Osallistuuko teille mies rintamaidolla olevien vauvojen yöhoitoon?
Suoraan sanottuna ottaa päähän, kun itse herään parin tunnin välein imettämään ja hyssyttämään vauvaa, mies kuorsaa autuaana vieressä. Vauva ei ole hyväksynyt pulloa, että mies voisi hoitaa jonkun syötön (jos pumppaisin). Ärsyttää olla itse väsynyt ja toinen saa nukkua. Yhteinen lapsi kummiskin...
Kommentit (30)
Kolme lasta imetetty yli vuoden vanhoiksi.
Minä otin tytön "sivuvaunusta" tissille ja jatkoin unia. Kun havahduin seuraavan kerran, siirsin lapsen omaan sänkyynsä. Aamulla en edes muistanut montako kertaa olin yöllä heränny imettämään ts. en muistanut sitäkään monta kertaa tyttö söi yöllä.
en näe tarpeellisena, että mieskin heräisi. Minusta se olisi typerää väsyttää molempia. Tosin en koe itse väsyväni sen kummemmin. Herään jo vauvan ähinöihin ja tuikkaan tissin suuhun kännykän valossa ennen kuin vauva ehtii kunnolla herätä ja jatkan itsekin unia. Vauva syö aikansa ja jatkaa unia saman tien. Seuraavalla kerralla vaihdan puolta/siirrän vauvaa ja sama juttu. Syötön kestosta ei ole mitään tietoa (ehkä 5 min?) kun itsekin tosiaan jatkan vain unia. En röyhtäytä vauvaa ja puoliunisena ei niin maitoa hotkikaan, että tarvisi. Ei silloin myöskään virkoa liiaksi.
Näin mentiin esikoisen (nyt 3v) kanssa ja samoin nyt myös vauvankin kanssa. Viikonloppuisin saan nukkua aamuisin sen minkä pystyn tai sitten iltapäivällä kun patistan miehen lapsien kanssa ulos. Eikä ole mies koskaan vauvan päälle kääntynyt, joten ei se pelota.
Jos itse on herkkäuninen ja herää liikaa noustessaan vauvan kanssa syöttämään ja laittamaan nukkumaan (joka voi kestää jonkin aikaa), niin miksi mies ei voisi auttaa nostamalla vauvan viereen imetyksen ajaksi ja sitten takaisin.
Kaikki vauvat ei sitä paitsi nuku niin pitkiä päiväunia, että äiti voisi itse levätä sillä aikaa. Meillä esikoinen nukkui puolen tunnin pätkiä 2-3 kertaa päivässä, joten vähiin jäi omat unet (varsinkaan, kun siihen aikaan en itse osannut edes nukkua päivällä).
Asiat ei ole niin mustavalkoisia aina.
harvoin edes heräsi
en kokenut sitä ongelmaksi kun eihän mies olisi voinut imettää eikä mun tarvinnut sen enempiä hyssytellä eikä vauvaa kanniskella, yleensä yöllä ei ollut vaipanvaihtojakaan. Turha molempien olla väsyneitä.
kolme lasta meni näin.
Ei miehellä ole tissejä, vaan mulla on.
Eli ei osallistu, se vasta tyhmää olisi jos mies heräisi seisomaan sängyn viereen siksi aikaa kun minä imetän.
Ei miehellä ole tissejä, vaan mulla on.
Eli ei osallistu, se vasta tyhmää olisi jos mies heräisi seisomaan sängyn viereen siksi aikaa kun minä imetän.
siten että kun mä olen imettänyt, niin jos ei rauhoitu unille mun kanssa uudelleen, niin mies hyssyttelee uneen. Mun kanssa se nukahtaminen tahtoo olla sellaista pitkäkestoista kitinää, mutta mies kun ottaa, kääntää häneenpäin ( vauva nukkuu meidän välissä), taputtelee pepulle ja pitää käsistä kiinni ( vauvaa häiritsee heiluvat kädet) niin vaavi nukahtaa heti.
Kai se on tuo äidinmaito mikä kitisijää valvottaa ja sen tuoksu. Mutta siis helpoimmalla päästään kaikki tälleen.
Vauvalla ikää 3vk..
Paljon enemmän iloa mulle on päivisin hyvin levänneestä miehestä kuin unenpuuttesta väsyneestä, ärtyneestä ja pahantuulisesta.
Joskus olen pyytänyt röyhtäyttämään, tai aamulla, kun mies on jo jalkeilla, nostamaan vauvan viereeni. Toki jos vauva koko yön huutaisi, niin jonkinlaiset vuorot voisi hoitoon järjestää. Meillä mies herää esikoisen naapurihuoneesta tuleviin yöhuutoihin, joita on harvakseltaan.