Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen astmasta (infektioastmasta lähinnä)

Vierailija
03.11.2010 |

Tilanne on se, että lapsi aivan tukossa ja hengitys työlästä. Säännöllisestä astmalääkityksestä luovuttu, mutta infektioiden yhteydessä ongelmia...Vuorokauden max annostus avaavaa lääkettä yhtä vaille otettu (se menee yöllä), joten paljonko uskaltaa suihkautella...? Eipä ole ennen ollut tilannetta,ettei riittäisi, nyt on.

Maalaisjärjelläni olen ajatellut, että yö kyllä selvitään, että sen verran uskallan ja aamulla lääkäriin, jos ei olo parempi. Mutta onko jollain kokemusta tuosta annostuksen lisäämisestä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ventolinea saa antaa niin paljon kuin sietää ja flixotidea 2 suihkausta aamulla ja 2 illalla infektioiden yhteydessä. Lapsi on 2 v 5 kk

Vierailija
2/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 suihkasua avaavaa Ventolinea ja sit noin 10 min päästä 1 suihkasu flixotiden aamuin illoin.

Oletko antanut jo flixotidenin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin lastenosastolla, että ventolinea saa antaa jopa 6 kertaa päivässä, vaikka muiden lääkäreiden määräämänä max. annostus on ollut se neljä.

Ei pitäisi pelotella, mutta meillä ainakin on ollut tilanne se, että varsinkin makuuasennossa hengitys on ollut työlästä. Toivottavasti kuitenkin selviätte aamuun :)

Vierailija
4/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa varmaksi, mutta meitä lastenlääkäri on ohjeistanut, että kohtaukset voi hoitaa melko runsaallakin lääkityksellä.

Eli kun hengitys menee tukkoon pahasti niin ensin 2 suihkausta 10 henkäystä, sitten uudelleen 20 min. päästä sama ja taas 20 min. päästä sama. Myös ulos voi viedä, kylmän pitäisi auttaa keuhkoputkien turvotukseen.

Meillä on käytössä Ventoline ja annostuksena on 4-6 krt/vrk, mutta kun ahdistus iskee Ventolinea käytetään jo yön aikana helposti 4-8 krt.

Toki jos ei millään helpota, eikä uskalla nukkua itse, niin kannattaa lähteä päivystykseen.

Vierailija
5/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennytkin....tähän asti. Sitä oli 1 suihkaus päivässä ennen lopettamista. Ventolinea on 1-2 suihkausta max 6 kertaa vrk. ap

Vierailija
6/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Flixotide ennaltaehkäisyyn, eli flunssan oireiden ilmettyä suihke päivässä. Estää tulehduksen muodostumisen. Lapsella myös eläinperäinen astma ja kun mummolaan lähetään (siellä koiria ja kissoja), flixoa otetaan kuurina jo muutamaa päivää aiemmin, ja muutama päivä mummolasta tulon jälkeen. Tulehdusta keuhkoihin ei pääse syntymään. Kysy lääkäriltä tarkemmin.

Vierailija
7/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiidättämään lasta sairaalaan, koska ventoline ei babyhalerilla annettuna ole enää auttanut vaikka antaisi millaisia annoksia (eräs lääkäri sanoi meille, että voin antaa vaikka 30min välein 2 suihkausta hetkellisesti jos on vaikeaa). Sairaalassa heillä on käytössä vahvemmat ja paremmat lääkkeet, liika ventoline nimittäin saattaa pahimmassa tapauksessa vaan saada lapsen ylikierroksille ja sydämen sykkeen tuhanteen...

Aika outoa jos teillä ei ole säännöllistä lääkitystä jos kuitenkin flunssan yhteydessä lapsen hengitys vaikeutuu huomattavasti...

Vierailija
8/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeet tuntuvat olevan vähän lääkäri kohtaisia, mutta meille on yksi lääkäri antanut ohjeeksi tuon 6 kertaa vuorokaudessa 2 suihkausta. Mutta sitten joku lääkäri antoi ohjeeksi 2 suihkausta 20 min välein ja sitä toistetaan kaksi kertaa. Sairaalassa meille on annettu tosi isoja annoksia, mutta kotona ei sellaisia määriä saa antaa. Jos ap tuntuu, että hengittäminen on tosi työlästä, niin kannattaa käydä kuunteluttamassa... Me ollaan useamman kerran odotettu liian pitkään ja sitten onkin osasto reissu tullut. Toki niitä osasto reissuja on tullut, vaikka on ajoissakin menty... Viiminen vuosi on lähes asuttu sairaalassa... Nyt onneksi vähän parempi pätkä!!

Vierailija
9/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulisiko heti infektion (räkis) oireiden ilmaannuttua aloittaa siksi aikaa myös Flixotide, mutta sanoi että ei. Itse olen sitä mieltä, (taas se mun maalaisjärkeni...) että pitäisi ja kerran olen niin tehnytkin ihan alkusyksystä kun oli eka tauti.

Kiitos viesteistä, ap raahaa patjan lapsen huoneeseen ja ottaa myös puhelimen viereen...Huolestuttaa tämmöinen. ap

Vierailija
10/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeistus tuntuu olevan joka lääkärillä omansa, että paljonko kestää lääkkeitä antaa.. Meillä siis käytössä pelkkä ventoline, ensimmäinen lääkäri neuvoi että kaksi painallusta neljän tunnin välein, lasten polilla neuvoivat että 2+2+2 kymmenen sekunnin välein, jonka voi kerran vrk tehdä kolmen sarjassa niin että väliin jää aina 20 min. Viimeksi tk-lääkäri totesi, että tuon kolmen sarjanhan voi antaa aina neljän tunnin välein...

Tuon viimisen ohjeen mukaan mennään nyt, jos ei vähemmät meinaa riittää, eikä ipanat (2,5 v ja 1,5 v) ole siitä mun mielestä mitenkään kärsineet :o

Vierailija
11/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ohjeena, että Flixotide aloitetaan pariksi viikoksi aina flunssien yhteydessä. Kannattaa oikeasti antaa kuitenkin sitä avaavaa lääkettä nyt lapselle tarpeeksi. Ja vähän pysty nukkuma-asento on parempi. Meillä lapsi on monta kertaa nukkunut sohvan käsinojaa vasten puoli-istuvassa asennossa.

Huolesi on minullekin tuttu, aina kun lapsi sairastuu. Tsemppiä!

t.5

Vierailija
12/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimpina kausina on saanut antaa isoja määriä Ventolinea. Olen ollut aika rohkea antamaan Ventolinea, koska olen itse sairaanhoitaja, ja astma ja lääkitykset ovat minulle tuttuja sekä työn kautta, että oman astmani kautta.

Sairaalassa tyttärelleni on annettu jopa 6 suihkausta kerralla (tietysti kahden suihkauksen erissä), parin tunnin välein läpi yön. Silloin tosin oli kyse keuhkokuumeesta, ja hengitys oli tooodella ahtaalla.

Olen joskus kotonakin antanut 6 suihkausta kerralla, kun tuntuu ettei vähempi kertakaikkiaan riitä. Ventoline nostaa aina jonkin verran lapsen (ja aikuisenkin) sykettä, sen vuoksi sairaalaolosuhteissa annetaan isompia määriä kuin kotona. Itsekin voi sykettä (pulssia) tarkkailla, ettei ihan mahdottomaksi tihene. Meidän tytöllä 2v. ei kuusikaan suihkausta Ventolinea sykettä oleellisesti nosta, joten aika turvallisin mielin olen sitä antanut. Toisilla nostaa herkemmin, toisilla ei paljoa.

Mikäs se teidän annostus oli? Tuskin on vaaraa, jos annat vähän ylimääräistä. Voit vielä lääkärissä käytettyäsi tarkistaa lääkärin mielipiteen, mikä on turvallinen kotiannos. Meillä lääkäri ei pistänyt vastaan kun sanoin että annan joskus kuutta suihketta kerralla ja melko tiheästi. Mutta onhan se niin, että jos avaavaa tarvitsee ihan tolkuttomia määriä, niin kyllä silloin pitäisi hoitava lääke olla tosi hyvä, ja ehkä muutenkin mukana kuin infektioiden yhteydessä.

Paranemisia pikkuiselle!

Vierailija
13/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille ei ole annettu ohjeeksi antaa flixotideä!!! Meille on kaikille astmaatikoille (osalla lapsista astma ja osalla infektioastma) annettu aina, että Flixotide pitää tuplana aloittaa heti, kun räkätauti alkaa.. Ihmettelen kyllä suuresti tuota! Ventolinea meille ei ole annettu kauheesti antaa kotona, ovat sitten sairaalassa antaneet. Lastenpolin päivystys numerosta oon aina saanut tosi hyvät ohjeet! Sieltäkin kannattaa asiasta kysellä.

Vastasin jo aiemmin, mutta en muista numeroani...

Vierailija
14/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille ei ole annettu ohjeeksi antaa flixotideä!!! Meille on kaikille astmaatikoille (osalla lapsista astma ja osalla infektioastma) annettu aina, että Flixotide pitää tuplana aloittaa heti, kun räkätauti alkaa.. Ihmettelen kyllä suuresti tuota! Ventolinea meille ei ole annettu kauheesti antaa kotona, ovat sitten sairaalassa antaneet. Lastenpolin päivystys numerosta oon aina saanut tosi hyvät ohjeet! Sieltäkin kannattaa asiasta kysellä.

Vastasin jo aiemmin, mutta en muista numeroani...

Vierailija
15/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty monenlaista lastakin monenlaisten astma-oireiden kanssa. Tuee itsellekin raskas olo ja painostava tunne rintaan kun katsoo ja kuuntelee....onneksi justiin nyt nukkuu. Kiitos...ap

Vierailija
16/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimpina kausina on saanut antaa isoja määriä Ventolinea. Olen ollut aika rohkea antamaan Ventolinea, koska olen itse sairaanhoitaja, ja astma ja lääkitykset ovat minulle tuttuja sekä työn kautta, että oman astmani kautta.

Sairaalassa tyttärelleni on annettu jopa 6 suihkausta kerralla (tietysti kahden suihkauksen erissä), parin tunnin välein läpi yön. Silloin tosin oli kyse keuhkokuumeesta, ja hengitys oli tooodella ahtaalla.

Olen joskus kotonakin antanut 6 suihkausta kerralla, kun tuntuu ettei vähempi kertakaikkiaan riitä. Ventoline nostaa aina jonkin verran lapsen (ja aikuisenkin) sykettä, sen vuoksi sairaalaolosuhteissa annetaan isompia määriä kuin kotona. Itsekin voi sykettä (pulssia) tarkkailla, ettei ihan mahdottomaksi tihene. Meidän tytöllä 2v. ei kuusikaan suihkausta Ventolinea sykettä oleellisesti nosta, joten aika turvallisin mielin olen sitä antanut. Toisilla nostaa herkemmin, toisilla ei paljoa.

Mikäs se teidän annostus oli? Tuskin on vaaraa, jos annat vähän ylimääräistä. Voit vielä lääkärissä käytettyäsi tarkistaa lääkärin mielipiteen, mikä on turvallinen kotiannos. Meillä lääkäri ei pistänyt vastaan kun sanoin että annan joskus kuutta suihketta kerralla ja melko tiheästi. Mutta onhan se niin, että jos avaavaa tarvitsee ihan tolkuttomia määriä, niin kyllä silloin pitäisi hoitava lääke olla tosi hyvä, ja ehkä muutenkin mukana kuin infektioiden yhteydessä.

Paranemisia pikkuiselle!

ja Flixotide on kesällä lopetettu....Jopa siitelypölykausi handlattiin, mutta nää infektiot... :( ap

Vierailija
17/20 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille annettiin ohjeeksi akuutissa tilanteessa antaa 2 suihkausta 20min välein tunnin ajan ja jos tällä ei helpota niin heti lääkäriin...

Vierailija
18/20 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko lapsen nukutettua (esim. rattaisiin) puoli-istuvaan asentoon? Meillä ainakin pahimmat oireet tulee vaakatasossa ja jo pienikin sängyn päädyn korottaminen auttaa hieman.

Vierailija
19/20 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että säännöllinen flixotide täytyisi aloittaa uudestaan. Meidän tytöllä oli sama juttu. Oli paha infektiokierre ahdistuskohtaus joka flunssassa ja monesti sairaalassa. Säännöllinen astmalääkitys aloitettiin (siis flixotide päivittäin) ja kun tilanne vuoden päästä oli hyvä eli ei ahdistuskohdauksia niin flixo jätettiin pois, Ventoline oli vain varalla. Ei mennyt kauan kun tuli taas paha flunssa ja ahdistuksesta sairaalaan. Eli mä tekisin sinuna niin että varaisin ajan lasten astmalääkärille ja yrittäisin saada säännöllisen lääkityksen takaisin. Meillä ainakin kriteeri oli se että oli taas paha ahdistus pitkänkin tauon jälkeen. Meillä Ventolinen annostus taisi olla max neljästi 6 suihketta/vuorokausi.

Vierailija
20/20 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa vielä. Ventoline oli käytössä vain ahdistusten aikana. Ja tuo maksimiannostus annettiin vain pahassa ahdistuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi