Kuohuviiniä ristiäisissä?
Mitäpä olette mieltä jos kastamisen jälkeen nostetaan maljat?
Kommentit (103)
Meillä oli ristiäiset kirkossa, juhlatilaisuus kotona. Juhlatilaisuuden aluksi kohotimme tyttäreni kasteen kunniaksi vaaleanpunaiset Fresita-maljat. Myös häissämme kohotimme samanlailla kirkon jälkeen juhlatilaisuudessa maljat. Mulle tuli tosi yllätyksenä tää ketju, siis että joku maljannosto voi olla jollekin ongelmallista.
Eipä varmaan ihan tyypillinen käytäntö, mutta aika tyylikäs silti. Miksei? Kuoharia ja täytekakkua, ainakin persoonallinen vaihtoehto niiden ainaisten kahvien ja pullapitkojen rinnalla. Jos kyseessä on tyttövauveli, voisi kuohari olla vaaleanpunaista. Pojan yhteydessä juomaanhan voisi laittaa tipan sinertävää elintarvikeväriä.
Luokaa ihan hyvällä omallatunnolla ne ikiomat perinteet ja perheen traditiot! Nyt kun aloitatte, voi ehkä sukupolvet teidän jälkeenne nauttia kuoharia tulevissa kastetilaisuuksissa ja miettiä, kukakohan tämänkin perinteen aikoinaan aloitti...
ja niitten mielipiteitä.Mä en kyllä ajattele mitään jeesusta kun mun lasta kastetaan tai mitä jeesus tykkäisi jos ottaisin vähän häppää "jumalan talossa" ja sinä joka vertasit kuohuviiniä virtsaan niin kävikö mielessä että on muitakin väriä kuohuviini tarjonnassa??
ja niitten mielipiteitä.Mä en kyllä ajattele mitään jeesusta kun mun lasta kastetaan tai mitä jeesus tykkäisi jos ottaisin vähän häppää "jumalan talossa" ja sinä joka vertasit kuohuviiniä virtsaan niin kävikö mielessä että on muitakin väriä kuohuviini tarjonnassa??
Esikoisen ristiäiset pidettiin kotona.
Varsinaisen ristiäistapahtuman jälkeen lapsen isä piti puheen, jonka jälkeen kohotettiin malja. Oli minusta juhlallista ja tilaisuuden henkeen sopivaa.
Ja ei, kirkossa ei olisi kippistelty.
näitä tällasia asioita kannata kysellä muilta, teette miltä ittestänne tuntuu.
meil oli kuohuviinimaljat ja vielä viinitarjoilu ruoan kanssa, ei tulis mielenkään tarjota hyvää ruokaa ilman kunnon ruokajuomaa. ja maito/vesi/kotikalja -linja on mun mielestä täysin vieraiden aliarvioimista ja kuuluu työpaikkaruokailuun, ei juhlatilaisuuteen.
ja maito/vesi/kotikalja -linja on mun mielestä täysin vieraiden aliarvioimista ja kuuluu työpaikkaruokailuun, ei juhlatilaisuuteen.
ja maito/vesi/kotikalja -linja on mun mielestä täysin vieraiden aliarvioimista ja kuuluu työpaikkaruokailuun, ei juhlatilaisuuteen.
onhan se tietenkin vaikea käsittää että tarjolla voi olla LISÄKSI kivennäisvettä, mehua ja limsaa. näin me tehtiin.
Se olisi ainakin ihan uusi tapa, pappi voisi sieltä maljasta lappaa laseihin boolikauhalla siunattua vettä.
Jos malja pitää nostaa, niin ilman muuta juuri noin!
onhan se tietenkin vaikea käsittää että tarjolla voi olla LISÄKSI kivennäisvettä, mehua ja limsaa. näin me tehtiin.
Moni lapsivieras joisi mieluummin sitä kuin limsaa ruuan kanssa (mikä muuten vasta mäkkärityylistä onkin, tarjota limsaa ruuan kanssa).
Mua hävettäisi jos joutuisin sellaisia ristiäisiä todistamaan.
Vauva ja alkoholi ei todella kuulu ollenkaan yhteen.
Moni lapsivieras joisi mieluummin sitä kuin limsaa ruuan kanssa (mikä muuten vasta mäkkärityylistä onkin, tarjota limsaa ruuan kanssa).
niin, tässä syy miksi täältä ei kannata kysellä näitä asioita.
kuule älä sä riko päätäsi sillä, että mietit tätä meidän valintaamme. maitoa ei nyt ollut meillä tarjolla suoraan (sitä sai jos pyysi), ja ihan mielellään ne lapsivieraat joivat mehua ja limsaa - olihan se heillekin juhlatilaisuus, eivätkä juo limsaa joka päivä muuten.
Mua hävettäisi jos joutuisin sellaisia ristiäisiä todistamaan.
Vauva ja alkoholi ei todella kuulu ollenkaan yhteen.
Aikuiset kitatkoon sitten viinaksia jossain muualla vaikka kotonaan. Ja se on ihan oma häpeä jos juhlissa tarjotaan vaikka sitä Vichyä tai kotikaljaa ja joku pitää sitä arkisena. Olkoot kokonaan kuivin suin sitten!
No eikö sitä maljaa nosteta sen pienen sinappikoneen kunniaksi?
Tarkoitin just sitä että se maljan nosto on kunnianosoitus vauvaa kohtaan.En sitä ymmärrä että jotkut sekoittaa siihen jumalaa/jeesusta mukaan ja että ei muka sovi koska maljassa on pieni prosentti alkoholia.Mun mielestä on hieno ele enkä siis ajattele mitään muuta kun mun lasta silloin.
edelleen HYVIN perisuomalaista alkoholisuhtautumista (ja hyvin WT-ajattelua???) rinnastaa YKSI kuohumalja viinaksien kittaamiseen... :D Ei elämä sentään!
Ja pikkuisen repesin, että "vauva ja alkoholi ei kuulu ollenkaan yhteen". Eli siis MINKÄ ikäisenä vauva/lapsi voi olla kodissa, missä juodaan jouluaterialla lasi viiniä tai lasillinen saunaolutta joskus tai... KAIKKI esim. Välimeren kulttuurissa elävät (joilla alkoholilliset juomat on ihan vaan juomia muiden ohessa) nauttivat PÄIVITTÄIN viiniä vauvojen(kin) läsnäollessa ja hyvinkin tasapainoisia ihmisiä siellä kasvaa.
Voisko joku nyt sitten antaa näitä ikärajoja, pliis. Minkäikäisenä lapsi voi nähdä alkoholia (ja jälleen en puhu kossupullosta vaan ihan 1 dl kuohuviiniä).
"Mua hävettäisi jos joutuisin sellaisia ristiäisiä todistamaan.
Vauva ja alkoholi ei todella kuulu ollenkaan yhteen.Aikuiset kitatkoon sitten viinaksia jossain muualla vaikka kotonaan. Ja se on ihan oma häpeä jos juhlissa tarjotaan vaikka sitä Vichyä tai kotikaljaa ja joku pitää sitä arkisena. Olkoot kokonaan kuivin suin sitten!"
edelleen HYVIN perisuomalaista alkoholisuhtautumista (ja hyvin WT-ajattelua???) rinnastaa YKSI kuohumalja viinaksien kittaamiseen... :D Ei elämä sentään!
Ja pikkuisen repesin, että "vauva ja alkoholi ei kuulu ollenkaan yhteen". Eli siis MINKÄ ikäisenä vauva/lapsi voi olla kodissa, missä juodaan jouluaterialla lasi viiniä tai lasillinen saunaolutta joskus tai... KAIKKI esim. Välimeren kulttuurissa elävät (joilla alkoholilliset juomat on ihan vaan juomia muiden ohessa) nauttivat PÄIVITTÄIN viiniä vauvojen(kin) läsnäollessa ja hyvinkin tasapainoisia ihmisiä siellä kasvaa.
Voisko joku nyt sitten antaa näitä ikärajoja, pliis. Minkäikäisenä lapsi voi nähdä alkoholia (ja jälleen en puhu kossupullosta vaan ihan 1 dl kuohuviiniä).
"Mua hävettäisi jos joutuisin sellaisia ristiäisiä todistamaan.
Vauva ja alkoholi ei todella kuulu ollenkaan yhteen.Aikuiset kitatkoon sitten viinaksia jossain muualla vaikka kotonaan. Ja se on ihan oma häpeä jos juhlissa tarjotaan vaikka sitä Vichyä tai kotikaljaa ja joku pitää sitä arkisena. Olkoot kokonaan kuivin suin sitten!"
me voidaan suomalaisina pitää vauva ja alkoholi erillään. Meillä voi olle OMA kulttuuri jossa ei viinaksilla läträtä.
Pakko kyllä nyt sanoa se klassikko, että aikamoinen alkkis pitää olla jos ei yksiä ristiäisiä pysty ilman viinaa juhlimaan.
Mun mielestäni ristiäiset on jo ihan itsessään niin arvokas juhla, ettei sitä tarvitse jollain aikuisten kilistelykulttuurilla mennä sotkemaan.
edelleen HYVIN perisuomalaista alkoholisuhtautumista (ja hyvin WT-ajattelua???) rinnastaa YKSI kuohumalja viinaksien kittaamiseen... :D Ei elämä sentään! Ja pikkuisen repesin, että "vauva ja alkoholi ei kuulu ollenkaan yhteen". Eli siis MINKÄ ikäisenä vauva/lapsi voi olla kodissa, missä juodaan jouluaterialla lasi viiniä tai lasillinen saunaolutta joskus tai... KAIKKI esim. Välimeren kulttuurissa elävät (joilla alkoholilliset juomat on ihan vaan juomia muiden ohessa) nauttivat PÄIVITTÄIN viiniä vauvojen(kin) läsnäollessa ja hyvinkin tasapainoisia ihmisiä siellä kasvaa. Voisko joku nyt sitten antaa näitä ikärajoja, pliis. Minkäikäisenä lapsi voi nähdä alkoholia (ja jälleen en puhu kossupullosta vaan ihan 1 dl kuohuviiniä).
"Mua hävettäisi jos joutuisin sellaisia ristiäisiä todistamaan. Vauva ja alkoholi ei todella kuulu ollenkaan yhteen.
Aikuiset kitatkoon sitten viinaksia jossain muualla vaikka kotonaan. Ja se on ihan oma häpeä jos juhlissa tarjotaan vaikka sitä Vichyä tai kotikaljaa ja joku pitää sitä arkisena. Olkoot kokonaan kuivin suin sitten!"
me voidaan suomalaisina pitää vauva ja alkoholi erillään. Meillä voi olle OMA kulttuuri jossa ei viinaksilla läträtä. Pakko kyllä nyt sanoa se klassikko, että aikamoinen alkkis pitää olla jos ei yksiä ristiäisiä pysty ilman viinaa juhlimaan. Mun mielestäni ristiäiset on jo ihan itsessään niin arvokas juhla, ettei sitä tarvitse jollain aikuisten kilistelykulttuurilla mennä sotkemaan.
kuulostaa siltä että sulla on itelläs vähän huonoja kokemuksia alkoholin kanssa... joko liikaa tai liian vähän?
pitävät maljannostoa alkoholin juomisena! Maljanhan voi nostaa, siemaista siitä suullisen ja kuunnella maljapuheet, eikä varmasti humallu!
Joku kysyi, kuinka monet ristiäiset pidetään kirkossa. Omalta osaltani sanon että kaikki meidän suvun ristiäiset on pidetty aina kirkossa, miehen suvun puolella on kotiristiäiset olleet tapana ja miehen siskojen lapset on kastettu kotona.
Minusta se meidän tapa on tietenkin juhlallisempi ;)
Ja meilläkin aina nostettu shampanjamalja niin ristiäisjuhlapaikassa kuin häissä, sukusynttäreillä ja valmistujais/rippijuhlissa. Alkoholiton vaihtoehto on myös aina tarjolla niille jotka eivät voi pientäkään määrää alkoholia ottaa (lähinnä siis lapset, raskaana olevat ja yksi entinen alkoholisti sukulainen).
Meidän tyttären ristiäistilaisuuden jälkeen puheen yhteydessä nostettu Fresita-malja oli todellista viinalla läträämistä!! :D :D No, ehkä täytyy tarkentaa, että kukaan pienestä seurueestamme ei ole elämänsä aikana tietääkseni ollut humalassa
Siis kyllä aika alkkis pitää olla jos ei voi yhtä juhlamaljaa nostaa ilman että se johtaa viinalla läträämiseen! Kyllä noi edelliset mielipiteet vahvistaa tätä mun klassikkoa, että se maljannosto on ongelma vain alkoholisteille ja muille ongelmakäyttäjille.
mutta ristiäisissä paikalla vain lähin perhepiiri, ja tämä ei koske vain omaa sukuani vaan myös mieheni/kavereideni. Eli tässä on nähtävästi alueellisia eroja?
44