Mites tää äitiyspäivärahan ennakonpidätys menee?
Kelan nettipalvelun mukaan mulle on nyt lokakuussa maksettu näin:
Määrä 1399,50 e
Maksettu 1119,60 e
(Ennakonpidätystä 279,90 e)
Onko tää ihan normaali ennakonpidätys vai voiko tolle tehdä jotain? Eli voiko veroprosenttia tai jotain säätää? Vai miten nää menee, en tajua yhtään.
Kommentit (14)
kerrot vain suurinpiirtein sen määrän, mitä oot tähän asti tienannut ja mitä tuut loppuvuodessa tienaamaan
erillisen verokortin sosiaalietuutta varten! Se kannattaa kyllä tehdä.
Ongelma on? Äitiyspäivärahasta verotetaan se vero% joka norm kuukausiansioistasi+2% vielä sen päälle koska kyseessä ns sosiaalietuus.
Siinä äitiyspäivärahapäätöksessä lukee että ennakonpidätys äitiyspäivärahasta on aina vähintään 20%. Itse toimitin Kelalle uuden äitiyspäivärahaa varten lasketun veokortinkin (16%) mutta silti perivät tuon 20%. Eli ei voi tehdä mitään, ellet sitten halua että perivät enemmän.
sä voit pyytää verotoimistosta verokortin sosiaalietuuksille
kerrot vain suurinpiirtein sen määrän, mitä oot tähän asti tienannut ja mitä tuut loppuvuodessa tienaamaan
kerrot, mitä tähän asti olet tienannut ja suurinpiirtein sen, mitä vielä tienaat. maksetut verot ne haluaa tietää myös.
t: sama
Minä olen jokaisella äitiyslomalla ja hoitovapaalla toimittanut verokortin sosiaalietuutta varten ja AINA on pidätetty sen mukaan (ei siis 20%). Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Kannattaa ottaa Kelaan yhteyttä, sielläkin voivat tehdä virheitä.
Sen saa verohallinon nettipalvelusta tai verotstoon soittamalla.
ennakkopidätys on vähintään 20%
Kela perii juuri sen verokortin mukaan, jonka heille toimitat (eli pyydät verotoimistoa toimittamaan). Mulla on viimeiset kuusi vuotta ollut veroprosentti vanhempainrahasta ja kotihoidontuesta 0-8%, ja silti joka vuosi tulee hiukan palautuksia.
Eli ei voi tehdä mitään, ellet sitten halua että perivät enemmän.
mutta jos toimittaisin uuden kortin sopivalla veroprosentilla, saattaisi selvitä pienemmälläkin prossalla? Ei minulla mikään hätä ole, mutta katselin vain tilitietoja ja ihmettelin miten homma menee. Olin tosi kipeä äitiysrahapäätöksen tullessa, enkä muista siitä paperista mitään. Kiitos! ap
eivät nimittäin kelpuuta palkkatulolle laskettua muutosverokorttia.
mutta jos toimittaisin uuden kortin sopivalla veroprosentilla, saattaisi selvitä pienemmälläkin prossalla? Ei minulla mikään hätä ole, mutta katselin vain tilitietoja ja ihmettelin miten homma menee. Olin tosi kipeä äitiysrahapäätöksen tullessa, enkä muista siitä paperista mitään. Kiitos! ap
eivät nimittäin kelpuuta palkkatulolle laskettua muutosverokorttia.
Kiitos vielä selvennyksestä! :) ap
Eli normaali on tuo 20% mikä minulta nyt menee, mutta jos toimittaisin uuden kortin sopivalla veroprosentilla, saattaisi selvitä pienemmälläkin prossalla? Ei minulla mikään hätä ole, mutta katselin vain tilitietoja ja ihmettelin miten homma menee. Olin tosi kipeä äitiysrahapäätöksen tullessa, enkä muista siitä paperista mitään. Kiitos! ap
tosin jossain tapauksissa se veroprossa voi suurentuakin. mutta eipä luultavasti tuu sitten mätkyjä.
Siinä äitiyspäivärahapäätöksessä lukee että ennakonpidätys äitiyspäivärahasta on aina vähintään 20%. Itse toimitin Kelalle uuden äitiyspäivärahaa varten lasketun veokortinkin (16%) mutta silti perivät tuon 20%. Eli ei voi tehdä mitään, ellet sitten halua että perivät enemmän.
SITÄ ERILLISTÄ VEROKORTTIA!!
mulla oli veroprossa 16,5 =)ja kyllä sen mukaan verotettiikin äitiyspäivärahat ja jos et toimita sitä erillistä verokorttia kelaan niin saat kyllä sitten seuraavana jouluna hyvät lahjarahat =)
ja itse tilaan AINA puhelimitse verokortin että tulee varmasti oikein ja pyydän vielä verotoimiston lähettämään sen suoraa ko. kyseiseen paikkaan mihin se pitääkin toimittaa.
Äitiyspäivärahasta verotetaan se vero% joka norm kuukausiansioistasi+2% vielä sen päälle koska kyseessä ns sosiaalietuus.