Onko joku hionut puulattian?
Ajattelin että olis kiva laittaa vanha kamala uudeksi!
Mies ei ole innostunut hommasta ja lähtee reissuun niin miten mahtaa käydä jos ottaa ideasta vaarin ja tarttuu hommaan?
Jos siirrän huonekalut pois ja jollain hion pinnan jollain hiomalaitteella.
Sitten vaan lakka tai vaha pintaan?
Innostakaa!!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kivimateriaalit ovat lujia ja edullisia ylläpitää. Lattian hionnan ammattilaiset: http://www.kiiltohionta.fi/lattian_hionta
Nostit sitten 5 vuotta vanhan langan?
Helppo homma: työ tekijäänsä neuvoo!
Olisi kiva tietää miten tuossa hiomahommassa kävi. Ap ei sitten ikinä palannut kertomaan.
Mitenkähän tuolle aloittajalle kävi? Miksi nuo kivilattiat on tuohon ympätty. Niissä käytetään eri metodia kuin puulattioiden hionnassa.
Oletko paljonkin hionut puulattioita?
Puulattia menee helposti pilalle tottumattoman hiojan käsissä.
Minä kysyin neuvoa vanhalta rakennusmieheltä. Vuokrattiin iso kone.
Aikaa meni paljon. Reunat hiottiin pienellä käsikoneella.
Muista hioa puun syiden mukaan.
Tuollaiset hommat kannattaa tehdä kesällä, kun voi tuulettaa lakan käryjä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin käsihiomalaitteella kiskasta ton huoneen! :D
Varmaan laudanlevynen on se laite ja ikkunoita sillä putsannu nopsaan.
Äidille tossa soittelin ja hän sanoi lähtevänsä mukaan.
Tyhjätään huone, toinen viihdyttää lapsia yläkerrassa ja vuoronperään käydään lattia läpi.5,25*4,20 olis huoneen mitat. Yksi iso huone. Ainoastaan takan edusta on murheenkryyni. Pelti pitää poistaa mutta sen saa varmaan nakuteltua takasin.
Minulle riittää että sen ehtii hiomaan ja lakkaamaan kerran ennenkö mies tulee kotiin. Mies varmasti tykkää kun homma on enää viimeistelyä vaille!
Sittenhän se on ikävä jos ihan vaiheessa ja joka paikka pölyssä.. ;)Ikkunoita/ovia hiomassa on ollut imuri vieressä pölisemässä ja kerran olen lakannut puulattian mutta pinta-ala oli pienempi pari neliötä.
Meillä mies olisi vaihtamassa koko lattian pois mutta itse toivoisin kokeilemani sormien likaamista..
Ammattilaisia en halua käyttää koska tykkään kokeilla itse.Tarttee tänään heti käydä kurkkimassa vaikka vahapurkkien kylkiä kun on mies saatettu lentokentälle. :D
Ap
Okei, siitä vaan.
Muista kuitenkin, että joudut sitten katselemaan niitä kuoppia ym. jälkiä lattiassa ja toteamaan joka päiivä, että olisi kannattanut ottaa ammattilainen tekemään se.
Terveisin, nimimerkki itse tein ja nyt harmittaa, lopputulos ei todellakaan viehätä silmää. Ensi viikolla tulee ammattilainen pelastamaan, mitä pelastettavissa on.
Onnistuu hyvin käsihiomakoneella jos ei tarvi koloja tasata vaan saa jäädä vanhan ja elämää nähneen näköiseksi! Meillä vedettiin lakattu keittiön puulattia käsihiomakoneella ja maalattiin päälle uulan harmaalla lattiamaalilla. Öljymaalin kuivumisaika on pidempi kuin mitä teillä on aikaa eikä huonekaluja saanut laittaa heti vaan pitikö 1-2 vk ootella. Mutta valitkaa joku nopeesti kuivuva maali.
JOs otatte ison lattiahiomakoneen niin sillä tulee helposti kiharaa jälkeä aloittelijalta ;), olkaa varovaisia !! ja tosiaan reunat joutuu kumminkin vetämään käsihiomakoneella.
29 täsmentää : vetäkää käsihiomakoneella vaan kevyesti pinta karheeksi, niin tulee ihan hyvä. Jos et siis haikaile tasaista jälkeä, siihen tarvii järeemmän koneen ja siinä on omat riskinsä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tila pitää tyhjentää kokonaan ja muu asunto eristää, jotta hionta pöly ei leviä ympäri huushollia.
Hiominen tehdään isolla työnnettävällä hiomakoneella, jossa pölynkeräyspussi ja seinien vierustat käsihiomakoneella.
Ensin hiotaan karheammalla levyllä, jotta saadaan lakka pois. Tämän jälkeen vaihdetaan hionompaan hiontalevyyn, jola hionta tehdään uudestaan.
Tämän jälkeen odotetaan ainakin päivä, jotta ilmaan kerääntynyt hiontapöly laskeutuu ja lattia puhdistetan kunnolla.
Sen jälkeen lakataan ensimmäinen kerros ja se jätetään kuivumaan. Ensimmäisen kerroksen lakka on ohennettava reilusti. Mikäli haluat sävyttää lattiaa, niin toisen kerroksen lakkaan laitetaan sävytys. Jos sävy ok toisen kerroksen jälkeen, kolmas kerros kirkkaalla, Jos ei ok , kolmanteenkin kerrokseen sävyä.
Kerrosten välissä lakan tulee kuivua 1-2 päivää.
Hioimme ja lakkasimme 190 neliötä ja kaiken kaikkiaan aikaa kului 2 viikkoa. Käytimme sävytettyä venelakkaa. Lopullinen kovuus tulee vasta 4 viikon kuluttua lakkauksesta.
Tsemppiä matkaan! Jos et ole ennen tehnyt itse moista suosittelen harkitsemista tai työn antamista ammattilaiselle. Hionta ei saa epäonnistua yhtään koska hiomajäljet näkyvät tosi helposti. Samoin lakkaus on tarkkaa puuhaa; tehtävä puunsyien mukaisesti ja yhdellä vedolla seinästä seinään. Homma vaatii taitoa! Meidän urakan tekivät mieheni ja appeni.
Jos on vanha ja kivasti muotoutunut lattia, niin ei kannata hioa millään isolla koneella tasaiseksi laataksi. Menee hyvä lattia ja sen fiilis ihan pilalle.
29 täsmentää : vetäkää käsihiomakoneella vaan kevyesti pinta karheeksi, niin tulee ihan hyvä. Jos et siis haikaile tasaista jälkeä, siihen tarvii järeemmän koneen ja siinä on omat riskinsä sitten.
Hikinen homma muttei mahdoton. Nauhakoneella olen käynyt 20m2 koivulattiaa läpi.
Vahaa tai öljyä pintaan, tuntuu jalan alla mukavalle. Mä nimenomaan halusin sen lakkakerroksen pois :)
Kivimateriaalit ovat lujia ja edullisia ylläpitää. Lattian hionnan ammattilaiset: http://www.kiiltohionta.fi/lattian_hionta