pätkätyöläiselle asuntolainaa, istä pankista?
Olen kuullut, että nykyään määräaikaisessa työsuhteessa olevat saavat helpommin asuntolainaa. Olen yhden lapsen YH, minulla on omaisuutta vakuudeksi/ tarvittaessa irrotettavaa rahaa n. 42 t ja äitini on tarjoutunut antamaan vakuudeksi oman asuntonsa, sen arvo myytäessä olisi nyt n. 70t.
Tavoittelen kaksiota Itä-Helsingistä, n. 120 t.
Olen akateeminen, harvinainen ala ja meillä ei ole vakityöpaikkoja juuri koskaan haussa, joten määräaikaisiin on tyydyttävä, joten älkää pliis vastatko että hanki vakipaikka. Tällä alalla myös palkkataso aika alhainen.
Näitä hommia ei oikeastaan ole ollenkaan tarjolla Helsingin ulkopuolella.
Kysymykseni kuuluu, mistä pankeista kannattaa kaltaiseni lähteä hakemaan tarjouksia - ovatko jotkut pankit erityisen pätkätyöläisystävällisiä?
Tilini on Nordeassa. Aloitanko sieltä?
Soittamalla siitä selviää,kannattaa myös kysyä saman pankin eri konttoreista. Näissä asioissa pankki tätillä on aika iso valta, joten pankkitätin menkatkin voi estää lainan saannin.
Mutta, uusi asuntohan kelpaa 75% arvosta pantiksi, joten 120 kämpästä johon omaa rahaa on 42 niin et tarvitse kenenkään asuntoa pantiksi!!
Pelkästään tuon suuruisella omarahoitus osuudella pitäisi asuntolaina kyllä irrota. Jos pankki tahtoo olla hankala niin joudut ehkä todistelemaan tulojasi esim. viimeiseltä parilta vuodelta. Jos joka vuosi olet tienannut "riittävästi" niin mitään ongelmaa ei ole.
Kaveri sai juuri asuntolainen (35% omarahoitus) vaikka virallisesti kaveri on työtön (ollut viimeiset kolme vuotta) ja peruspäivä rahalla....