Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto, voiko pankki laittaa lainan myös minun nimiini...

Vierailija
09.11.2010 |

Mieheni haki pankista lainaa, joka on nyt MINUN allekirjoitustani vaille myönnetty. Siis kun käyn raapimassa nimen paperiin, rahat tulevat tilille.

Minä en ole missään vaiheessa ollut lainaa hakemassa eikä mieheni ole pyytänyt lainaa MEILLE vaan hänelle itselleen.

En nyt tarkoita, ettenkö allekirjoittaisi paperia, se on meidän molempien yhteiseksi hyväksi. Mutta mistäs esim. herra Nordea voi tietää, vaikka olisin mikä syyntakeeton kahelirouva tahansa????

Voiko noin muka tehdä... tai siis näköjään voi, mutta onko yleinen käytäntö? Onneksi ei sentään kukaan saa toisen tietämättä sitä lainaa, kun sentään nimen vaativat!

Ihan vaan mielenkiinto heräsi pankkiasioita kohtaan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin on oikein mukavaa, ettei aviopuoliso voi mennä ottamaan lainoja, joista vaimo ei tiedä.

Tiedänpä tapauksen, jossa mies kuoli ja vaimo kuuli vasta sitten lainoista (kotuullisen mittavista), jotka oli otettu harraste-autotoimintaa varten. Nämä velat oli sitten perikunnan varoista maksettava. Samaan syssyyn kävi ilmi, että henkivakuutusta ei oltu hoidettu ja vaimo jäi ilman henkivakuutusrahoja...

Minä ainakin haluan tietää kaikista raha-asioita, mitkä mitenkään koskevat tai sivuavat minua.

Vierailija
2/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi hakee itselleen.

MUTTA jos yhteisesti omistamaanne omaisuutta käytetään lainan vakuutena, niin sitten tietysti sinun pitää mennä se allekirjoittamaan. Samoin, jos olet takaajana.

Toisin sanoen, epäilen että et ole allekirjoittamassa sitä lainapaperia lainan saajana, vaan takaajana (tai takuuna käytetun omaisuuden, esim. asunnon osaomistajana).

Normaalia se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos et hyväksy et allekirjoita jos taas hyväksyt allekirjoitat....

Kyllähän se henkilökohtainen velka vähennetään aina pois omaisuudesta ihmisen kuoltua, oli laina sitten yhteinen tai yksin otettu!

vert. otat lainan 10 000 €, sinulla on omaisuutta puolison kanssa 50 000 eli kuolleen osuus 25 000 laina pois jää jäljelle muihin kuluihin 15 000, hautakulut, muut velat on PERINTÖ JOKA JÄÄ JÄLJELLE! Oli sitten takaajia tai ei.

Vierailija
4/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi hakee itselleen. MUTTA jos yhteisesti omistamaanne omaisuutta käytetään lainan vakuutena, niin sitten tietysti sinun pitää mennä se allekirjoittamaan. Samoin, jos olet takaajana. Toisin sanoen, epäilen että et ole allekirjoittamassa sitä lainapaperia lainan saajana, vaan takaajana (tai takuuna käytetun omaisuuden, esim. asunnon osaomistajana). Normaalia se on.

On meillä yhteinen talo...

Kiitos!

Vierailija
5/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman, että sinulle ilmoitetaan yhtikäs mitään. Niin siinä tapauksessa, että miehesi yksin omistama omaisuus (esim. sijoitukset, säästöt) riittävät takuuksi.

Eli mikään laki ei vaadi automaattisesti tiedottamasta puolisolle lainoista. Vain, jos puolison osaomistamaa omaisuutta käytetään lainan vakuutena tai puoliso takaa lainaa.

-3-

Vierailija
6/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies ei maksa lainaa, sinä menetät kodin.

Vierailija
7/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tarkoita, ettenkö allekirjoittaisi paperia, se on meidän molempien yhteiseksi hyväksi.

Ymmärrän hänen kysyvän asiaa periaatteellisella tasolla.

-3-

Vierailija
8/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on just hakemassa meille lainaa, enkä mä siellä pankissa ravaa. Käyn sitten nimen kirjoittamassa kuin sen aika tulee.

Miten pankin pitäisi ap:n mielestä toimia?

Vierailija
9/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laina on sinun ja miehesi. Jos allekirjotat sen paperin, niin myös vastaat silloin tarvittaessa yksin siitä lainasta. Siis jos miehesi ei pysty maksamaan pankki voi periä myös kokolainan sinulta!

Vierailija
10/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies ei maksa lainaa, sinä menetät kodin.

Moikka!

Vierailija
11/11 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tarkoita, ettenkö allekirjoittaisi paperia, se on meidän molempien yhteiseksi hyväksi.

Ymmärrän hänen kysyvän asiaa periaatteellisella tasolla. -3-

Ehkä maailma vain tarvitsee umpihölmöjä (johonkin)!

t. ap

Enkä nyt muista enää mitä kaikkia kommentteja oli tullut, mutta asiaani sain vastuksen ja kaikki on ok.

Harvoin olen lainaa ottanut (vain asuntoon, joten kaikki on niin vierasta), ehkä siis siksi en osannut ajatella asiaa järkevästi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi