Laiskat kasvattajat! Tuliko lapsistanne kuitenkin ihan ok-tyyppejä?
Mä olen toivottoman laiska kasvattaja, ja tunnen siitä vähän syyllisyyttä. Mun lapsi on luonnostaan helppo ja kiltti, joten ei hän paljoa ole kasvatusta toistaiseksi tarvinnutkaan, mut kavereihin verrattuna meillä on armottoman löperö kuri. Päivärytmin lisäksi meillä on ihan vaan pari sääntöä (joita sitten pilkuntarkasti noudatetaankin) ja muuten ollaan kuin ellun kanat.
Palstalla on varmaan muitakin äitejä jotka ei ole osanneet/jaksaneet/kokeneet tärkeäksi erityisesti kasvattaa lapsiaan. Miten asiat on sujuneet kun lapset on kasvaneet? Onko homma karannut käsistä jossain vaiheessa ja olette katuneet sitä ettei kuri ollut alussa riittävän kova? Entä kasvoiko lapsistasi kuitenkin ihan kivoja, sosiaalisia ja onnellisia ihmisiä?
Kommentit (4)
lapset.
Olen ollut aina laiska kasvattaja myös. En ole jaksanut vääntää epäolennaisista seikoista. Isot linjat ovat olleet päivänselvät ja niistä ei ole kiistelty.
Hyvin pärjäävät, ovat jopa ihmeen kilttejä murkkuja, koulu menee hyvin ja hommat on selvillä, mitä saa tehdä ja mitä ei.
Onko sitten ollut hyvä tuuri saada fiksuja lapsia vai olisiko ollut syynä se, että ei ole väännetty turhanpäiväisistä asioista vaan pelkästään isoista ja tärkeistä.
miten fiksu teini minulla onkaan :)
Kasvattajana lempeä, laiska jne. En ole juuri uhkaillut tms, ainoa, missä olen ollut tiukka on ruoka ja nukkumaanmenoajat, muista voidaan joustaa ja tehdä lähes miten vaan.
Teinini vaan taitaa olla fiksu, ihan omaa perimäänsä, ei mun ansiota.
Mun äiti oli myös laiska kasvattaja. Ihan suhteellisen kiltti mä olen ollut, mutta kyllä itseäni harmittaa, etten ole saanut parempaa kotikasvatusta. Olen vasta aikuisella iällä oppinut ymmärtämään, ettei käytökseni ole aina ollut hyvin tapojen mukaista tai edes korrektia. Ja onhan se tuntunut siltä, ettei äitiä mun asiat oikein kiinnosta, vaikka kyllä hän oli ihan rakastava äiti muuten.
... mutta naapurin perheessä lapsi on saanut kaiken, eikä sitä ole pahemmin kielletty. Nyt hemmoteltu prinsessa lyö muita koulussa, määräilee, on eristettynä ja yksinäisenä luokassaan, kukaan ei oikein tykkää ja kaikenlisäksi vielä sietämättömämpää pikku-diktaattoria ei ole edes aikuisten mielestä.