Hoitavatko lapset koirianne?
Kysymyksen taustasta sen verran, että harkitsemme koiran ottoa. Minä haluan koiraa ja tytär myös. Koira tietysti tulisi minun vastuulle, mutta mietin mahtaako tytär (nyt 9v) hoitaa koiraa ikinä koskaan yhtään ensi ihastuksen jälkeen. Onko edes teoriassa mahdollista, että koirasta tulisi koko perheen harrastus? Haaveilen, että koirasta tulisi mukava perheenjäsen.
Kommentit (3)
en ole koskaan velvoittanut lapsia koiran hoitoon, eikä mieleeni tulisi koskaan pyytää heitä siihen. Edes lenkille en pyydä heitä koskaan koiraa viemään. Koirassa on suuri vastuu, eikä niin suuresta vastuusta kuulu lapsia rasittaa. Ottavat sitetn aikanaan omaan kotiin koiran jos haluavat, mutta meidän perheen koiran eteen ei tarvitse tikkua ristiin laittaa, se on aikuisten homma. Toki jos haluavat joskus viedä ulos, harjata tms. niin saavat, mutta en todellakaan odota mitää koiranhoitopalvelua omilta lapsiltani.
Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Koira hankittiin minun suostumuksellani ja olin varautunut koiran hoitamaan. Lapset suorastaan kilpailivat siitä, kuka saa koiraa hoitaa, joten uskalsimme ottaa toisenkin koiran. Ja edelleen koko perhe tasapuolisesti ja innokkaasti osallistuu koirien hoitoon. Mutta ei voi tietenkään yleistää. Meillä koirat, ulkoilu, retkeily ym. on koko perheen yhteinen harrastus.
Hoitavat "omia" koiriansa. Koirathan ovat siis virallisesti minun ja minä kannan niistä suurimman vastuun. Minä vien ne aamulla ja illalla viimeiseksi ulos. Muuten lapset hoitavat ne kahdestaan ulkoilutuksen siis + tietenkin ruokkimiset ym. Vanhempi tyttö leikkaa myös kynnet ja trimmaa "omaansa". Vanhempi tyttö hoitaa molempia kuitenkin hieman enemmän kuin nuorempi.
Koirat ovat pitkäkarvainen chihuahua, toyvillakoira ja phalené. Kaikki siis pieniä rotuja, joten ulkoilutus sujuu hyvin, mutta koirat ovat koulutettu hyvin ja nuorinta (7kk) koulutetaan myös kunnon koiraksi.