Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä?Ekaluokkalainen valehteli opettajalle,

Vierailija
09.11.2010 |

että hänen ukkinsa on kuollut, minun isäni! Sain eilen tietää, kun koulukvaerin äiti tuli kysymään vointini, sillä hänen tyttärensä oli kertonut, tää tyttöni oli opettajalle kertonut, että hänen ukkinsa on kuollut. Opettaja oli tietenkin lohsduttanut ja lähettänyz minulle osaanotot myös. Otin asian puheeksi eilen illalla ja tyttö sitten myönsi asian ja kertoi, että oli tosiaan näin tehnyt ja kertonut opettajalle.

Aikamme keskusteltua, sain "puristettua" syyn ulos - hän halusi opettajalta kuulla jotain mukavaa ja saada huomiota - sillä hänestä tuntuu ettei opettaja tykkää hänestä. Hänelle oli tullut vaan tällänen idea yht'äkkiä.

Sanoin tytölle, että olen todella vihainen ja pettynyt - ja valehtelua meillä ei sulateta ja etenkin vielä näin karmeasta asiasta. Pyysin tyttöä miettimäänn mitä on tehnyt ja mikä hänen itsestään mielestä olisi tähän hyvä rangaistus?

Itse ajattelin, mennä opettajalle kertomaan, että tyttö on valehdellut, entä kerronko syyn kuten tyttö sanoi?

Mitä tekisit itse tilanteessa ja mikä mielestäsi paras tapa hoitaa asia sekä tytön & että opettajan kanssa?

Itselläni ajatukset vielä sekaisin koko asiasta - tapahtui eilen illalla. Mun tekisi mieli pistää tyttö itse kertomaan opettajalle - siinä olisi rangaistus ja sovitus samassa. En tiedä vain miten asian käytännössä toteuttaa, ilman muiden korvia ja tytön nolaamista.

Kiitos siskot kaikista mielipiteistä etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita yksin kertomaan. Mutta kyllä nyt olis vanhempainvartti opettajan kanssa paikallaan, koska lapsi tarvitsee niin paljon huomiota opelta, että keksii noin katalan keinon. Kerrotte lapsen kanssa yhdessä, että tarina ei ole tosi.

Vierailija
2/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin itse kertoisin opettajalle, kertoisin yös syyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot niinku asiat ovat kasvotusten. pyydät opettajaa vaikka välitunnilla/koulun jälkeen kahdenkeskiselle juttelutuokiolle ja kerrot, että tyttö tunsi ettei häntä oteta huomioon tarpeeksi ja keksi tuollaisen valheen. voit pahoitella päälle, sillä mielipahaa varmasti tuollainen aiheuttaa mutta voitte samalla myös pohtia miten tästä eteenpäin.

Vierailija
4/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saako sultakaan positiivista huomiota tarpeeksi, ni miks vielä lisää rangaista tätä lasta, joka oikeesti on vielä pieni? Tossa iässä tulee välillä puhuttua mitä sattuu, muisteles vaan omaa lapsuuttas, et valehdellut yhtään, vai?

Vierailija
5/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä tapaaminen open kanssa johon tulee myös lapsi mukaan. Tapahtumassa pitää ottaa myös syy huomioon, tuollainen valehtelu on todella radikaali keino saada myönteistä huomiota (jota tyttö ei siis oman kokemuksensa mukaan lainkaan saa opelta). Asia puheeksi kaikin puolin.

t. ope itsekin

Vierailija
6/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaan, mikä sun isässä oikein on kun suhtaudut tähän juttuun noin tunnepitoisesti?

Vierailija
7/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ope ei tajua/osaa antaa positiivista palautetta/huomioita oppilailleen. Se on kyllä tosi tärkeää varsinkin koulutaipaleen alussa. Kyllä muutenkin, mutta varsinkin nyt ekalla.

Mä huomasin meidän ekan opesta, että ainakin vanhempainillassa tyyli oli lähinnä moittiva, väheksyvä, joilla lasten asioista puhuttiin. Ei montaa positiivista asiaa tullut vanhempien korviin ekaluokkalaisista. Voin siis uskoa, että meidän pojat ope ei ainakaan osaa positiivisen palautteen antoa.

Vierailija
8/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisis lapsen kanssa kahdestaan kertomaan koulun jälkeen. siksi koulun jälkeen koska asiasta saisi keskustella iha ilman keskeytylsiä esim. et muut lapset tulee välitunnilta. kun lapsi on mukana niin lapsi huomaa että valehtelusta jää kiinni ja sitten asia pitää selvittää. lapsi myös saisi kertoa itse että miksi näin kertoi. jos menet yksin niin lapsi pian ajattelee että saa valehdella ja äiti selvittää aina asian...

Vierailija
9/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ope ei tajua/osaa antaa positiivista palautetta/huomioita oppilailleen. Se on kyllä tosi tärkeää varsinkin koulutaipaleen alussa. Kyllä muutenkin, mutta varsinkin nyt ekalla. Mä huomasin meidän ekan opesta, että ainakin vanhempainillassa tyyli oli lähinnä moittiva, väheksyvä, joilla lasten asioista puhuttiin. Ei montaa positiivista asiaa tullut vanhempien korviin ekaluokkalaisista. Voin siis uskoa, että meidän pojat ope ei ainakaan osaa positiivisen palautteen antoa.

luokat on suuria. Lähes jokaisella luokalla on eritystä tulea tarvitsevia lapsia tai muuten vaan häiriköitä ja huomionkipeitä. Uskon, että useimmat opettajat tekevät parhaansa. Tässä tulee vanhempien vastuu positiivisen palautteen ja huomion antamisena. Kun lapsi saa kotona vanhemmiltaan riittävästi aikaa ja tukea sekä huomiota ei hänen sitä tarvitse opettajalta hakea ainakaan negatiivisin keinoin.

Vierailija
10/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäisin lastani enää valehtelemasta ja se siinä.

Jos open kanssa joskus tulisi puhetta, sanoisin miten asian laita on mutta en varmaan opettajalle paljastaisi lapseni valehdelleen. Se voisi olla haitallistakin kun ei yhtään tiedä miten ope sen käsittäisi. Olisi ikävää jos ope jäisi siihen uskoon, että lapseni on valehtelija.

Vierailija
11/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä eräs tyttö valitti opettajalleen samasta syystä, miten äiti vaan huutaa ja isoveli kiusaa - eikä asia tosielämässä ihan niin ollut.

Laitat opettajalle vaan asiallisen viestin, että tytölle kävi nyt tällainen fiba. Ja sanot tyttärellesi, että tällaisilla asioilla ei kannata leikkiä.

Vierailija
12/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole sanonut, ettenkö itse olisi valehdellut koskaan, mutta en tasan tarkkaan ole valehdellut kenenkään läheisen kuolemasta ja tämä mielestäni on myös aika tärkeä pointti asiassa.

Tyttö saa valatavasti huomiota meiltä ja myös positiivista - on ainoa lapsi, eli keskipisteenä aika paljon. Uskonkin, että se voisi olla myös osa syytä - sillä tarhassa tottui hoitajien huomioon ja siellä vielä sai istua sylissä yms. Koulumaailmassa asia tottakai eri - eikä opettaja tietenkään voi samanlaista huomio oppilaille antaa.

Aion mennä yhdessä tytön kanssa opettajan luo ja kertoa asiasta ja myös yrittää puhua syystä. Toivottavasti asia selviää sillä ja että opettaja ymmärtää ja ei ota asiaa "väärin". Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

Vierailija
13/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytön on vaikea kestää, ettei olekaan luokassa keskipisteenä. Tiukka puhuttelu ja tieto kouluuun.

t. tuo aiempi ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi