Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos lapsesi syntyi rv36, tarvitsiko vastasyntyneiden tehoa ym?

Vierailija
01.11.2010 |

Täysaikasuutta lähestytään, mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia, miten alkuaika rv 36 syntyneen vauvan kanssa mennyt? Oliko millaisia ongelmia, riittikö vierihoito-osasto jne.... Minkäkokosia vauvoja syntynyt...?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju, mutta vastattakoon että 36+6 syntynyt nuorimmaisemme oli ihan normivauva. Pikkaisen kellasti, mutta niin oli muidenkin lastemme kohdalla ja meni ohi maidolla ja tarkkailulla, ei muuta hoitotarvetta. Mitat tyyliin 3,5 kg ja 50 cm, eli ihan keskivertovauva.

Vierailija
22/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyi hepatogestoosin takia poika jo rv 36+0. Tuli ihan spontaanisti maailmaan, kun lapsivedet meni yhtäkkiä. Oli ihan terve, pituus 49cm ja paino just 3kg (kotiinlähtöpäivänä 2,8 kg), 9/10 pistettä. Päästiin heti tavalliselle osastolle ja kotiuduttiin neljäntenä päivänä. Vähän sairaalassa seurailtiin keltaisuutta ja verensokereita, mut ne ei vaatineet muuta kuin sitä seurantaa ja neuvolassa käytiin sit alkuun tiheämpään punnituksissa ja tarkistivat samalla tuon ihon värin. Imetyksen kanssa oli ongelmia eikä se lähtenyt käyntiin vasta kuin viikon päästä synnytyksestä, tosin huonosti. Alkuun joutui olemaan lisämaidolla ja ilman korviketta pärjättiin vasta vähän alle kahden kuukauden ikäisestä. Tosi herkkä ja huonouninen on ollut aina sekä rohisee nukkuessaan. En tiedä, johtuuko ennenaikaisuudesta vai onko muuten vain. Lääkärien mielestä ei johdu ja "menee iän myötä ohi".

Mua kiinnostaisi kuulla minkälaisia rv 36 syntyneet on olleet lapsina ja isompina? Onko ollut myöhemmin mitään terveysongelmia tai oppimisvaikeuksia tms., mitkä saattaisi johtua aikaisesta syntymästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syntynyt viikoilla 34, 35 ja 36, kaikki keskolassa ja keltaisuutta hoidettu. Muuten ei mitään ihmeempää. Terveitä  kaikki.

Vierailija
24/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset syntyneet 5 viikkoa etuajassa, samoin minä aikanaan. Pieniä olivat 2 kg/44 cm suunnilleen, mutta hyväkuntoisia, 9-10 pisteen lapsia. Suoraan vierihoitoon, kotiin 4-5 päivän päästä. Toinen oli vieressäni valohoidossa päivän, toiselta tarkkailtiin päivän ajan sokereita. Ei komplikaatioita jälkikäteen, kirineet kasvussa ja kehityksessä muut vauvavuonna. Imetys ei onnistunut kenelläkään, voi olla sukuvikakin. Maitoa kyllä tuli, mutta voimia imemiseen ei ollut ( siksi toisen sokeritarkkailu). Pullo jouduttiin ottamaan laitoksella käyttöön, ja vaikka kuukausia treenattiin, ei enää oppineet imemään tehokkaasti. Lypsin sitten maidot 6 kk molemmille. Muuta ongelmaa ennenaikaisuudessa ei ollut. Tuskin sinullakaan.

Vierailija
25/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär syntyi 36 + 0 hätäsektiolla istukan irtoamisen vuoksi. Mitat 2630/46. Intuboitiin ja vietiin Lastenklinikalle tehohoitoon, mutta pääsi jo saman päivän iltana vastasyntyneiden valvontayksikköön ja sieltä muistaakseni parin päivän päästä luokseni. Joutui valohoitoon ehkä neljän päivän ikäisenä. Viikko sairaalassa olisi riittänyt vauvalle, mutta sain itse komplikaatioita ja olimme sairaalassa 2 vko:a. Normaalisti kehittynyt 14-vuotias tällä hetkellä.

Vierailija
26/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 lasta syntynyt 36+0 eikä yksikään tarvinnut tehoa. Ihan normaalilla osastolla oltiin 3-7 pv (viikko sen takia kun mies muutti sillä aikaa meidät uuteen asuntoon). 1 lapsista sai valohoitoa 2pv. Lasten painot 2590-3330g

Nuorin lapsista syntyi 33+3 eikä hänkään ollut teholla vaan valvonnassa 3 pv ja siirrettiin sitten normiosastolle 1,5 viikoksi. Valohoidossa 4 pv.

Vierailija
27/29 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellastuminen on niin kovin yleistä.

Kaipa se on aika paljon vauvan painosta kiinni että miten alku lähtee sujumaan.

Esikoiseni syntyi 38+1 painaen 3220g ja olin ultrassa viimeksi 36+6 jollon painoarvio oli 2600g, kyllä se niin pieneltä tuntui että hyvä kun jaksoi sinnitellä hieman pidempään.

Hän kellastui myös ja oltiin valohoidossa kaksi päivää-> ei jaksanut imeä tissiä-> maito ei noussut kunnolla-> imettäminen oli kamalan vaikeaa ja maidon tulo loppui lopullisesti vauvan ollessa kuukauden ikäinen.

Vierailija
28/29 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 viikolla tai alle syntynyt on kuulemma Keskonen... Näin mulle ainaki sanottiin, eli varmaan jonkulaista seurailtua tarvii.

Vierailija
29/29 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 lapset syntyivät kaikki 36+0, vain esikoinen oli vuorokauden valvonnassa ja 3. pari vuorokautta sinivalossa.

4. syntyi 33+3 eikä tarvinnut tehohoitoa, oli vain kasvamassa ja sinivalossa 2 vkoa.

Ei mitään ongelmia paitsi ettei 1. ja 4. jaksaneet rinnalla. Kaksi muuta olisi jaksaneet mutta maitoa ei tullut kuin tilkka parin kuukauden ajan.

Lasten painot 2180-3300g

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi