaakaan. Tekeekö joku niin? Muistelen tehneeni niin joskus ennen lapsia, mutta nykyään heräilen yöllä vaikkei minua varsin herätä mikään.
Muistanko väärin, heräileekö kaikki vai onko ihmisiä jotka nukkuu putkeen?
Kommentit (14)
Meillä lapset nyt 5v ja 7v. Molemmat alkoivat nukkumaan yönsä heräämättä 2kk:n iässä. Ainoastaan poikkeuksena kun ovat heränneet kesken unien on ollut tilanteet kun ovat olleen sairaina. Joskus nuorempi on myös tullut keskellä yötä meidän vanhempien sänkyyn, mutta siihenkään en ole aina herännyt. Todennut vaan aamulla että on siinä vieressä. Joten minä ainkain nukun lähes poikkeuksetta.
Huonounisuus alkoi, kun tapasin nykyisen puolisoni kauan sitten. On niin älytön kuorsaamaan. Ja unikatkot jatkui lasten saamiseen ja edelleen heräilen, vaikka lapset nukkuukin yöt. Ärsyttävää!
Varsinkin silloin, kun mies on työmatkalla, eikä kuorsaa, potkiskele tai juttele unissaan siinä vieressäni...
Mutta nyt vanhemmiten unihäiriöt alkavat yleistyä minullakin: välillä herään "ei mihinkään", ja saatan olla keskellä yötä pirteä kuin peipponen vaikka olen nukkunut vasta 3 tuntia. Sitten saatankin valvoa kahdesta kolmeen tuntiin, ja nukahtaa aamun sarastaessa. Sellaiset yöt harmittavat, ja aamulla on olo, kuin olisi krapulassa. Vaan minkäs teet, onhan se edes hyvä, kun jotkut yöt menevät "häiriöttä"!
Lapset herättelivät pienempinä, mies kuorsaa, ja minusta on tullut herkkäuninen ja heräilen.
ennen lasten saamista helposti 8-10h heräämättä. Nykyään ei onnistu kuin max 3h ja sitten herätys, joko lapsi, koira, tai muuten vaan.
olen herännnyt kerran yössä vessaan. Näin siis on ollut jo ennen lapsista/raskauksista johtuvia yöherätyksiä.
Joskus saatoinn nukkua koko yön putkeen, mutta harvemmin. Ja vastaavasti joskus heräsin useammin.
Minulla on aivan uskomattomat unenlahjat, joita unettomat kadehtii. Nyt ei tarvi kadehtia sillä mies on hyvin herkkäuninen eikä kärsi mitään ääntä viereltään, edes syvää hengitystä ja herättelee minua sen vuoksi öisin. Hengitän syvään nukkuessa ja vaihdan asentoa tosi vähän, tiedän kun herään aina kun muutan asentoani.
Lapsi kiipeää pari kertaa yössä viereen, potkii ja kiilaa minut lattialle, vauva syntyy kohta ja alkaa yöheräämiset. Mies myös kuorsaa. Voi kun joskus saisi nukkua taas kunnolla toisten häiritsemättä, mutta en ole saanut enää nukkua siten liki kymmeneen vuoteen.
Nykyisin herään monta kertaa yössä. Unen laatu on jäänyt (ilmeisesti pysyvästi?) huonoksi kuopuksen jälkeen.
Ja tulokset kyllä näkyvät - tarvitsisin tosiaankin sen 9-10 tuntia kunnon unta, että olisin minkäänlaisessa toimintakunnossa...
nukkuu välillä kaikki koko yön putkeen, äiti, isä ja vähän yli 1v lapsi. Välillä lapsi tietysti herättää yöllä, se on kai ihan tavallistakin noin pienillä lapsilla.
Herään aina aamuyöstä ja ikää mulla 45v.
Syvä ja pitkä yöuni pitää virkeänä koko päivän.
Mutta lasten saamisen jälkeen meni kyllä useampi vuosi ennnenkuin tähän taas opin. Lapset nyt teinejä.