Onko joku hionut puulattian?
Ajattelin että olis kiva laittaa vanha kamala uudeksi!
Mies ei ole innostunut hommasta ja lähtee reissuun niin miten mahtaa käydä jos ottaa ideasta vaarin ja tarttuu hommaan?
Jos siirrän huonekalut pois ja jollain hion pinnan jollain hiomalaitteella.
Sitten vaan lakka tai vaha pintaan?
Innostakaa!!
Kommentit (33)
Mä ajattelin käsihiomalaitteella kiskasta ton huoneen! :D
Varmaan laudanlevynen on se laite ja ikkunoita sillä putsannu nopsaan.
Äidille tossa soittelin ja hän sanoi lähtevänsä mukaan.
Tyhjätään huone, toinen viihdyttää lapsia yläkerrassa ja vuoronperään käydään lattia läpi.
5,25*4,20 olis huoneen mitat. Yksi iso huone. Ainoastaan takan edusta on murheenkryyni. Pelti pitää poistaa mutta sen saa varmaan nakuteltua takasin.
Minulle riittää että sen ehtii hiomaan ja lakkaamaan kerran ennenkö mies tulee kotiin. Mies varmasti tykkää kun homma on enää viimeistelyä vaille!
Sittenhän se on ikävä jos ihan vaiheessa ja joka paikka pölyssä.. ;)
Ikkunoita/ovia hiomassa on ollut imuri vieressä pölisemässä ja kerran olen lakannut puulattian mutta pinta-ala oli pienempi pari neliötä.
Meillä mies olisi vaihtamassa koko lattian pois mutta itse toivoisin kokeilemani sormien likaamista..
Ammattilaisia en halua käyttää koska tykkään kokeilla itse.
Tarttee tänään heti käydä kurkkimassa vaikka vahapurkkien kylkiä kun on mies saatettu lentokentälle. :D
Ap
Mä ajattelin käsihiomalaitteella kiskasta ton huoneen! :D Varmaan laudanlevynen on se laite ja ikkunoita sillä putsannu nopsaan. Äidille tossa soittelin ja hän sanoi lähtevänsä mukaan. Tyhjätään huone, toinen viihdyttää lapsia yläkerrassa ja vuoronperään käydään lattia läpi. 5,25*4,20 olis huoneen mitat. Yksi iso huone. Ainoastaan takan edusta on murheenkryyni. Pelti pitää poistaa mutta sen saa varmaan nakuteltua takasin. Minulle riittää että sen ehtii hiomaan ja lakkaamaan kerran ennenkö mies tulee kotiin. Mies varmasti tykkää kun homma on enää viimeistelyä vaille! Sittenhän se on ikävä jos ihan vaiheessa ja joka paikka pölyssä.. ;) Ikkunoita/ovia hiomassa on ollut imuri vieressä pölisemässä ja kerran olen lakannut puulattian mutta pinta-ala oli pienempi pari neliötä. Meillä mies olisi vaihtamassa koko lattian pois mutta itse toivoisin kokeilemani sormien likaamista.. Ammattilaisia en halua käyttää koska tykkään kokeilla itse. Tarttee tänään heti käydä kurkkimassa vaikka vahapurkkien kylkiä kun on mies saatettu lentokentälle. :D Ap
Veikkaan ettei päivä ihan riitä...
...mutta tuskanhiki nousee otsalle jo puolentoista laudan jälkeen. Ei noin iso urakka onnistu käsipelillä yhdessä päivässä, ja mitä todenäköisimmin jälki ei ole tasainen. Ota ammattimies hiomaan ja lakkaamaan, heillä on sekä osaamista että oikeat välineet.
Siinä menee myös tuhottomasti aikaa ja hermot.Isoilla pinnoilla jäljestä on myös vaikea saada tasaista jos ei ole kokemusta hommasta..Tuohon palkkaisin kyllä ammattilaisen
Ihan tasasesti sillä ikkunankarmeja ja ovia on hurruuttanut!
Kun äiti tulee apuun meillä on pari-kolme päivää aikaa n. 50 lautaa puhdistaa.
Tänään illalla ajattelin keräätä kaapit tyhjiksi niin huomenna vaan nostaa kaapit ja sohvat.
Laudat on huonossa kunnossa, mies ne poistaisi mutta minusta kannattaa kokeilla uudistamista. Jos ei tulos miellytä niin otetaan pois.
Ap
on sama kuin ikkunankarmin ja oven hiominen???
Et tiedä etkä ilmeisesti ymmärrä, mihin olet ryhtymässä. Lattianhiominen käsikoneelle on silkkaa hulluutta eikä jälki ole ikinä hyvä.
Terveisin -2- mies
Ihan tasasesti sillä ikkunankarmeja ja ovia on hurruuttanut! Kun äiti tulee apuun meillä on pari-kolme päivää aikaa n. 50 lautaa puhdistaa. Tänään illalla ajattelin keräätä kaapit tyhjiksi niin huomenna vaan nostaa kaapit ja sohvat. Laudat on huonossa kunnossa, mies ne poistaisi mutta minusta kannattaa kokeilla uudistamista. Jos ei tulos miellytä niin otetaan pois. Ap
Eihän tuossa toki mitään hävittävää ole KUN epäonnistuneen yrityksesi jälkeen vaihdatte koko lattian. Ei nimittäin tule onnistumaan noilla taidoilla ja välineillä.
Meillä oli ammattilaiset tekemässä ja hommaan kului useita tunteja vaikka oli kunnon kone jne,suojauksista huolimatta pölyä levisi kämppään ja lakka haisi niin pahalta ettei kotona voinut loppupäivänä olla.Toisaalle laitettiin vesiohenteista lakkaa just hajuhaitan minimoimiseksi,mutta ei se kyllä käyttöä kestänyt yhtään!Siksi suosittelen pahanhajuista kunnon lakkaa vaikka se vaikuttaakin asumisviihtyvyyteen pari viikkoa
Itse hion meillä käsikoneella lyhyet portaat jotka oli aiemmin lakattu ja alkuun näytti siltä että sain kaikki lakat pois.Kun aloin vetelemään uutta kerrosta,ei se imeytynytkään tasaisesti koska lakkaa olikin jäänyt pintaan.Pinnasta täytyy aika paljon saada pois että uusi käsittely onnistuu,mun täytyi lopulta päällystää portaat uudestaan
noilla laitteilla. Huone pitää laitta umpeen, etät pöly ei mene muihin huoneisiin, se pitää hioa tasaiseksi, sen jälkeen useampi kerros lakkaa. Meillä hiti ammattilainen ja muutaman päivä meni. 30-luvun puutalon lattiasta tuli hieno.
Kyllä ilman sähkökoneitakin voi lattian hioo!!!
Sehän ainoastaan on raskasta kun on kontillaan ja tekee toistoa käsin. Kone tekee kierroksillaan hommasta nopeamman ja miellyttävämmän. Kyllä hiomakoneellakin homma valmistuu.
Mutta tarkka olen jäljestäni!
Mää voisin vaikka hiekkapaperilla ton raappia jos sille päälle lähtee! Ei hiomiseen sähköä tarvita.
Nekin on muuten nättejä semmoset vanhanajan lattiamaalit, tälläseen rintsikkaan sopisi joku harmaa tai valkonen maalikin lattiaan, tuli mieleen kun puhuitte epätasasesta jäljestä mutta en ole tutustunut niihin. Nyt tuossa "on" lakka ja mies tykkää katsella puitten syitä.
Olen hionut autonkin maalipintaa käsin, kyllä se irtoaa! ;)
Talon ulkopinta ollaan pesty ja maalattu myös käsin.
Miksi minä maksaisin jollekin ihmiselle kun saman vaivan tekee kotiäiti itsekin? Koneen voisi vuokrata, sitten ton huoneen tekisi päivässä, hiominen veisi muutamia tunteja.
Olen alkanut järjestellä hiomishommaa. Polttelee jo kivasti!
Ensin kokeillaan äidin kanssa pieneltä alueelta. Testataan sohvan alunen.
Voihan semmosen koneen vuokrata jos eteneminen hidasta ja pinta ei kuoriudu mutta en usko tähän koska lattiasta irtoaa tikkuja. Siihen miltei voisi kaataa maalin suoraan..
Jos homma onnistuu niin saadaan lattia josta ei irtoa jalkapohjiin tikkuja ja jos epäonnistuu niin otetaan pois ja ukko pääsee asenteleen uutta mutta mielellään kokeilen itse tekemistä.
Tuolle lattialle kaikki on plussaa!
Iso kone nopeuttaisi homman, mutta minulla on koko viikko aikaa hioa. Tärkeintä on että toi 5*4 alue saadaan hiottua ennenkö mies tulee kotio, se on työ jota mies karsastaa eikä ole halunnut hommaan lähteä (näköjään joku miesten vaikeus).
Koitan säästää rahassa ja tehdä itse ja samalla saa kokemusta lisää.
Lapset menee nukkuun kasilta niin ehdin konttaan tota aluetta vaikka to-pe yönä ja lakata.
Jos oikein muistelen niin komeroon laitettu lakka kuivui pölykuivaksi nopeaan ja siihen sai asentaa päälle päivän parin jälkeen.
haju ei ole ongelma. Komero yläkerrassa lakattiin ja nukutaan sielä.
Nyt on alakerrassa työmaa.
Kiitos tsemppaamisesta! Ei ollut ihan sitä mitä teiltä ihmiset toivoin mutta tämä täti ajaa läpi kiven!!
Mutta vilpittömästi toivottelen tsemppiä! On sulla ainakin tekemisen meininkiä ja asenne kohdillaan :) Ilmottele sitte miten kävi ja kuin nopeesti heitit hanskat tiskiin!
Olisihan se tavallaan ajan haaskaamista ja omien voimavarojen haaskaamista jos kotona ollessa ei mitään järkevää tekisi!
Varmaan tämäkin olisi hyvä tehdä parin vuoden kuluttua kun olen töissä? :D Pliiiiis!
Eräät ihmiset rakentaa omin pikku kätösin talon itselleen ja toiset ostaa avaimet käteen.
Miksi ihmeessä maksaisin että joku hioo yhden lattian kun voin sen tehdä itse?
Ei tajuu mutta ei mun tarviikaan.
Ap ja tuun kertomaan edistyksestä kun semmosia rakoja tulee että nettiin ehtii.
Jos me ei saada tolla koneella riittävästi tuhoa aikaan riittävän nopeasti niin tiedän yhen konevuokraamon, mutta se taas maksaa.
Ei tartte tulla nopeasti valmiiksi. Mutta tarttee tulla valmista!
Ap
Puulattian hiominen ei ole mikään hetkessä tehtävä pikkuhomma. Lakkaa on yleensä paksu kerros ja jo yksin tein sen pois saaminen on iso urakka. Lattianhiomakoneen saa kyllä vuokrata, niitäkin on kahta lajia ainakin, molempien käyttäminen vaatii voimaa. Lisäksi, vaikka hiomakoe keräisikin hiomapölyä, on se silti sellaista hommaa jossa pölyä on jokapaikassa. Itse on remontoitu vanhaa, ja lattian hiomisesta on kyllä kokemusta. Lakkaa levitetään monta kerrosta, ja jokaisen kerroksen täytyy antaa välillä kuivua. Mutta onhan puulattioille kyllä olemassa vahoja jotka levitetään samoin kuin muovimatoillekkin. Niistä ei kylläkään ole kokemusta. Saattavat toki tehdä kivankin pinnan.
Ipanat nukkuu.
Juon kupin teetä ja hyökkään kohta tyhjentämään kirjahyllyä! Ja lapsien lelut ja matot ja kaikki sälä pois.
Olen tässä illan laittanut huomiselle ruokaa ja tyhjentänyt eteistä, jos pölyä kulkeutuu viereisiin huoneisiinkin.
Sitten jos kellarista löytyisi nopeasti hengityssuojaimia niin olisi kiva!
Äidin kanssa ei sovittu vielä mikä päivä aloitetaan mutta asuu tossa liian lähellä niin saatetaan jo huomenna aloittaa, nähdään kuitenkin huomenna, pakkohan se on tässä heti aloittaa niin saa joskus valmistakin -tai ukko saa itkupaskakohtauksen, mulla kun on tapana olla oma-alotteinen näin kun ukko lähtee reissuun, puran kaappeja, kaadan puita pihasta.. Jos se kävelee ovesta sisään kun höylään lattiaa niin ei hyvä!
Tuskin kukaan on tuota lattiaa mitenkään huoltanut 50 vuoden aikana. Nyt tulee kyllä lattialle hemmottelua!!!
Ap
Tila pitää tyhjentää kokonaan ja muu asunto eristää, jotta hionta pöly ei leviä ympäri huushollia.
Hiominen tehdään isolla työnnettävällä hiomakoneella, jossa pölynkeräyspussi ja seinien vierustat käsihiomakoneella.
Ensin hiotaan karheammalla levyllä, jotta saadaan lakka pois. Tämän jälkeen vaihdetaan hionompaan hiontalevyyn, jola hionta tehdään uudestaan.
Tämän jälkeen odotetaan ainakin päivä, jotta ilmaan kerääntynyt hiontapöly laskeutuu ja lattia puhdistetan kunnolla.
Sen jälkeen lakataan ensimmäinen kerros ja se jätetään kuivumaan. Ensimmäisen kerroksen lakka on ohennettava reilusti. Mikäli haluat sävyttää lattiaa, niin toisen kerroksen lakkaan laitetaan sävytys. Jos sävy ok toisen kerroksen jälkeen, kolmas kerros kirkkaalla, Jos ei ok , kolmanteenkin kerrokseen sävyä.
Kerrosten välissä lakan tulee kuivua 1-2 päivää.
Hioimme ja lakkasimme 190 neliötä ja kaiken kaikkiaan aikaa kului 2 viikkoa. Käytimme sävytettyä venelakkaa. Lopullinen kovuus tulee vasta 4 viikon kuluttua lakkauksesta.
Tsemppiä matkaan! Jos et ole ennen tehnyt itse moista suosittelen harkitsemista tai työn antamista ammattilaiselle. Hionta ei saa epäonnistua yhtään koska hiomajäljet näkyvät tosi helposti. Samoin lakkaus on tarkkaa puuhaa; tehtävä puunsyien mukaisesti ja yhdellä vedolla seinästä seinään. Homma vaatii taitoa! Meidän urakan tekivät mieheni ja appeni.