Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät kirkosta eroajat, oletteko valmiit luopumaan kirkollisista vapaapäivistä?

Vierailija
08.11.2010 |

Juuri vietimme Pyhäinpäivää; sitten on joulu, juhannus, pääsiäinen, helatorstai, loppiainen..

Nämä kaikki kuuluvat kirkollisiin vapaapäiviin.

Jos ihmiset alkavat joukolla eroamaan kirkosta, tuleeko eteen tilanne, jolloin valtio ja kirkko erotetaan toisistaan? Silloin menetetään myös tällaiset kaikille vapaat kirkkopyhät!

Toisinsanoen, sinä kirkosta eroaja: mitä pidät ajatuksesta, että nämä vapaat muuttuvatkin normaaleiksi työpäiviksi?

Sunnuntaikin on Raamatun mukainen lepopäivä, josta siis maksetaan työssä erillistä korvausta. Oletko valmis luopumaan tästäkin? Työviikosta tulisi 7 päiväinen, kaikki päivät samanarvoisia?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikiää? Tästä on niiiin monet kerrat tällä palstalla keskusteltu. Mulle olis ihan sama, jos nykyiset palkalliset vapaapäivät voisi pitää valinnaisesti jonain muuna haluamanaan aikana. Se taas, että kirkkoon kuuluvat/tapakristityt whatever saisivat enemmän vapaapäiviä tai suuremmat sunnuntai/pyhäpäiväkorvaukset, kuin kirkkoon kuulumattomat/uskonnottomat ei kävisi, koska korotetut korvaukset kustannetaan työn t u o t o s t a, ei kirkollisveroista. Ap:n logiikallahan minulle pitäisi sitten maksaa korotettua korvausta tiettynä "Spagettihirviön ilmestyspäivänä" joka olisi minulle pyhä ja erikoiskorvaukseen ei Ap:lla olisi mitään oikeutta:)

Vierailija
42/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vietimme Pyhäinpäivää; sitten on joulu, juhannus, pääsiäinen, helatorstai, loppiainen..

Nämä kaikki kuuluvat kirkollisiin vapaapäiviin.

pyhäinpäivä: jos joltain kysytään mikä päivän merkitys on, eiköhän se ole vainajien muistelu, eikö pakanat saa kunnioittaa edesmenneitä sukulaisiaan jne?

joulu: joulun aikaan on talven juhlaa jo vietetty ennen kuin kristinusko rantautui suomeen (ja samoihin aikoihin vietetään muidenkin uskontojen juhlia), joulu, ja monet sen perinteet tulevat ihan muusta kuin kristinuskosta, joulu on meidän kulttuuriin liittyvä perinnejuhla.. (ja eihän se jeesuskaan oikeasti syntynyt jouluna, kuten ei ajanlaskun alussakaan...

juhannus: ei ole missään nimessä kirkollinen juhla, tämä keskikesän juhla mikä suomen kulttuuriin liittyy on kaikkea muuta kuin kirkollinen. Toki kirkko on sinne jonkun oman ihmeellisen palvomisjuhlansa lisännyt, mikä on täysin ymmärrettävää, koska aina ei suomessa ole ollut niin suotavaa juhlia pakanajuhlia, ja eihän kirkko olisi pystynyt estämään koko suomen kansaa viettämästä juhannusta..

Pääsiäinen: aika uskonnollinen ja kirkkoon liittyvä juhla, tosin noita perinteet tuskin kirkosta tulevat? muu merkitys kai kevään ja peltotöiden jne. aloittamisen juhla, karjat päästetään laiduntamaan ja niitä suojellaan taikauskolla pedoilta jne..

helatorstai: kirkon juhla

loppiainen: mikä kirkko juttu tähän liittyy, en tiennyt että siinä on joku kirkkoon liittyvä?

ja sunnuntai: luuletko että niissä maissa jossa kristinudko ei ole valtaväestön uskonto, ei ole vapaapäiviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Mulimien vakaumusta vastaan loukkaus pitää ALKO kiinni jouluna. Joutuvat järjestämään elämänsä juutalaisten paimentolaisten ikivanhojen kansansatujen mukaan.

Vierailija
44/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siksi että saa lomapäiviä??? Niillä verorahoilla sietääkin olla pari pvää vapaata...ja taas niillä säästöillä jotka saa kun eroaa eikä maksa kirkolle voipi pitää sen muutaman päivän palkatontakin :).

Vierailija
45/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyshän ei koskenut sitä mistä nykyiset kirkolliset juhlapäivät ovat peräisin vaan sitä olisitko kirkoon kuulumaton valmis luopumaan niistä ja tekemään silloin normaalisti töitä (sikäli, kun sattuisivat arkena olemaan) - ilman mitään lisäkorvauksia.

Meidän työpaikalla aloitettiin joulun ja vuodenvaihteen työvuorojen jakaminen, josta syntyy joka vuosi kunnon vääntö. Kukaan ei haluaisi "saada" tiettyjä työvuoroja ja periaatteessa niiden pitäisi ollakin kiertäviä. Mutta käytännössä minä kolmen pienen lapsen äiti olen joutunut kahtena viime jouluna olemaan töissä, kun eräät ovat osanneet "järjestää" työvuorot itselleen mieluisaksi. Nyt viime aikoina muutama työkaveri on kailottanut kirkosta eroamistaan ja jaksanut jauhaa aiheesta jo ihan riittävästi. Joten kun meillä oli viimeksi osastopalaveri (jossa kysyttiin toiveita työvuoroista ko. ajankohtaan), niin sanoin, että onneksi tänä vuonna ei taida olla ongelmia joulupyhien työvuorojen jakamisessa, koska kirkkoon kuulumattomat kai eivät vietä jouluakaan tai ei sillä heille varmaan ole mitään varsinaista merkitystä. Eli heille lienee sama olla töissä, että minä voisin rauhassa perheeni kanssa keskittyä joulun sanomaan. Sanoin kyllä myös sen, että kaksi viimeisintä joulua olen töissä ollut, joten oletan että en näe omaa nimeäni jouluaaton kohdalla...

Vierailija
46/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entä lasten päiväkerhot,koululaisten iltapäiväkerhot, leirit ja muu mukava jota seurakunta järjestää...? Jos tapahtuu katastrofi ym. niin jo on taas kirkkoon ja diakonien luo tulijoita...

Vierailija
47/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entä lasten päiväkerhot,koululaisten iltapäiväkerhot, leirit ja muu mukava jota seurakunta järjestää...? Jos tapahtuu katastrofi ym. niin jo on taas kirkkoon ja diakonien luo tulijoita...

Vierailija
48/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyshän ei koskenut sitä mistä nykyiset kirkolliset juhlapäivät ovat peräisin vaan sitä olisitko kirkoon kuulumaton valmis luopumaan niistä ja tekemään silloin normaalisti töitä (sikäli, kun sattuisivat arkena olemaan) - ilman mitään lisäkorvauksia.

Meidän työpaikalla aloitettiin joulun ja vuodenvaihteen työvuorojen jakaminen, josta syntyy joka vuosi kunnon vääntö. Kukaan ei haluaisi "saada" tiettyjä työvuoroja ja periaatteessa niiden pitäisi ollakin kiertäviä. Mutta käytännössä minä kolmen pienen lapsen äiti olen joutunut kahtena viime jouluna olemaan töissä, kun eräät ovat osanneet "järjestää" työvuorot itselleen mieluisaksi. Nyt viime aikoina muutama työkaveri on kailottanut kirkosta eroamistaan ja jaksanut jauhaa aiheesta jo ihan riittävästi. Joten kun meillä oli viimeksi osastopalaveri (jossa kysyttiin toiveita työvuoroista ko. ajankohtaan), niin sanoin, että onneksi tänä vuonna ei taida olla ongelmia joulupyhien työvuorojen jakamisessa, koska kirkkoon kuulumattomat kai eivät vietä jouluakaan tai ei sillä heille varmaan ole mitään varsinaista merkitystä. Eli heille lienee sama olla töissä, että minä voisin rauhassa perheeni kanssa keskittyä joulun sanomaan. Sanoin kyllä myös sen, että kaksi viimeisintä joulua olen töissä ollut, joten oletan että en näe omaa nimeäni jouluaaton kohdalla...

joulua vietäkään vaan sydäntalven juhlaa (jona joulu tunnettiin ennen kristinuskoa). Eli yhtälainen oikeus hänelläkin on sen viettoon kuin sinulla joulun.

Vierailija
49/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä eroon kun kaikki muutkin eroo. terv. tapakristitty, joka kuuluu kirkkoon, koska lasten kerhot on kivoja ja koulun syyslomilla srk järjestää mukavia leirejä ja ristiäiset ja kirkolliset häät ja joulukirkko on mulle tärkeitä

Todella moni tuttuni erosi kirkosta nyt tuon buumin aikana ja järjestäen syy oli kyllä se, etteivät he olleet asiaa edes ajatelleet aiemmin...eli kuinka paljon rahaa vuodessa menee hukkaan jne. Yksikään eronnut ei ole uskossa. Joten mitään syytä ei ollut kirkkoon jäädä. Moni erosi ennen kuin tuloi edes tietoon että kyseessä on jokin buumi, joten laumasieluisuudesta nyt ei voi syyttää.

Vierailija
50/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyshän ei koskenut sitä mistä nykyiset kirkolliset juhlapäivät ovat peräisin vaan sitä olisitko kirkoon kuulumaton valmis luopumaan niistä ja tekemään silloin normaalisti töitä (sikäli, kun sattuisivat arkena olemaan) - ilman mitään lisäkorvauksia. Meidän työpaikalla aloitettiin joulun ja vuodenvaihteen työvuorojen jakaminen, josta syntyy joka vuosi kunnon vääntö. Kukaan ei haluaisi "saada" tiettyjä työvuoroja ja periaatteessa niiden pitäisi ollakin kiertäviä. Mutta käytännössä minä kolmen pienen lapsen äiti olen joutunut kahtena viime jouluna olemaan töissä, kun eräät ovat osanneet "järjestää" työvuorot itselleen mieluisaksi. Nyt viime aikoina muutama työkaveri on kailottanut kirkosta eroamistaan ja jaksanut jauhaa aiheesta jo ihan riittävästi. Joten kun meillä oli viimeksi osastopalaveri (jossa kysyttiin toiveita työvuoroista ko. ajankohtaan), niin sanoin, että onneksi tänä vuonna ei taida olla ongelmia joulupyhien työvuorojen jakamisessa, koska kirkkoon kuulumattomat kai eivät vietä jouluakaan tai ei sillä heille varmaan ole mitään varsinaista merkitystä. Eli heille lienee sama olla töissä, että minä voisin rauhassa perheeni kanssa keskittyä joulun sanomaan. Sanoin kyllä myös sen, että kaksi viimeisintä joulua olen töissä ollut, joten oletan että en näe omaa nimeäni jouluaaton kohdalla...

että sun mielestä perheet joissa ei juhlisteta jeesuksen syntymää voivat olla yhtälailla töissä. Kuule, melko suuri osa perheistä nykyään juhlii jotain aivan muuta kuin jeesusta! Onneksi et ole meidän osastolla... :)

Vierailija
51/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyshän ei koskenut sitä mistä nykyiset kirkolliset juhlapäivät ovat peräisin vaan sitä olisitko kirkoon kuulumaton valmis luopumaan niistä ja tekemään silloin normaalisti töitä (sikäli, kun sattuisivat arkena olemaan) - ilman mitään lisäkorvauksia. Meidän työpaikalla aloitettiin joulun ja vuodenvaihteen työvuorojen jakaminen, josta syntyy joka vuosi kunnon vääntö. Kukaan ei haluaisi "saada" tiettyjä työvuoroja ja periaatteessa niiden pitäisi ollakin kiertäviä. Mutta käytännössä minä kolmen pienen lapsen äiti olen joutunut kahtena viime jouluna olemaan töissä, kun eräät ovat osanneet "järjestää" työvuorot itselleen mieluisaksi. Nyt viime aikoina muutama työkaveri on kailottanut kirkosta eroamistaan ja jaksanut jauhaa aiheesta jo ihan riittävästi. Joten kun meillä oli viimeksi osastopalaveri (jossa kysyttiin toiveita työvuoroista ko. ajankohtaan), niin sanoin, että onneksi tänä vuonna ei taida olla ongelmia joulupyhien työvuorojen jakamisessa, koska kirkkoon kuulumattomat kai eivät vietä jouluakaan tai ei sillä heille varmaan ole mitään varsinaista merkitystä. Eli heille lienee sama olla töissä, että minä voisin rauhassa perheeni kanssa keskittyä joulun sanomaan. Sanoin kyllä myös sen, että kaksi viimeisintä joulua olen töissä ollut, joten oletan että en näe omaa nimeäni jouluaaton kohdalla...

että sun mielestä perheet joissa ei juhlisteta jeesuksen syntymää voivat olla yhtälailla töissä. Kuule, melko suuri osa perheistä nykyään juhlii jotain aivan muuta kuin jeesusta! Onneksi et ole meidän osastolla... :)

mutta kummasti parin suulainta "ämmää" hiljeni. Sen verran siinä kuitenkin on mielestäni ajatusta, että joillekin perheille joulu on edelleen kirkollinen juhla. Suurimmalle osalle joulu on pelkkää kaupallista hurmosta enkä näe mitään syytä miksi se olisi vakaumusta painavampi syy välttää joulun juhlapyhien työvuorot.

41

Vierailija
52/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kummasti parin suulainta "ämmää" hiljeni. Sen verran siinä kuitenkin on mielestäni ajatusta, että joillekin perheille joulu on edelleen kirkollinen juhla. Suurimmalle osalle joulu on pelkkää kaupallista hurmosta enkä näe mitään syytä miksi se olisi vakaumusta painavampi syy välttää joulun juhlapyhien työvuorot. 41

perusteita olla vapaalla jouluna. Mutta kun sun viestistä sai sellaisen kuvan että kirkkoon kuuluvat olisivat etuoikeutetussa asemassa silloin kuin vapaita suunnitellaan joulunpyhille. Itsekin olen monet joulut ollut töissä vaikka eikä jeesuksella ole meidän joulun kanssa mitään tekemistä, mutta katson että uskoni joulupukkiin on minulle ihan yhtä lailla peruste saada viettää talven ihaninta júhlaa perheeni kanssa.

Vierailija
53/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei meillä ole paljon aihetta valittaa, vaikka muutama kristillinen vapaa pv menisikin.

Vierailija
54/57 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaisten mielestä....Mä kyllä luulin, että se on valtio, joka mun palkan maksaa.

Vierailija
55/57 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi tällaista arvannut aiheuttavani kutittamalla vähän kielen ja mielen kantimia taannoin avauksellani!

Mutta hyvä te kaikki osallistuneet, mahtavaa miten reippaasti kommentoitte asiaa. Yksi juttu vaan pistää kuin tikku silmään: Miten niin monet teistä on suvaitsemattomia?!? Maassa maan tavalla ja Suomessa se tarkoittaa mm. sitä, että jokaisella on uskonnon ja mielipiteen vapaus. Jos joku haluaa uskoa kirkon oppeihin, antakaa uskoa ja elää sen mukaan. Mistä se on teiltä pois?!?

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :)

Vierailija
56/57 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
57/57 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vietimme Pyhäinpäivää; sitten on joulu, juhannus, pääsiäinen, helatorstai, loppiainen.. Nämä kaikki kuuluvat kirkollisiin vapaapäiviin.

pyhäinpäivä: jos joltain kysytään mikä päivän merkitys on, eiköhän se ole vainajien muistelu, eikö pakanat saa kunnioittaa edesmenneitä sukulaisiaan jne? joulu: joulun aikaan on talven juhlaa jo vietetty ennen kuin kristinusko rantautui suomeen (ja samoihin aikoihin vietetään muidenkin uskontojen juhlia), joulu, ja monet sen perinteet tulevat ihan muusta kuin kristinuskosta, joulu on meidän kulttuuriin liittyvä perinnejuhla.. (ja eihän se jeesuskaan oikeasti syntynyt jouluna, kuten ei ajanlaskun alussakaan... juhannus: ei ole missään nimessä kirkollinen juhla, tämä keskikesän juhla mikä suomen kulttuuriin liittyy on kaikkea muuta kuin kirkollinen. Toki kirkko on sinne jonkun oman ihmeellisen palvomisjuhlansa lisännyt, mikä on täysin ymmärrettävää, koska aina ei suomessa ole ollut niin suotavaa juhlia pakanajuhlia, ja eihän kirkko olisi pystynyt estämään koko suomen kansaa viettämästä juhannusta.. Pääsiäinen: aika uskonnollinen ja kirkkoon liittyvä juhla, tosin noita perinteet tuskin kirkosta tulevat? muu merkitys kai kevään ja peltotöiden jne. aloittamisen juhla, karjat päästetään laiduntamaan ja niitä suojellaan taikauskolla pedoilta jne.. helatorstai: kirkon juhla loppiainen: mikä kirkko juttu tähän liittyy, en tiennyt että siinä on joku kirkkoon liittyvä? ja sunnuntai: luuletko että niissä maissa jossa kristinudko ei ole valtaväestön uskonto, ei ole vapaapäiviä?

kuin tämä kirjoittaja? Ei voi! En jaksa käydä jokaista kohtaa läpi, mutta esikoululaisetkin tietävät, että loppiaisena itämaan tietäjät saapuivat Betlehemiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi