Mieheni ei ole ikinä kotona - olen niin väsynyt!
Meillä on 3 poikaa, vanhin ekalla, nuorin pian 3v. Mieheni on tehnyt jo vuosia töitä täydellä sydämellä (=pitkähköä päivää ja ajatukset kotonakin työasioissa). Sen lisäksi hän harrastaa kahtena iltana viikossa monta tuntia kerrallaan, ja myös harrastus vie hänen ajatuksensa. Kun ei itse ole harrastamassa, haluaa katsoa lajia tv:stä.
Olen lasteni kasvatuksen kanssa niin yksin! Hoidan kaiken kotona (palaan töihin tammikuussa osapäiväiseksi) ja vastuu lapsistamme on 95% minulla. Mieheni ei ole tarkistanut koululaisemme läksyjäkään kuin pari kertaa koko syksynä. Ja sen huomaa, lapsetkin reagoivat jo asiaan.
Jos itselläni on jokin meno (ehkä pari kertaa kk:ssa) ja se sattuu päivälle jolloin miehelläni on harrastus, se on hänelle maailman loppu ja siitä puhutaan monta päivää!
Olen niin väsynyt tähän ja elän toivossa, että työhänpaluuni helpottaa arkeamme. Pelkään kuitenkin että kaikki menee vain entistä huonommaksi, ja viimeinenkin vastuu perheestämme jää minulle... Olen jo siinä pisteessä että selviän kaikesta yksin, arjessani en huomaa onko mieheni viikon pituisella työmatkalla vai "kotona".
Jos otan asian puheeksi mieheni kanssa, hän suuttuu HETI ja sanoo, etten ikinä haluaisi päästä häntä minnekkään omiin menoihin... Hän ei puolestaan jaksa olla lasten kanssa perusarkea edes yhtä päivää viikonloppuna, niistä selviämme tekemällä koko ajan jotain erikoista tai menemällä jonnekin.
Mitä voisin tehdä saadakseni itseni jaksamaan tätä?
Kommentit (27)
Mutta mieheni työmatkojen yms. vuoksi on tosi vaikeeta olla harrastusta jossa täytyy olla tuettynä päivänä ja aikana. Joogaa olen kotonakin koittanut, kurssille haluaisin. Ja punttiskin on tullut tutuksi, en vain jaksa aina sitä samaa puurtamista sielläkin...
3 poikaa ja 2v tyttö. Olen aivan puhki ja masentunut, syön lohduttaakseni yksinäisyyttäni :(
että tilanne jotenkin paranisi, mitä enemmän lapsia on? En vain voi ymmärtää näitä, että mieheni on työnarkomaani/ alkoholisti, ei koskaan kotona, vaikka meillä on nyt viisi lasta, mitä teen. Miksi sitten ehdoin tahdoin vaikeuttaa elämäänsä vielä enempää, jos se lapsista saatu ilo ei riitä kompensoimaan puuttuvaa miestä?
sellaiselle päivälle jolloin miehesi ei harrasta?
mutta veikkaan, ettei tuo pitkässä juoksussa ole alkuunkaan riittävä.
Ihan oikeasti ap, kuulostaa siltä, että miehesin on naimisisssa työnsä kanssa, ei sinun. Te olette yhdessä lapset tehneet, puolet vastuusta kuuluu myös miehellesi. Kuten myös kotitöistä, teillä on YHTEINEN talous. Toki sinä nyt kotona ollessasi olet suurimassa vastuussa arjen pyörittämisessä mutta se ei tarkoita sitä, että mies voi vetää itsensä pitkäkseen sohvalle tultuaan töistä kotiin. Oma miehenikin käy töissä minun ollessani ä-lomalla ja osallistuu silti kotihommiin, joita illalla vielä on (lasten iltapalat, nukkumaan laitto, mahdollisesti pyykinpesu jne.) ja tekee nämä ilman että minun on niistä huomautettava. Voisithan sinäkin siinä tapauksessa ilmoittaa, kun mies tulee töistä, että sinun työaikasi loppui nyt. Et ole mikään kotiorja.
Eikä tilanne välttämättä parane silloin, kun sinä palaat takaisin. Pahimmassa tapauksessa miehesi jatkaa samaa menoa kuin nyt. Ja lopputuloksena on vain sinun loppuunpalamisesi, koska olet vastuussa kaikesta eikä sinulla ole vapaa-aikaa ilman monen päivän sanomisia siitä.
Jos minä olisin sinä, sanoisin suorat sanat miehellesi. Sinä olet saanut miehestäsi yhden ylimääräisen lapsen itsellesi, jota passaat. Sinun on kerrottava hänelle sama, mitä kerroit täälläkin. Mies on enemmänkin itsekäs kun ei huomioi sinun tarpeitasi laisinkaan (joskaan hän ei ole ajatustenlukija joten niistä on myös kerrottava).
että viikonloput olsivat sinun aikaasi? Saisit tehdä tai olla tekemättä ihan mitä huvittaa. Jos mies saa harrastaa 2x viikossa ja katsella muut illat telkkaria, niin ihan reilu pelihän tuo olisi. Sinähän voisit harrastaa viikonloppuna? Tai mennä vaikka shoppailemaan :) Kyllä ihmisen pitää saada levätä joskus. t.2
mutta mies on töissä eikä omissa harrastuksissa. Tänään nukkui klo 10:n (kun on kamalan väsynyt ja oli eilen tullut iltavuorosta klo 23 ja on vielä kipeäksi tulossa) ja lähti palavereihin klo 11.30! Tosi hienoa! Kotiin tulee tänäänkin siinä 23 mennessä. Kyllä oli pakko tänään vähän sanoa, että on nuo sun työt kyllä niin syvältä!
Mullakaan ei ole mitään harrastuksia, kun ei oikein voi mitään ottaa, kun mies on vuoroviikoin sitten aamuvuorossa ja viikonloppuisin on ihan kivaa olla yhdessä kuitenkin. Voihan sitä toki kävelylllä tms. mutta mitään viikolla olevia kursseja ei voi ottaa.
sopikaa myös, että mies ottaa vastuulleen jonkun tietyn kotihomman, niin sinun taakkasi helpottuu hieman. Saa jatkossa vaikka pestä + silittää kaikki omat pyykkinsä tms.
kannattaa jättäytyä työttömäksi, sitten hän on kotona aina!!! ;)
kannattaa jättäytyä työttömäksi, sitten hän on kotona aina!!! ;)
ratkaisu ole.
Miehen kannattaisi enemmänkin vähentää töitä. Hinta on aika pieni, jotta kotona oleva nainen ei pala loppuun. Kenenkäs vastuulla lapset sitten ovat kun lapset tuskin tuntevat isäänsä joka sentään asuu samssa taloudessa heidän kanssaan?
toinen mies joka on aina kotona;)
vanhassa tarussa neuvottiin ostaa vuohi kun talossa ei ollut riittävästi tilaa...
rahaa palkata lastenhoitoapua vaikka jokaiselle arki-illalle, että äitikin pääsisi harrastamaan/lepäämään.
Ylitöistä ei makseta, ne täytyisi pitää vapaana ja joka toinen kk tietyn rajan ylittävät ylityötunnit pyyhitään pois. Ja mieheni ei ole vielä koskaan pitänyt esim. yhtä vapaapäivää tunteja vastaan. Hän on menettänyt monta viikkoa työaikaa...
Viime vko oli syyslomaa ja oliko miehelläni yhtään edes puolta päivää vapaana poikamme lomaviikolla? Ei ollut, sen sijaan pitkiä päiviä vaan. Olin "yh" taas senkin loman... :(
Lomapäiviä PYYHITÄÄN POIS???
Nyt heti yhteys liittoon ja vedätte perkele oikeuteen tollaset.
mies ei halua olla kotona. Kysy siltä miksi.
Siis ihan oikeasti.
Vähän outo asenne, että sun pitäisi tehdä jotain saadaksesi itsesi jaksamaan sen sijaan, että miehen pitäisi ymmärtää osallistua enemmän.
Mitä väliä sillä on vaikka mies suuttuu? Sitten suuttuu, suutu takaisin.
että miehesi tekee sun elämän raskaaksi, niin ilmeisesti häntä ei kiinnosta omat lapset. Surullista. Ei ymmärrä mistä jää paitsi kun ei kehity normaali suhde omiin lapsiin.
mies tuo rahat, minä hoidan arjen, vaikka käyn myös vaativassa akateemisessa kokopvtöissä ja pienet lapset
---------
ukko maksaa lomat ja
lasten vaatteet ja
ruuat
- minä maksan lainat
kun mies on poissa saa maksaa siivoojan ja uudet kodinkoneet myös
t. kohtalotoverisi jo 10 v
ps verkostoidu kohtalotovereiden kanssa- meitä on varsinkin yrittäjien vaimoissa
"Viikonloput ovat omaa aikaasi"----lastenhoitajia voi rahalla tilata- muuten ei uraputken vaimolla omaa aikaa ole-
t. kohtalotoveri
ja kuinka toivoton tilane käytännössä on...Olen itse aivan samassa umpikujassa, mutta ehkä tämä tästä helpottaa, kunhan lapset vähän kasvavat..(?).
sellaiselle päivälle jolloin miehesi ei harrasta?