En kehtaa hakea vammaistukea.... :(
Olisin lääkärin mukaan oikeutettu korotettuun vammaistukeen, laittoi lausuntonsakin jo minelle pari viikkoa sitten. Minun pitäisi viedä se kelaan ja laittaa oma hakemus siihen lisäksi.
En vain jotenkin ilkeä viedä sitä kelaan.... En tiedä miksi, jotenkin hävettää hakea tuota tukea kun pärjäisin ilmankin. Mies pitää minua ihan hulluna kun en sitä hae, hän olisi kuulemma jo jättänyt hakemuksen. Eläessäni en ole saanut mitään muita tukia valtiolta kuin lapsilisät ja äitiyspäivärhat/vanhempoainrahat. Kodinhoidontukeakaan en aikoinani nostanut vaikka oli lapsen kanssa kotona, käytin tuolloin omia säästöjäni.
Eli haenko tuota tukea vain en? Näkyykö se jossain et saan tuota tukea, jos istä haen? Hakisitteko te tuota tukea jos olisi mahdollisuus?
Kommentit (25)
atooppisen ihottuman ja allergioiden takia. Ja aivan totta, nimi on vaihdettu joku aika sitten vammaisen lapsen hoitotueksi, ehkäpä juuri sillä ajatuksella, että sitten sitä ei hakisi niin moni.
ei lapseni vaan saisin sitä oman sairauteni vuoksi. Lääkekuluni ovat kuukaudessa yli satasen lisäksi tarvitsen viikoittain kuntoutusta/hierontaa, jotta sairauteni pysyisi "kurissa". Lääkäri ehdotti tuota tukea, koska jos saisin sitä kela korvaisi noita kuntoutuksia ja olisi minulle tuosta rahasta apua myös lääkekuluihin.
Taloudellisesti en tuota tarvitsisi, pärjäämme taloudellisesti ilmankin. Mutta eihän lisäraha olisi toki pahitteeksi. :) Ehkä siinä on juuri se nimi joka "hävettää", en tiedä.... :(
En aikoinani hakenut kodinhoidon tukea, koska halusin itse lapsia ja olla heidän kanssaan kotona ja minusta tuntui "väärältä" että valtio maksaa kotona oloni, vaikka ei niin saisi ajatella. Itselläni oli säästöjä, joiden turvin pystyin olemaan kolme vuotta kotona, ilman kodinhoidontukea. :) Jos nyt saisin lapsen, ehkä hakisin tukea.
itse ainakin ajattelin olevani oikeutettu kotihoidontukeen kun lapsi ei ollut kunnallisessa hoidossa kuluttamassa verovaroja... Tuolla logiikalla maksat varmaan lapset aina yksityiselle lääkärille? Laitatko yksityiskouluun?
tavallaan ymmärrän sinua ap.
Sairastan itse invalidisoivaa sairautta. Vammaistuen hakemmisesta saattaisi tulla semmoinen olo, että määrittäisin jo itsekin itseni vammaiseksi ja se olisi jotenkin lopullinen leima :/
Mutta kannattaa sitä vammaistukea silti hakea, ei se tee sinusta vammaista vaikka nimitys onkin vammaistuki :)
Kyllä sitä minäkin haen sitten kun olen siihen oikeutettu.
Yllättävän moni allergisen tai vaikeaa astmaa sairastavan lapsen vanhempi myös karttaa vammaistukea. Sitten kun se tilille tulee, niin siinä ei edes lue, että vammaistuki, vaan joku ihan muu toistuva suoritus tms. En ihan muista, tukemme loppui vuosi sitten.
Nimellä nimenomaan halutaan laittaa hakijat matalaksi. Tiedetään, että vammainen-sanalla on niin huono kaiku, että tuleen oikeutetut eivät edes ymmärrä hakea sitä. Mutta kun muistaa, että mm. astma on keuhkovamma, niin ei se nyt niin kamalaa ole. Kaikkihan me jollakin tapaa ollaan vammaisia , eli epätäydellisiä.
Nyt vaan haet korvauksen, se on ihan normaalia, eikä sitä mitenkään tarvitse hävetä.